Close
Erik Helgeson, ledamot i Hamnarbetarförbundets styrelse, och Peter Winstén, avtalssekreterare i Transport, får ett nytt förslag till lösning av hamnkonflikten från den tidigare medlaren, Jan Sjölin.
Close

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.

Striderna på APM Terminals har kantats av medieutspel och hundratals debattartiklar där olika intressenter kräver förändringar av konflikträtten. Den 28 maj väntas den statliga utredaren lägga fram förslag som kan innebära att möjligheterna att strejka inskränks.

På onsdagen anordnade föreningen Ilera ett seminarium i Stockholm, som lockade 150 åhörare. Många av dem var toppnamn från fack- eller arbetsgivarsidan.

På podiet fanns bland andra Jan Sjölin, som under mer än ett halvår försökte medla mellan Hamnarbetarförbundet (HF) på ena sidan, och APM Terminals och Sveriges Hamnar på den andra.

Sjölin vidhöll att medlarna under hela processen aldrig lyckades fullt ut förstå vilka krav HF egentligen ställde, för att acceptera en lösning.

– Så länge de fackliga kraven hålls svävande, blir medling väldigt svårt, sa Jan Sjölin.

Det fick Erik Helgeson, styrelseledamot i Hamnarbetarförbundet att surna till. Han hävdade att medlarnas beskrivning är oseriös.

Jan Sjölin, som tidigare varit avtalssekreterare i Kommunal, var med i tv-programmet Uppdragning granskning och anförde då att en smidig lösning på hamnkonflikten är att HF går upp i Transport.

På seminariet lanserade han en ny variant. I korthet går den ut på att Transport och HF skriver under ett samarbetsavtal. Den viktigaste komponenten i avtalet är att de två fackförbunden skapar lokala förhandlingskarteller som gemensamt förhandlar mot stuveribolagen. Transport blir central part, enligt den tänkta modellen.

– Det här blir första steget. Fungerar det bra, så bygg vidare! Om inte kan parterna enkelt backa ur, sa Jan Sjölin.

Transports ordförande, Tommy Wreeth, ingick i debattpanelen. Han valde att inte kommentera förslaget inför publik. Inte heller Erik Helgeson berörde Sjölins utspel.

I övrigt kom det tre timmar långa seminariet att handla mycket om skiftande verklighetsbeskrivningar. HF har torgfört sin uppfattning vid åtskilliga tillfällen under vintern, samtidigt som Transport, LO och Sveriges Hamnar haft en lägre profil.

När alla parter nu stod på samma scen gick arbetsgivarlägret till attack mot både HF och Transport. Svenskt Näringslivs vice vd, Peter Jeppsson, ansåg att den svenska modellen missbrukas i Göteborgs hamn:

– Parterna klarar inte av att lösa konflikten, då återstår bara lagstiftning, ansåg han.

HF:s Erik Helgeson anförde att det är arbetsgivarsidan som orsakat störst bortfall av arbetsdagar – genom lockout på APM Terminals. Det fick både Peter Jeppsson och Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, att reagera.

– Antalet strejkdagar är inte måttet på hur näringslivets drabbats av den här konflikten. Det förekommer maskning, vägran att arbeta övertid och mängder med varselhot, sa Peter Jeppsson.

Mattias Dahl fyllde på:

– Vi har ett fackförbund, HF, som automatiskt får det kollektivavtal som vi förhandlar fram med Transport. HF:s medlemmar får samma löneökningar. Men HF behöver inte följa avtalet eller respektera någon fredsplikt. Förbundet kan varje dag säga: ”Vill vill ha mer, annars lägger vi ner arbetet.”

Mattias Dahl anser att huvudansvaret för problemet ligger hos de två hamnfacken och splittringen som skedde för 46 år sedan. Mot det invände Transportbasen Tommy Wreeth:

– I så fall har Sveriges Hamnar spelat med i 45,5 år, genom att ge HF långtgående fackliga rättigheter. Nu sätter ni plötsligt ner foten och drar in rättigheterna. Men om vi på den fackliga sidan ska ha en chans att lösa situationen behöver vi få mer tid än de månader som återstår till den 28 maj. Ge oss den!

LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson deltog också i debatten. Han påpekade att den senaste tidens diskussioner mellan LO och de två hamnfacken varit givande – med högt i tak:

– HF och Transport är faktiskt överens om många saker. Bland annat att det bästa vore om alla hamnarbetare vore med i ett fackförbund. Fast man är inte överens om vilket.

HF:s Erik Helgeson fick frågan vad förbundet menar när man säger att man vill vara jämbördig part med Transport i förhandlingarna med Sveriges Hamnar?

– Ska ni ha veto till ett framförhandlat avtalsförslag, genom era medlemsomröstningar? undrade Mattias Dahl på Transportföretagen.

HF:s Erik Helgeson kontrade med att HF kan tänka sig att kompromissa just på den punkten.

Fast fortfarande finns en utbredd skepsis i Transport mot samförhandlingar. Bakgrunden finns bland annat i förhandlingsordningen.

Vid en vanlig tvist i en hamn – om låt säga övertidsarbete – förhandlar Transport först lokalt. Sedan centralt, om parterna inte kunnat enas. Som sista steg kan facket stämma företaget inför Arbetsdomstolen (AD).

Vad händer vid en trepartsförhandling? Om fackförbunden inte är överens om hur avtalet ska tolkas? Och inte heller om en eventuell stämning till AD? Vem bestämmer? Är det HF:s medlemmar som genom omröstning ska fälla avgörandet?

Vilket förbund tar i så fall skadeståndet och advokatkostnaden på kanske en halv miljon kronor, om det blir en förlust i AD?

De frågorna kom inte upp på seminariet.

Fotnot:

Ilera är en internationell, ideell förening som samarbetar med FN-organet ILO. Målet är att bidra till idéutbyte mellan fack, arbetsgivare, statsmakter och forskarvärlden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.