Close
Erik Helgeson, ledamot i Hamnarbetarförbundets styrelse, och Peter Winstén, avtalssekreterare i Transport, får ett nytt förslag till lösning av hamnkonflikten från den tidigare medlaren, Jan Sjölin.
Close

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.

Striderna på APM Terminals har kantats av medieutspel och hundratals debattartiklar där olika intressenter kräver förändringar av konflikträtten. Den 28 maj väntas den statliga utredaren lägga fram förslag som kan innebära att möjligheterna att strejka inskränks.

På onsdagen anordnade föreningen Ilera ett seminarium i Stockholm, som lockade 150 åhörare. Många av dem var toppnamn från fack- eller arbetsgivarsidan.

På podiet fanns bland andra Jan Sjölin, som under mer än ett halvår försökte medla mellan Hamnarbetarförbundet (HF) på ena sidan, och APM Terminals och Sveriges Hamnar på den andra.

Sjölin vidhöll att medlarna under hela processen aldrig lyckades fullt ut förstå vilka krav HF egentligen ställde, för att acceptera en lösning.

– Så länge de fackliga kraven hålls svävande, blir medling väldigt svårt, sa Jan Sjölin.

Det fick Erik Helgeson, styrelseledamot i Hamnarbetarförbundet att surna till. Han hävdade att medlarnas beskrivning är oseriös.

Jan Sjölin, som tidigare varit avtalssekreterare i Kommunal, var med i tv-programmet Uppdragning granskning och anförde då att en smidig lösning på hamnkonflikten är att HF går upp i Transport.

På seminariet lanserade han en ny variant. I korthet går den ut på att Transport och HF skriver under ett samarbetsavtal. Den viktigaste komponenten i avtalet är att de två fackförbunden skapar lokala förhandlingskarteller som gemensamt förhandlar mot stuveribolagen. Transport blir central part, enligt den tänkta modellen.

– Det här blir första steget. Fungerar det bra, så bygg vidare! Om inte kan parterna enkelt backa ur, sa Jan Sjölin.

Transports ordförande, Tommy Wreeth, ingick i debattpanelen. Han valde att inte kommentera förslaget inför publik. Inte heller Erik Helgeson berörde Sjölins utspel.

I övrigt kom det tre timmar långa seminariet att handla mycket om skiftande verklighetsbeskrivningar. HF har torgfört sin uppfattning vid åtskilliga tillfällen under vintern, samtidigt som Transport, LO och Sveriges Hamnar haft en lägre profil.

När alla parter nu stod på samma scen gick arbetsgivarlägret till attack mot både HF och Transport. Svenskt Näringslivs vice vd, Peter Jeppsson, ansåg att den svenska modellen missbrukas i Göteborgs hamn:

– Parterna klarar inte av att lösa konflikten, då återstår bara lagstiftning, ansåg han.

HF:s Erik Helgeson anförde att det är arbetsgivarsidan som orsakat störst bortfall av arbetsdagar – genom lockout på APM Terminals. Det fick både Peter Jeppsson och Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, att reagera.

– Antalet strejkdagar är inte måttet på hur näringslivets drabbats av den här konflikten. Det förekommer maskning, vägran att arbeta övertid och mängder med varselhot, sa Peter Jeppsson.

Mattias Dahl fyllde på:

– Vi har ett fackförbund, HF, som automatiskt får det kollektivavtal som vi förhandlar fram med Transport. HF:s medlemmar får samma löneökningar. Men HF behöver inte följa avtalet eller respektera någon fredsplikt. Förbundet kan varje dag säga: ”Vill vill ha mer, annars lägger vi ner arbetet.”

Mattias Dahl anser att huvudansvaret för problemet ligger hos de två hamnfacken och splittringen som skedde för 46 år sedan. Mot det invände Transportbasen Tommy Wreeth:

– I så fall har Sveriges Hamnar spelat med i 45,5 år, genom att ge HF långtgående fackliga rättigheter. Nu sätter ni plötsligt ner foten och drar in rättigheterna. Men om vi på den fackliga sidan ska ha en chans att lösa situationen behöver vi få mer tid än de månader som återstår till den 28 maj. Ge oss den!

LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson deltog också i debatten. Han påpekade att den senaste tidens diskussioner mellan LO och de två hamnfacken varit givande – med högt i tak:

– HF och Transport är faktiskt överens om många saker. Bland annat att det bästa vore om alla hamnarbetare vore med i ett fackförbund. Fast man är inte överens om vilket.

HF:s Erik Helgeson fick frågan vad förbundet menar när man säger att man vill vara jämbördig part med Transport i förhandlingarna med Sveriges Hamnar?

– Ska ni ha veto till ett framförhandlat avtalsförslag, genom era medlemsomröstningar? undrade Mattias Dahl på Transportföretagen.

HF:s Erik Helgeson kontrade med att HF kan tänka sig att kompromissa just på den punkten.

Fast fortfarande finns en utbredd skepsis i Transport mot samförhandlingar. Bakgrunden finns bland annat i förhandlingsordningen.

Vid en vanlig tvist i en hamn – om låt säga övertidsarbete – förhandlar Transport först lokalt. Sedan centralt, om parterna inte kunnat enas. Som sista steg kan facket stämma företaget inför Arbetsdomstolen (AD).

Vad händer vid en trepartsförhandling? Om fackförbunden inte är överens om hur avtalet ska tolkas? Och inte heller om en eventuell stämning till AD? Vem bestämmer? Är det HF:s medlemmar som genom omröstning ska fälla avgörandet?

Vilket förbund tar i så fall skadeståndet och advokatkostnaden på kanske en halv miljon kronor, om det blir en förlust i AD?

De frågorna kom inte upp på seminariet.

Fotnot:

Ilera är en internationell, ideell förening som samarbetar med FN-organet ILO. Målet är att bidra till idéutbyte mellan fack, arbetsgivare, statsmakter och forskarvärlden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.