Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

– Ännu har inga studier gjorts på markpersonal som exponeras för skum, säger Dan Holmberg, regionalt skyddsombud (RSO) i Transport.

PFAS är en grupp om mer än 3 000 olika högflourerade kemikalier som människan framställt på syntetisk väg. Kemikalierna är smuts- och vattenavstötande och används i allt från mobiltelefoner till kläder, smink och pizzakartonger.

Ämnet är långt ifrån ofarligt. En undergrupp, PFOS, förbjöds i EU efter indikationer på att det är cancerframkallande och kan ge leverskador. Efter det har industrin fortsatt ta fram mängder av nya varianter av samma ämne, där inget vet hur hälsovådliga de är.

PFAS-kemikalierna har det gemensamt att de är ytterst svårnedbrytbara i naturen. Erfarenheter tyder på att vissa av PFAS-ämnen aldrig bryts ner. Studier har visat på förhöjda halter i blodet på människor. Men också på isbjörnar i Arktis.

I Sverige har flera vattentäkter fått stängas när halterna överskridit EU:s gränsvärde. Brunnar och vattendrag nära flygplatser har visat sig vara extra utsatta.

Här är boven det släckningsskum som räddningstjänsten använder vid återkommande övningar. Flygplatser som pekats ut är bland annat Ronneby, Arvidsjaur och nu senast Visby.

Om PFAS som finns i skummet kan läcka ut i grundvattnet, hur är det då med Transports markpersonal som bemannar räddningsbilarna? Och för väktare som också kan ha brandskyddsuppgifter? Hur exponerade är de? Har det tagits blodprover?

Transports RSO Dan Holmberg säger:

– Såvitt jag vet har det inte gjorts några sådana studier. Det är heller ingen fråga som blivit prioriterad i vår egen skyddsorganisation. Kanske har Kommunal kommit längre.

Kommunal organiserar personal inom den vanliga räddningstjänsten. Ombudsman Mona Hjortzberg är ansvarig för räddningspersonalen.

Har Kommunal tagit några initiativ när det gäller PFAS och hur brandmännen kan ha påverkats?

– Är du journalist, då får du kontakta vår kommunikationsavdelning.

Okej, kan du bara svara ja eller nej på frågan då, så vet jag om det är någon idé att gå vidare dit?

– Jag svarar inte, du får kontakta vår kommunikationsavdelning.

För tre år sedan tog vatten- och avloppsföretagens branschorganisation, Svenskt Vatten, fram en rapport om PFAS. I den rekommenderas regeringen att driva på inom EU för ett förbud mot högflorerade ämnen i konsumentprodukter.

I rapporten intervjuas Åke Bergman, professor i miljömedicin vid Stockholms universitet, om PFOS och en annan variant, PFOA. Det är två PFAS-ämnen där riskerna är kända.

Han sade då:

– Tyvärr är båda substanserna extremt stabila och bioackumuleras genom bindning till proteiner som förekommer bland annat i blodet. Därför uppnås hos exponerade personer en hög halt av dessa ämnen i just blodet.

– Allt mer forskning tyder på att PFOS orsakar testikel- och njurcancer liksom skador på levern, nedsatt immunförsvar och hormonrubbingar hos människor.

Bergman fick också frågan om vad samhället vet om hälsoriskerna med de nya varianter av högfluorerade ämnen som lanseras i snabb takt.

– Mycket lite, tyvärr, svarade han.

En undersökning av privata brunnar kring Visby flygplats visar att 35 ligger över EU:s så kallade åtgärdsgräns på 90 nanogram per liter vatten. En diskussion pågår om att sänka gränsvärdet kraftigt och betydligt fler brunnar kan då hamna över ribban.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.