Martin Viredius och Dan Nyberg med historieboken
Close
Tre års diskussionsseminarium kallar de sitt jobb med historieboken om Transport. Martin Viredius och Dan Nyberg har ofta tolkat händelser och skeenden olika, och fått ta hjälp av en hel del personer under processen.
Close

Nytt ljus över Transports historia

Historik. Jobbet tog tre år av ständiga diskussioner. Resultatet blev en rejält tjock och klassiskt inbunden bok: 654 sidor svensk historia, som utgår från och kretsar kring fackförbundet Transport.

– Vi ville skriva den historiebok som vi själva hade behövt när vi började på Transport, säger författarna.

Författarna vi talar om – och med – är Martin Viredius, som började sin transportbana som journalist på denna tidning 1983 och sedan fortsatte in i fackförbundets högsta ledning. Samt Dan Nyberg med 33 år som utredare i Transport bakom sig.

Båda gick i pension för sex, sju år sedan. Med sina samlade erfarenheter, kunskaper och känslor för Transport fick de sedan uppdraget att skriva berättelsen om hur förbundet och medlemmarnas branscher har blivit vad de är i dag.

– Det har kommit en, nej två generationer fackligt förtroendevalda och ombudsmän sedan förra gången det skrevs om förbundets historia. Till och med en tredje kanske, säger Martin Viredius.

Den nyutkomna boken har fyra avgränsade delar:

  • Transports historia och utveckling kopplat till samhället och politiken från grundandet 1897.
  • Detta har hänt i bransch för bransch.
  • LO, och hur samverkan eller motsatsen med övriga arbetarrörelsen har format Transport. Plus en del om fackförbundets arbete med arbetsmiljö, försäkringar, kultur och omvärlden.
  • En samling bilagor som bland annat tar upp de senaste åren på ett mer ytligt sätt än den tidiga historieskrivningen.

Var det svårt att skriva om den period då du satt i verkställande utskottet?

– Vår egen tid får andra skildra senare. Från 2002 har vi tagit bort personfrågorna och bara beskrivit den politiska processen, säger Martin Viredius

– Tyngden ligger i stort sett på den processen även i tidigare avsnitt, fyller Dan Nyberg i.

Boken ska finnas på Transports avdelningar och biblioteken samt elektroniskt på Transports hemsida. Författarna räknar inte med att den ska slukas från pärm till pärm.

– Det här är en uppslagsbok, eller lärobok på fackliga kurser. Vi har försökt att skriva sanningsenligt … och kallar det ett populärhistoriskt verk, säger Martin Viredius.

Vad blev ni förvånade över under arbetet?

– Det var roligt att se vilket skötsamhetsideal som fanns tidigt i förbundet. Grundaren Charles Lindleys första ledare i det allra första numret av Transportarbetaren gick ut på att medlemmarna skulle hålla sig nyktra och läsa arbetarrörelsens tidningar, säger Martin Viredius.

– Något som förvånade mig är kraften i storavdelningsbildandet, säger Dan Nyberg och fortsätter:

– Under tio år på 1960-talet blev 235 Transportavdelningar 30. Den strukturomvandlingen ändrade hela den fackliga kulturen. Från att ansvaret delades mellan medlemmarna och deras avdelningar blev det ett centraliserat förbund med riksavtal.

Och vilka är era bästa lästips till den som råkar få er tegelsten på skrivbordet?

Där blir det ett gemensamt svar, båda rekommenderar läsaren att bläddra fram avsnittet om det egna yrket.

– Som ren nöjesläsning, säger Martin Viredius. Läs de fem, tio sidorna som handlar om den transportbransch som du själv kommer ifrån.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.