Nytt ljus över Transports historia
Historik. Jobbet tog tre år av ständiga diskussioner. Resultatet blev en rejält tjock och klassiskt inbunden bok: 654 sidor svensk historia, som utgår från och kretsar kring fackförbundet Transport.
– Vi ville skriva den historiebok som vi själva hade behövt när vi började på Transport, säger författarna.
Författarna vi talar om – och med – är Martin Viredius, som började sin transportbana som journalist på denna tidning 1983 och sedan fortsatte in i fackförbundets högsta ledning. Samt Dan Nyberg med 33 år som utredare i Transport bakom sig.
Båda gick i pension för sex, sju år sedan. Med sina samlade erfarenheter, kunskaper och känslor för Transport fick de sedan uppdraget att skriva berättelsen om hur förbundet och medlemmarnas branscher har blivit vad de är i dag.
– Det har kommit en, nej två generationer fackligt förtroendevalda och ombudsmän sedan förra gången det skrevs om förbundets historia. Till och med en tredje kanske, säger Martin Viredius.
Den nyutkomna boken har fyra avgränsade delar:
- Transports historia och utveckling kopplat till samhället och politiken från grundandet 1897.
- Detta har hänt i bransch för bransch.
- LO, och hur samverkan eller motsatsen med övriga arbetarrörelsen har format Transport. Plus en del om fackförbundets arbete med arbetsmiljö, försäkringar, kultur och omvärlden.
- En samling bilagor som bland annat tar upp de senaste åren på ett mer ytligt sätt än den tidiga historieskrivningen.
Var det svårt att skriva om den period då du satt i verkställande utskottet?
– Vår egen tid får andra skildra senare. Från 2002 har vi tagit bort personfrågorna och bara beskrivit den politiska processen, säger Martin Viredius
– Tyngden ligger i stort sett på den processen även i tidigare avsnitt, fyller Dan Nyberg i.
Boken ska finnas på Transports avdelningar och biblioteken samt elektroniskt på Transports hemsida. Författarna räknar inte med att den ska slukas från pärm till pärm.
– Det här är en uppslagsbok, eller lärobok på fackliga kurser. Vi har försökt att skriva sanningsenligt … och kallar det ett populärhistoriskt verk, säger Martin Viredius.
Vad blev ni förvånade över under arbetet?
– Det var roligt att se vilket skötsamhetsideal som fanns tidigt i förbundet. Grundaren Charles Lindleys första ledare i det allra första numret av Transportarbetaren gick ut på att medlemmarna skulle hålla sig nyktra och läsa arbetarrörelsens tidningar, säger Martin Viredius.
– Något som förvånade mig är kraften i storavdelningsbildandet, säger Dan Nyberg och fortsätter:
– Under tio år på 1960-talet blev 235 Transportavdelningar 30. Den strukturomvandlingen ändrade hela den fackliga kulturen. Från att ansvaret delades mellan medlemmarna och deras avdelningar blev det ett centraliserat förbund med riksavtal.
Och vilka är era bästa lästips till den som råkar få er tegelsten på skrivbordet?
Där blir det ett gemensamt svar, båda rekommenderar läsaren att bläddra fram avsnittet om det egna yrket.
– Som ren nöjesläsning, säger Martin Viredius. Läs de fem, tio sidorna som handlar om den transportbransch som du själv kommer ifrån.