Martin Viredius och Dan Nyberg med historieboken
Close
Tre års diskussionsseminarium kallar de sitt jobb med historieboken om Transport. Martin Viredius och Dan Nyberg har ofta tolkat händelser och skeenden olika, och fått ta hjälp av en hel del personer under processen.
Close

Nytt ljus över Transports historia

Historik. Jobbet tog tre år av ständiga diskussioner. Resultatet blev en rejält tjock och klassiskt inbunden bok: 654 sidor svensk historia, som utgår från och kretsar kring fackförbundet Transport.

– Vi ville skriva den historiebok som vi själva hade behövt när vi började på Transport, säger författarna.

Författarna vi talar om – och med – är Martin Viredius, som började sin transportbana som journalist på denna tidning 1983 och sedan fortsatte in i fackförbundets högsta ledning. Samt Dan Nyberg med 33 år som utredare i Transport bakom sig.

Båda gick i pension för sex, sju år sedan. Med sina samlade erfarenheter, kunskaper och känslor för Transport fick de sedan uppdraget att skriva berättelsen om hur förbundet och medlemmarnas branscher har blivit vad de är i dag.

– Det har kommit en, nej två generationer fackligt förtroendevalda och ombudsmän sedan förra gången det skrevs om förbundets historia. Till och med en tredje kanske, säger Martin Viredius.

Den nyutkomna boken har fyra avgränsade delar:

  • Transports historia och utveckling kopplat till samhället och politiken från grundandet 1897.
  • Detta har hänt i bransch för bransch.
  • LO, och hur samverkan eller motsatsen med övriga arbetarrörelsen har format Transport. Plus en del om fackförbundets arbete med arbetsmiljö, försäkringar, kultur och omvärlden.
  • En samling bilagor som bland annat tar upp de senaste åren på ett mer ytligt sätt än den tidiga historieskrivningen.

Var det svårt att skriva om den period då du satt i verkställande utskottet?

– Vår egen tid får andra skildra senare. Från 2002 har vi tagit bort personfrågorna och bara beskrivit den politiska processen, säger Martin Viredius

– Tyngden ligger i stort sett på den processen även i tidigare avsnitt, fyller Dan Nyberg i.

Boken ska finnas på Transports avdelningar och biblioteken samt elektroniskt på Transports hemsida. Författarna räknar inte med att den ska slukas från pärm till pärm.

– Det här är en uppslagsbok, eller lärobok på fackliga kurser. Vi har försökt att skriva sanningsenligt … och kallar det ett populärhistoriskt verk, säger Martin Viredius.

Vad blev ni förvånade över under arbetet?

– Det var roligt att se vilket skötsamhetsideal som fanns tidigt i förbundet. Grundaren Charles Lindleys första ledare i det allra första numret av Transportarbetaren gick ut på att medlemmarna skulle hålla sig nyktra och läsa arbetarrörelsens tidningar, säger Martin Viredius.

– Något som förvånade mig är kraften i storavdelningsbildandet, säger Dan Nyberg och fortsätter:

– Under tio år på 1960-talet blev 235 Transportavdelningar 30. Den strukturomvandlingen ändrade hela den fackliga kulturen. Från att ansvaret delades mellan medlemmarna och deras avdelningar blev det ett centraliserat förbund med riksavtal.

Och vilka är era bästa lästips till den som råkar få er tegelsten på skrivbordet?

Där blir det ett gemensamt svar, båda rekommenderar läsaren att bläddra fram avsnittet om det egna yrket.

– Som ren nöjesläsning, säger Martin Viredius. Läs de fem, tio sidorna som handlar om den transportbransch som du själv kommer ifrån.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.