Avtal 2020

Nytt löneavtal för anställda på Samhall

Samhall. De anställa på Samhall har fått ett nytt avtal, som följer märket. Lönehöjningar sker i tre steg och ger totalt 1 418 kronor på 34 månader. Transport har ett hundratal medlemmar som berörs. Främst på lager och terminaler.

OBS! Detta är en äldre artikel och nytt avtal för Samhall tecknades 21 september 2023. Läs mer om det nya avtalet här. 

– För den här gruppen är låglönesatsningen jätteviktig, säger Transports ombudsman Magnus Larsson, som ingått i fackets förhandlingsdelegation.

Åtta LO-förbund förhandlar gemensamt med Samhall. Ett av dem är Transport.

Överenskommelsen träffades i torsdags och berör totalt 23 000 anställda. Avtalet är längre än de flesta som nu tecknats på arbetsmarknaden. Det sträcker sig från den 1 december 2020 till den 30 september 2023.

Lönerna höjs så här:

  • den 1 december 2020 med 495 kronor per månad.
  • den 1 oktober 2021 med ytterligare 495 kronor.
  • och till sist, den 1 oktober 2022, med 428 kronor.

Alla tillägg, som ob, höjs också i tre steg. Med totalt 5,4 procent.

Precis som för övriga LO-arbetare förbättras avtalspensionen. Det sker genom en etappvis sänkning av åldern då arbetsgivaren börjar betala in pensionspremier. I dag är gränsen 25 år, om tre år är den nere på 22 år.

Samhallpersonalen får också del av låglönesatsningen som ingår avtalsrörelsens så kallade märke. Den är tänkt att ge anställda som tjänar under 26 100 kronor ett påslag som lite större än de ursprungliga 5,4 procenten.

Arbetstiderna är ett problem på Samhall, anser facket. Arbetsgivaren kan med kort varsel flytta personal mellan olika arbetsplatser. Avtalet medger också att anställda schemaläggs på arbetspass som bara är en timme långa.

I överenskommelse enades fack och arbetsgivare om att tillsätta arbetsgrupper som ska se över både arbetstidsreglerna och lönesystemet. Ett krav från Samhall var att få utjämna arbetstiden över 17 veckor, i stället för dagens fyra.

LO-förbunden sa nej. En sådan förändring skulle ha inneburit att anställda förlorat övertidsersättning.

– Många på Samhall har säsongsbetonade jobb. En utjämning på 17 veckor hade slagit hårt mot dem, säger Magnus Larsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bandyesa:
    15 december, 2020

    Vad är det för låglöne satsning när vi har låga lönade och vi får lägere en dom andra och inte får vi heller det rekratifft.

  2. Nina:
    11 december, 2020

    Dåligt avtal enligt många på Samhall. Hur kan Transport bara lägga sig så lågt? Varken chefer eller facket vet hur vi sliter på terminalerna eller på dom olika lagren . Med dålig arbetsmiljö och inga bra redskap. Det gör att vi blir utslitna i förtid.

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Fortsatta förhandlingar för flygtekniker

Flyg. I går återupptogs förhandlingarna för tekniker – den sista yrkesgruppen inom flyget som ska få nytt kollektivavtal. Det blir också ett av de sista avtal som Transport tecknar i hela avtalsrörelsen.

LO-borgen. Foto: Shutterstock

Nytt avtal för Samhall

Samhall. Den 1 oktober 2023 höjdes grundlönen för Samhall-anställda med 1 020 kronor. Nästa år kommer lönen att höjas med 931 kronor från den 1 oktober 2024. Dessutom höjs arbetsuppgiftstillägg 1 med 330 kronor.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.