Nytt löneavtal klart för taxiförarna

Efter segdragna förhandlingar har Transport och arbetsgivarna till slut enats om ett nytt kollektivavtal för landets taxichaufförer. Uppgörelsen gäller i tre år och ger 6,8 procent i lönehöjning. Förare som kör på rakt ackord, så kallad procentlön, förhandlar sin lön själva. För dem höjs garantilönen med 3,4 procent på tre år.

– Med tanke på den bekymmersamma situationen i taxibranschen är det skönt att vi fått en lösning. Det är givetvis tråkigt att garantilönen släpar efter, men vi får bort den obetalda passningstjänst som fanns tidigare. Det är en klar framgång, säger Lennart Sköld, taxiombudsman i Transport.

Efter taxibranschens avreglering 1990 har villkoren försämrats drastiskt för taxiförarna. Den fria marknaden har lett till kraftig överetablering, lönedumpning och fusk med skatter och arbetstidsregler.

I dag är den fackliga anslutningsgraden låg bland förarna och Transport har svårt att sätta press på arbetsgivarna. Det gamla avtalet löpte ut redan den 30 juni 2013. Parterna har förhandlat ända sedan i våras och taxiföretagen deklarerade tidigt att man inte hade råd med några lönehöjningar alls.

Förhandlingarna avbröts. För ett par veckor sedan la Transport ett slutbud, med hot om stridsåtgärder – ifall arbetsgivarna vägrade skriva på.

Taxiarbetsgivarna var inte eniga, men nu i kväll, onsdag, bestämde sig Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, för att skriva på avtalet.

Den 36 månader långa uppgörelsen gäller nu retroaktivt, från 1 juli 2013 till 30 juni 2016. Chaufförer som har fast lön får höjningar i tre steg, det vill säga:

• 2,2 procent från 1 juli 2013

• 2,2 procent från 1 juli 2014

• 2,4 procent från 1 juli 2015.

Höjningarna gäller såväl grundlöner som tillägg, utom för traktamentena. I likhet med andra avtalsområden kommer traktamentsersättningarna att ligga still under de 36 månaderna.

Förare som kör på rakt ackord har rätt till en garantilön, om intäkterna blir dåliga. Den höjs vid samma datum, fast med halva procentsatserna. Alltså 1,1 procent, 1,1 procent och slutligen 2,2 procent.

Ny garantilön är just nu 18 316 kronor för chaufförer i Storstockholm. I övriga landet gäller 17 624 kronor.

Garantilönen ska betalas ut per arbetad timme. Den som jobbat låt säga 200–220 timmar på en månad i Stockholms ska ha betydligt mer 18 316 kronor. Här gäller 110, 07 kronor för varje arbetad timme. I övriga landet är den nya timgarantin 105,91 kronor. Beloppen gäller fram till 30 juni 2014, då nästa uppräkning sker.

I det tidigare kollektivavtalet fanns en öppning för ”passning”. Taxibolag kunde, efter samråd med förarna, införa passningstjänst där förarna i praktiken bara fick betalt om det kom köruppdrag. Den möjligheten avskaffas nu.

En annan nyhet i avtalet är att den gamla havandeskapslönen ersätts med föräldralön. Förändringen, som omfattar alla yrkesgrupper i Transport, gäller från den 1 januari 2014.

Taxibranschen är fortfarande ett sorgebarn betonar ombudsman Lennart Sköld. Hur ska förbundet använda tiden fram till nästa avtalsrörelse?

– Vi måste fortsätta jobba både fackligt och politiskt för att få en radikal ändring till stånd. Ett regeringsskifte vore en bra hjälp på vägen.

Transports förbundsordförande Lars Lindgren fyller i:

– Det allra viktigaste är det fackliga organiseringsarbetet. Chaufförerna måste gå samman, om villkoren ska kunna förbättras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.