Däckverkstad
Avtal 2020

Nytt löneavtal tecknat för däckverkstäderna

Däckverkstad. Totalt 1 386 kronor i lönehöjning på 29 månader, för majoriteten av Transports medlemmar. Så ser det nya avtalet ut för anställda på gummiverkstäderna.

– Uppgörelsen följer förstås LO:s märke på 5,4 procent. Däremot var avräkningen för den förbättrade avtalspensionen lite större än vi kalkylerat med, säger Transports centrala ombudsman Magnus Thelander.

Transport organiserar anställda på gummiverkstäder som skiftar däck och i vissa fall regummerar dem. På bilverkstäder och däckfabriker finns medlemmarna främst hos IF Metall.

Gummiarbetarnas vardag påverkas kraftigt av arbetstopparna vår och höst när landets bilägare ska skifta däck samtidigt. Arbetsgivarna skulle gärna schemalägga personal i princip dygnet runt under de intensiva veckorna. Men Transport har hållit emot genom åren och i avtalet är arbetstiderna ganska hårt reglerade. Detsamma gäller övertidsersättningen som är 100 procent på helger och 50 eller 75 procent övriga dagar.

I avtalsförhandlingarna, som skedde under måndagen, fick arbetsgivarna nej på alla krav om uppluckring av arbetstidsreglerna.

På kvällen enades parterna om ett avtal som ligger i linje med LO-samordningen och märket. Lönerna i tabellen räknas upp något olika, men i den högsta löneklassen (efter sex år i yrket, där majoriteten av Transports medlemmar ligger) blir uppräkningarna:

  • 786 kronor från den 1 november
  • och ytterligare 600 kronor från den 1 april 2022.

I likhet med andra yrkesgrupper får däckarbetarna ingen kompensation för de sju månader som gått sedan de gamla avtalen förlängdes, med frysta löner. Den kompensationen anses vara inbakad i märket på 5,4 procent.

Däremot får de retroaktiv betalning för löneförhöjningarna för november och december 2020. De pengarna ska arbetsgivarna betala ut senast den 25 januari.

Den totala löneökningen motsvarar inte fullt ut 5,4 procent. Orsaken är den förbättring av avtalspensionen som LO och Svensk Näringsliv gjort upp om. Startåldern då arbetsgivarna börjar betala in premier sänks från 25 till 22 år.

Förbättringen får dock betalas av LO-arbetarna själva, genom avräkning på märket. Den beräknas dessutom bransch för bransch och blir störst där det finns många unga.

För gummiverkstäderna blir avräkningen totalt 0,4 procentenheter av märkets 5,4 procent.

I avtalsrörelsen har Transport och arbetsgivarna enats om att tillsätta olika arbetsgrupper. En ska se över själva spelreglerna i samband med vanliga tvisteförhandlingar och kommande avtalsrörelser. Den kan få genomslag även på gummiverkstäderna.

För däckarbetarna är arbetsmiljön en viktig fråga. En arbetsgrupp med representanter från fack och arbetsgivare ska nu se över hälsorisker och behovet av återkommande läkarundersökningar.

Gruppen tar sig också an branschens framtid och riskerna vid jourarbeten ute på vägarna. Tidigare hade Arbetsmiljöverket slagit in på en linje där skyddsfordon, TMA, såg ut att bli ett krav vid alla bärgnings- och jourjobb på riskklassade vägar.

Men verket backade, något som väckte hård kritik från både Transport och många företag.

Transports ombudsmän Magnus Larsson och Magnus Thelander är nöjda med att parterna nu tar tag i TMA-frågan tillsammans:

­– Olyckor och incidenter är tyvärr vardag för våra medlemmar som jobbar ute på vägen. Arbetsmiljöverkets 180-graderssväng gör att vi måste agera, säger Magnus Larsson.

Magnus Thelander fyller i:

– Vårt mål är att kartlägga riskerna och arbeta för en förändrad lagstiftning. Det är positivt att det finns en samsyn mellan oss och arbetsgivarna.

Så här blir lönehöjningarna och nya grundlönen:

Löneklass                               Höjning 1             Höjning 2                  Ny månadslön efter två höjningar

  1. a) 6 år i yrket            786 kr                     600 kr                         28 885 kr
  2. b) 4 år ”                         769 kr                     587 kr                          28 253 kr
  3. c) 3 år ”                          763 kr                     582 kr                          28 020 kr
  4. d) 2, år ”                         757 kr                     577 kr                          27 798 kr
  5. e) 1 år ”                           751 kr                     573 kr                           27 581 kr
  6. f) fyllt 18 år                708 kr                    540 kr                           26 019 kr
  7. g) fyllt 17 år                536 kr                    409 kr                           19 690 kr

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mats Johansson:
    3 februari, 2021

    Hej. Jag ( och säkert fler med mig ) har timlön. Hur mycket blir ökningen per timme?

  2. Jens närsten:
    18 december, 2020

    Jag säger bara välkomna ut på vägen och jobba utan tma. Vi har också familjer att komma hem till.

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Fortsatta förhandlingar för flygtekniker

Flyg. I går återupptogs förhandlingarna för tekniker – den sista yrkesgruppen inom flyget som ska få nytt kollektivavtal. Det blir också ett av de sista avtal som Transport tecknar i hela avtalsrörelsen.

Transportarbetarens logga

Taxi-förhandlingarna går sakta framåt

Taxi. Manglingarna mellan fack och arbetsgivare om ett nytt taxiföraravtal går vidare. Men Transport vågar inte sia om ifall parterna är överens på torsdag den 31 augusti, då medlarna annars kommer att kliva in igen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.