Nytt lönesystem ger lägre inkomster på Ragn-Sells
Miljöföretaget Ragn-Sells driver just nu igenom ett nytt lönesystem med individuell lönesättning. Anställda som vägrar acceptera förändringen hotas av uppsägning. – Hos oss är det redan infört. 60–70 procent av personalen har fått gå ner i lön. Många har sagt upp sig i protest, säger en miljöarbetare i Kallhäll.
Precis som många andra miljöföretag betalar Ragn-Sells högre löner än miniminivån i kollektivavtalet. Det sker normalt genom att den så kallade premiekompensationen räknas upp – från avtalets lägstanivå, 4 kronor, till uppåt 40 kronor per timme.
Nu har Ragn-Sells börjat införa en ny lönemodell, trots protester från Transport. Först ut är miljöarbetarna i Stockholm, Västerås och Luleå.
Systemet har två grunddelar. Det första ger extra påslag för arbetsuppgifternas svårighetsgrad. Här blir spannet från 4 till maximalt 14 kronor i timmen. Faktorer som belönas är exempelvis krankörning. Fastighetsskötsel och godsmottagning pekas ut som områden som inte är värda någonting extra alls (utöver de 4 kronorna).
Nästa lönedel är mer kontroversiell. I vart fall i Transport – ett fackförbund som generellt säger nej till individuell lönesättning.
Här handlar det om just detta. Miljöarbetarna kan få från 0 upp till 12 kronor i påslag när hänsyn tas till bland annat ansvarstagande, hur jobbet utförs och serviceförmåga.
I ett internt informationsmaterial skriver Ragn-Sells:
”Om du på alla punkter presterar enligt förväntningarna så ger det några kronor extra. Om du presterar långt över förväntan på alla punkter ger det några kronor till. Om du inte presterar till förväntad nivå och får 0 kronor kommer du att få veta vad du behöver förbättra.”
På flera håll i landet är miljöarbetarna upprörda. Det nya systemet kan maximalt ge 26 kronor extra i timmen. Det gör att en del anställda får gå ner i lön – oavsett hur bra man presterar i framtiden. Ett exempel är slamsugarna i Västerås. De ligger i dag kring 30 kronor i timmen i premiekompensation.
I Kallhäll norr om Stockholm börjar de nya lönerna ticka ut nu. En anställd säger:
– Vi var först ut med det nya. Än så länge är folk mer oroliga än förbannade. Ragn-Sells har kommit undan med en fuling. Företaget säger: ”Håll dig lugn, bråka inte och gör ditt bästa så får du en schyst lön.”
– Fast vi har en personalomsättning på 35 procent som en direkt följd av lönetjafset. Nu börjar smusslet. Några anställda har gått in till chefen och gjort egna överenskommelser.
Flera fackliga förhandlare tolkar företagets agerande som ett försök att minska lönekostnaderna och komma åt en övertalighet i bolaget. I informationen som gått ut sägs att de nya lönerna börjar gälla efter sex månader – för dem som tackar ja. För dem som vägrar väntar förhandling om arbetsbrist.
En lokalombudsman säger:
– Ragn-Sells har förklarat krig. Får de igenom det här, då har vi öppnat för individuella löner.
Urban Sternefors, personalchef på Ragn-Sells: varför lägger företaget om lönerna?
– Vi har haft en lokal lönesättning som lett till olika villkor i landet. Vi vill ha en enhetlig, överskådlig modell som ger lika lön för lika arbete. Arbetsmiljöaspekten är också viktig. Vi vill inte ha arbete som utförs på ackord.
Blir konsekvensen totalt sett en minskad lönekaka i Ragn-Sells?
– Det är för tidigt att säga. Huvudsyftet är inte att minska lönekostnaderna. Man ska komma ihåg att våra löner legat över riksavtalet och de kommer att fortsätta ligga på en nivå som är konkurrenskraftig i branschen.
Vad händer med anställda som vägrar gå med på nyordningen?
– Det ser vi helst att man inte gör.
…och om man envisas?
– Då uppstår till slut en arbetsbristsituation. På arbetsmarknaden finns en etablerad praxis för hur det ska hanteras.
Transport har sagt nej till Ragn-Sells nya lönemodell och till lönesänkningarna.
Den 27 november ska tvisten förhandlas centralt av Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund.