Nytt medlarförslag i hamnkonflikten i Göteborg
Hamn. Medlare har gjort ett nytt försök att få slut på konflikten i Göteborgs containerhamn. Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet har varslat om ytterligare en övertidsblockad som träder i kraft på måndag – om medlingen inte lyckas.
Transport kan inte göra mycket åt konflikten mellan arbetsgivaren APM Terminals och facket som inte har kollektivavtal i hamnen, enligt Lars Lindgren, ordförande i Transport. Han har tidigare beskrivit hur förbundet förhandlar om de varslade nerdragningarna i hamnen, men inte engagerar sig i den utdragna striden.
Sveriges Hamnar, som företräder APM Terminals, och Hamnarbetarförbundet (HF) mötte medlare i dag. Mötet resulterade i ett förslag på överenskommelse som de båda parterna ska svara på senast på måndag. Tidigare har Medlingsinstitutet föreslagit ett hängavtal med Transport, som skulle ge HF samma villkor som Transport.
– Vi behöver nå en långsiktig och hållbar lösning för hamnen. Att medlarna åter har lagt en hemställan visar på att det inte bara är vi som ser allvaret i situationen, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar, i ett pressmeddelande.
Om ingen överenskommelse träffas bryter Hamnarbetarförbundets liggande varsel ut på måndag. Det innebär övertids- nyanställnings- och inhyrningsblockad till och med den 30 april.
Oavsett denna pågående konflikt lägger medlemmarna i Hamnarbetarförbundet ner arbetet under tre timmar på fredag, både i Göteborgs containerhamn och i hamnarna i Halmstad, Helsingborg, Gävle, Malmö, Söderhamn och flera Norrlandsstäder, berättar tidningen Lag & Avtal.
Punktstrejken är en sympatiyttring för det spanska hamnfacket Coordianora. Bakgrunden är en spansk lagändring som ska göra det möjligt för arbetsgivare att anställa oorganiserade hamnarbetare.