Nytt statligt stöd till lätta ellastbilar införs

Klimat. (UPPDATERAD) Regeringen inför ett nytt tillfälligt stöd för inköp av lätta ellastbilar, som efterfrågats av transportbranschen. Små och medelstora åkerier som satsar på tunga miljölastbilar ska också kunna få utökat ekonomiskt stöd. Syftet är att skynda på omställningen till eldrivna fordon.

Ett åkeri som köper en lätt ellastbil ska kunna få som mest 50 000 kronor i statligt stöd per bil. Stödet går att söka från och med den 13 februari 2024, men blir inte bestående. Klimatpremien kommer att trappas ner successivt för att helt fasas ut i slutet av 2025.

Det framgår av ett pressmeddelande från Klimat- och näringslivsdepartementet.

När det gäller tunga miljölastbilar införs ett differentierat stöd, baserat på företagets storlek (mindre företag ska kunna få mer än stora), och ett höjt maxbelopp. Det kan uppgå till som mest 25 procent av inköpspriset och är en höjning från tidigare 20 procent.

Klimatpremien riktar sig inte bara till företag utan även till kommuner och regioner som tänker köpa in miljölastbilar och eldrivna arbetsmaskiner.

Stöd till tunga fordon

Statligt stöd kommer att kunna sökas för:

  • Tunga lastbilar med en totalvikt på över 3,5 ton, fordon som drivs enbart av bioetanol, fordonsgas eller elektrisk energi från en bränslecell, ett batteri eller en extern källa.
  • Lastbilar som drivs av en kombination av bränslena ovan, exempelvis laddhybrider som drivs av el, plus bioetanol eller fordonsgas.

De nya stöden innebär att fler kan byta ut sina fossildrivna lastbilar till eldrivna fordon, förklarar klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari i pressmeddelandet.

– Genom att bredda klimatpremien till lätta ellastbilar och differentiera stödbeloppen för tunga fordon skapas bättre förutsättningar för en omställning och elektrifiering av fordonsflottan.

– För de tunga fordon som har särskilda svårigheter att ställa om till eldrivet kommer fossilfria drivmedel som biogas att spela en viktig roll, tillägger hon.

Varenda krona välkommen

Fredrik Svensson är hållbarhetsansvarig på branchorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ) med omkring 5 000 medlemsföretag . Han välkomnar förändringarna, inte minst klimatstödet till lätta lastbilar.

– Klimatpremie har ju funnits tidigare men då uteslutit lätta lastbilar, det är viktigt och bra att de nu får stöd, säger han.

Premien blir som högst 50 000 kronor för ett åkeri som köper in en ellastbil. Räcker det för att skynda på omställningen till fossilfria transporter?

– Det är klart att ytterligare stöd kunde ha skyndat på elektrifieringen mer, men 50 000 är ändå en rimlig nivå som minskar kostnadsskillnaden gentemot en dieseldriven bil.

För tunga miljölastbilar införs ett differentierat stöd och ett höjt maxbelopp på som mest 25 procent av inköpspriset. Vad anser Sveriges Åkeriföretag om det?

– Vi är är positiva till att små- och medelstora företag genom differentieringen kommer att kunna få stöd för en högre andel av merkostnaden.

Med merkostnad menar Fredrik Svensson alltså den högre kostnaden för att köpa in en miljölastbil jämfört med en dieseldriven. Differentieringen innebär att små och medelstora företag kan få högre ersättning än stora och är ett EU-krav.

Positiva till höjt maxbelopp

SÅ välkomnar också höjningen av maxbeloppet från 20 till 25 procent av inköpspriset.

– Det är väldigt positivt, regeringen har verkligen lyssnat på remissinstanserna där vi fanns med. Att även biogasdrivna bilar kommer att få stöd är också bra.

25 procent låter inte så mycket?

– Det är ändå en skillnad i rätt riktning. Varenda krona branschen kan få för att skynda på omställningen är välkommen.

Jämfört med en diesellastbil är en ellastbil en betydligt större investering, och kostar i runda slängar två, tre gånger mer än en diseldriven, påpekar Fredrik Svensson.

– Så ytterligare fem procent är ändå mycket pengar.

Stort intresse för ellastbilar

Hur är intresset för ellastbilar bland SÅ:s medlemsföretag?

– Väldigt stort, men det handlar om en stor systemförändring där alla olika delar behöver komma på plats så att fler klarar av att köpa ellastbilar. Många frågor återstår att lösa, som exempelvis laddinfrastruktur och ifall kunderna är beredda att betala. De måste vara med på tåget, åkerierna kan inte ta alla extra kostnader.

Samtidigt förbättrar eldrivna lastbilar arbetsmiljön för chaufförerna, tillägger Fredrik Svensson.

– Många förare är väldigt nöjda, bilarna går tystare och det är mindre vibrationer i hytten.

Nya EU-regler för stöd

Förändringarna sker efter att rapporten Förslag som leder till Transportsektorns klimatomställning varit ute på remissrunda och berörda instanser fått tycka till. Utredningen är gjord av den statliga myndigheten Trafikanalys och ger förslag på styrmedel som kan skynda på transportsektorns omställning till fossilfria drivmedel.

Påpekas kan att den sänkta energiskatten på diesel och bensin, liksom den sänkta reduktionsplikten (inblandningen av biodrivmedel i diesel och bensin) till EU:s miniminivå inte finns med som underlag i utredningen av hur Sverige ska nå klimatmålen. Trafikanalys utgår från de förhållanden och styrmedel som gällde fram till den första mars 2022.

Förra året trädde också EU:s nya regler för statsstöd i kraft och Sveriges klimatpremie/ekonomiska stöd ska anpassas efter de bestämmelserna. En ny EU-förordning från årsskiftet innebär även att åkerier ska kunna söka stöd för att köpa in lastbilar som drivs på fordonsgas.

Långa handläggningstider

Ansökan om stöd ska göras elektroniskt till Energimyndigheten, som på sin webbsida förvarnar om långa handläggningstider. Ansökningarna behandlas löpande vartefter de kommer in. Fredrik Svensson på Sveriges Åkeriföretag har inte hört något från åkerierna om långa handläggningstider för stöden.

– Men om de är långa är det klart att det är olyckligt. Det är angeläget att handläggningen går så fort som möjligt, säger han.

Färdplan mot fossilfria lastbilar

Klimat. Tunga fordon beräknas släppa ut över 3,5 ton, vilket motsvarar cirka en tredjedel av klimatutsläppen från vägtrafiken. Det innebär att lastbilar och bussar sammanlagt står för omkring 6,5 procent av klimatutsläppen i Sverige.

Fossilfritt Sverige, som svarar för uppgifterna ovan, startades på initiativ av den dåvarande regeringen inför klimatmötet i Paris 2015 och samlar i dag, enligt egen uppgift, över 300 aktörer. Målet är att göra Sverige till ett av de första fossilfria länderna i världen.

Inom samarbetsorganet samverkar företag, kommuner och andra aktörer som arbetar för att fasa ut fossila bränslen och skynda på omställningen i landet.

Som ett led i detta har 22 olika branscher inom Fossilfritt Sverige tagit fram lika många så kallade färdplaner där de lyfter fram möjligheter, hinder och föreslår olika lösningar, såväl politiska som egna åtaganden, på vägen mot fossilfrihet eller klimatneutralitet. Färdplanerna har överlämnats till regeringen och energi- och näringsminister Ebba Busch.

I färdplanen för fordonsindustrin – tunga fordon står bland annat:

  • 2030 ska 50 procent av alla nyregistrerade tunga lastbilar drivas på el. Målet har uppdaterats till några år före 2030 eftersom utvecklingen går fortare än väntat.
  • 2045 ska hela fordonsflottan vara fossilfri.

För att färdplanen ska förverkligas arbetar transportbranschen utifrån tre strategier:

  • Ökad transporteffektivitet (effektivare fordon och effektivare användning av fordon).
  • Ökad andel biodrivmedel, både låg- och högoktanig.
  • Elektrifiering av fordonsflottan, vilket omfattar i första hand batterier men även bränsleceller som drivs med vätgas.

Ytterst ansvarar branschorganisationen Mobility Sweden (tidigare BIL Sweden) för att genomföra målen i färdplanen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.