Taxichaufförer protestera mot dåliga villkor.
Close
Bilden är tagen i Stockholm när hundratals förare och åkare tidigare i år samlades för att protestera mot dåliga villkor.
Close

Nytt taxiavtal sätter punkt för lång avtalsrörelse

Efter segdragna förhandlingar tecknade Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund i dag, torsdag, ett nytt avtal för taxiförarna. Uppgörelsen är ettårig och ger 2,2 procent i höjning på alla lönekomponenter, inklusive garantilönen för chaufförer som kör på rakt ackord.

– Vi enades också om att tillsätta en arbetsgrupp som ska se över möjligheten att skapa ett separat avtal för färdtjänsten. I och med detta avtal är vår avtalsrörelse avslutad. Det känns bra, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Taxiförarna är Transports verkliga sorgebarn. Tusentals chaufförer jobbar utan kollektivavtal och försäkringsskydd. Det fackliga engagemanget är lågt, inte så konstigt kanske när många av de lågavlönade förare har en snittarbetstid på 60–70 timmar i veckan, påminner Lars Lindgren:

– Situationen har inte blivit bättre av att Arbetsförmedlingarna pumpar in nystartsjobbare och lönebidragare i en bransch som redan är utsatt för hård lönedumpning.

De chaufförer som valt att organisera sig har länge hoppats på en förändring. Men fackliga stridsåtgärder blir i praktiken verkningslösa när mängder av enbilsåkare och oorganiserade taxiförare ändå fortsätter köra.

Transport inledde förhandlingarna om ett nytt avtal redan i juni. Arbetsgivarna ansåg då att lönsamheten i branschen är så dålig att företagen inte kunde klara de lönehöjningar som andra yrkesgrupper fått – alltså 2,2 procent.

Under hösten har parterna malt vidare och resultatet blev till slut ett tolv månader långt avtal som gäller retroaktivt från 1 juli 2016 till 30 juni 2017. (Den retroaktiva lönen ska vara utbetald senast den 31 december.)

Uppgörelsen innebär:

  • Ny veckolön i Stockholm blir 3 659:19 kronor. I övriga Sverige blir den 3 653:54 kronor. Vid sidan av själva veckolönen har förarna extra betalt för körda kilometer och taxameterpåslag. De komponenterna höjs också med 2,2 procent, liksom ob och andra ersättningar.
  • Förare som kör på så kallad procentlön (procent på inkörda pengar) får inte automatiskt mer i plånboken. Men den garantilön som finns i avtalet höjs med 2,2 procent och blir 19 151 kronor i Storstockholm och 18 429 kronor i övriga landet.

Garantin ska räknas på normal månadsarbetstid, i regel 166,4 timmar. Jobbar man fler timmar än så – vilket många förare gör – ska garantilönen vara 115:09 kronor per arbetad timme i Stockholm och 110:75 kronor i resten av landet.

Procentlönen var ursprungligen tänkt som grädde på moset för flitiga chaufförer som tog många kunder. Garantin skulle vara ett skydd under tillfälliga dippar.

I verkligheten har den låga garantilönen blivit ett sätt att kontinuerligt avlöna färdtjänstförare – en grupp som har minimal möjlighet att påverka ”inkörda pengar” under arbetspasset. Transport har länge försökt förmå arbetsgivarna att gå med på att skapa ett separat avtal för färdtjänst och andra samhällsbetalda körningar.

– Vi nådde inte ända fram nu heller. Men vi fick ändå till en arbetsgrupp som ska jobba med frågan till nästa avtalsrörelse, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Han pustar nu ut, innan nästa stora avtalsmatch rullar i gång om bara några månader:

– Jag tycker att vi lyckats väl. Vi har fått 2,2 procent till alla yrkesgrupper och många låginkomsttagare har fått betydligt mer. På flera områden, bland annat bensinstation och terminal, fick vi igenom förändringar som kan ge åtskilliga tusenlappar extra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.