Nytt taxiavtal sätter punkt för lång avtalsrörelse
Efter segdragna förhandlingar tecknade Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund i dag, torsdag, ett nytt avtal för taxiförarna. Uppgörelsen är ettårig och ger 2,2 procent i höjning på alla lönekomponenter, inklusive garantilönen för chaufförer som kör på rakt ackord.
– Vi enades också om att tillsätta en arbetsgrupp som ska se över möjligheten att skapa ett separat avtal för färdtjänsten. I och med detta avtal är vår avtalsrörelse avslutad. Det känns bra, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Taxiförarna är Transports verkliga sorgebarn. Tusentals chaufförer jobbar utan kollektivavtal och försäkringsskydd. Det fackliga engagemanget är lågt, inte så konstigt kanske när många av de lågavlönade förare har en snittarbetstid på 60–70 timmar i veckan, påminner Lars Lindgren:
– Situationen har inte blivit bättre av att Arbetsförmedlingarna pumpar in nystartsjobbare och lönebidragare i en bransch som redan är utsatt för hård lönedumpning.
De chaufförer som valt att organisera sig har länge hoppats på en förändring. Men fackliga stridsåtgärder blir i praktiken verkningslösa när mängder av enbilsåkare och oorganiserade taxiförare ändå fortsätter köra.
Transport inledde förhandlingarna om ett nytt avtal redan i juni. Arbetsgivarna ansåg då att lönsamheten i branschen är så dålig att företagen inte kunde klara de lönehöjningar som andra yrkesgrupper fått – alltså 2,2 procent.
Under hösten har parterna malt vidare och resultatet blev till slut ett tolv månader långt avtal som gäller retroaktivt från 1 juli 2016 till 30 juni 2017. (Den retroaktiva lönen ska vara utbetald senast den 31 december.)
Uppgörelsen innebär:
- Ny veckolön i Stockholm blir 3 659:19 kronor. I övriga Sverige blir den 3 653:54 kronor. Vid sidan av själva veckolönen har förarna extra betalt för körda kilometer och taxameterpåslag. De komponenterna höjs också med 2,2 procent, liksom ob och andra ersättningar.
- Förare som kör på så kallad procentlön (procent på inkörda pengar) får inte automatiskt mer i plånboken. Men den garantilön som finns i avtalet höjs med 2,2 procent och blir 19 151 kronor i Storstockholm och 18 429 kronor i övriga landet.
Garantin ska räknas på normal månadsarbetstid, i regel 166,4 timmar. Jobbar man fler timmar än så – vilket många förare gör – ska garantilönen vara 115:09 kronor per arbetad timme i Stockholm och 110:75 kronor i resten av landet.
Procentlönen var ursprungligen tänkt som grädde på moset för flitiga chaufförer som tog många kunder. Garantin skulle vara ett skydd under tillfälliga dippar.
I verkligheten har den låga garantilönen blivit ett sätt att kontinuerligt avlöna färdtjänstförare – en grupp som har minimal möjlighet att påverka ”inkörda pengar” under arbetspasset. Transport har länge försökt förmå arbetsgivarna att gå med på att skapa ett separat avtal för färdtjänst och andra samhällsbetalda körningar.
– Vi nådde inte ända fram nu heller. Men vi fick ändå till en arbetsgrupp som ska jobba med frågan till nästa avtalsrörelse, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Han pustar nu ut, innan nästa stora avtalsmatch rullar i gång om bara några månader:
– Jag tycker att vi lyckats väl. Vi har fått 2,2 procent till alla yrkesgrupper och många låginkomsttagare har fått betydligt mer. På flera områden, bland annat bensinstation och terminal, fick vi igenom förändringar som kan ge åtskilliga tusenlappar extra.