Ob-tillägg knäckfråga i nya taxiavtalen

Efter en första sittning i går fortsätter förhandlingarna om nya avtal för Transports taxiförare, färdtjänstchaufförer och taxitelefonister i dag, fredag. Lön och ob-tillägg är de stora frågorna.

En tiohövdad delegation från Tranportarbetareförbundets olika avdelningar i landet träffar just nu förhandlarna från arbetsgivarorganisationen Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, i Stockholm.

Ob-tillägget har seglat upp som en stor knäckfråga, förklarar Lennart Sköld som är centralt ansvarig ombudsman för de bägge avtalen.

– Arbetsgivarna vill minska ob-tillägget genom ändra tiden för när det ska gälla från klockan 06 till 05. De vill ha möjlighet att ta ut folk i arbete från klockan 05 på morgnarna, utan att behöva betala ob-ersättning.

– Det är vi inte intresserade av, ob-tillägget är en helig ko för oss. En av dem, säger Sköld.

I övrigt är han förtegen om Transports krav och avslöjar inte vilken lönehöjning Transport går ut med.

– Jag vill inte gå in på det än, det är så känsligt.

Vid förhandlingarna om nya kollektivavtal för chaufförer, terminal- och miljöarbetare presenterade arbetsgivarparten långa listor på krav. Det har de inte gjort inom taxi.

Efter förra avtalsomgången var besvikelsen bland chaufförerna stor och Transport drog igång ett taxiprojekt för att kartlägga förarnas situation, värva nya medlemmar och försöka få fler att engagera sig fackligt. Allt för att öka den fackliga styrkan gentemot arbetsgivarna. En grupp färdtjänstförare tryckte också på hårt för att skapa ett eget avtal för chaufförer, som kör samhällsbetalda resor.

Vad har Transport för förhoppningar denna gång? Lennart Sköld är alltjämt fåordig:

– Att vi ska få ett nytt avtal, säger han och skrattar.

Taxiavtalet för telefonister löpte ut redan den 30 april 2013 medan förarnas nuvarande överenskommelse löper till och med den 30 juni i år.

Sven-Åke Österberg i Vetlanda arbetar på Tunabergs taxi och har varit med och dragit igång ett nätverk för färdtjänstförare inom Transport. Chaufförerna driver inte längre frågan om ett separat avtal.

– Vi har fått lätta på det kravet. Men vi kommer ändå inte ifrån och vi vill fortfarande poängtera att det fortfarande behövs någon form av extra tillägg för oss som kör samhällsbetalda resor.

– Vårt arbete går inte att jämföra med taxiförarnas som står stilla under perioder medan vi kör barn, sjuka och gamla hela tiden. De som kör i storstan är fruktansvärt pressade hela tiden, säger han.

Att ob-tilläggen behöver höjas är både Sven-Åke och fackligt engagerade taxitelefonisten Anita Storm på Taxi Jönköping överens om. Han kallar dagens ersättningar för ”orimliga”, medan Anita säger:

– De är bedrövliga i dag med tanke på alla helger, kvällar, nätter och tidiga morgnar vi jobbar.

I förra omgången begärde klubben vid Tunabergs taxi en ingångslön på 22 000 kronor. Då är det rimligt att plussa på kravet till 23 000 kronor i år, menar Sven-Åke. Anita flaggar också för en tusenlapp i höjning för telefonisterna. Inte minst med tanke på stress, slit och skiftarbete under tider när andra är lediga, påpekar hon.

Sven-Åke vill lyfta frågan om dagens system med ”osunda upphandlingar”. Hans och kollegornas syn är att de bolag som erbjuder lägst pris alltid vinner uppdragen. Det leder till att chaufförerna sägs upp och att arbetsmiljö och löner hela tiden försämras.

– Vi måste också få en ändring när det gäller de lika osunda ackordslönerna. Det är både omöjligt och orimligt att köra sjuka och gamla människor på ackord, för procentlön. Det fungerar inte inom sjuk- och färdtjänstresor!

Både Anita och Sven-Åke vill gärna införa fler steg i ”lönetrappan”, som morot för att stanna kvar i yrket.

– Nu tar trappan slut redan vid fem år. Den borde fortsätta längre så att mer kompetens och erfarenhet lönar sig, anser telefonisten Anita som jobbat inom taxi i 13 år.

Förhandlingarna kring åkerichaufförernas, terminalarbetarnas och bevakningspersonalens nya avtal blev stormiga. Anita Storm och Sven-Åke Österberg tycker att taxibranschen hamnat lite i skymundan.

– Det är dags att prioritera oss ordentligt. Vi är absolut lägst avlönade, menar Sven-Åke.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Parkkila:
    20 augusti, 2019

    Att inte lösa problemet. Vi har ju lagstadgad 40 tim arbetsvecka. Arbetstid 08-20 skall anses vara normaltid. Lördag, söndag, helgdag 08-20 OB-tid. Arbetstid 20-08 alla dagar skall anses vara ob-tid.
    Tidens värde för 1 OB-timme är 2 timmar!
    Alltså jobbar jag 03-07 borde jag ju anses ha arbetat 8 timmar? Detta tycker inte arbetsgivaren?
    Jag har ju provision. Hen vill att man jobbar sina 9 timmar inkl lunch minst. Men värdet av att jobba natt då för hälsan?

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.