Ob-tillägg knäckfråga i nya taxiavtalen
Efter en första sittning i går fortsätter förhandlingarna om nya avtal för Transports taxiförare, färdtjänstchaufförer och taxitelefonister i dag, fredag. Lön och ob-tillägg är de stora frågorna.
En tiohövdad delegation från Tranportarbetareförbundets olika avdelningar i landet träffar just nu förhandlarna från arbetsgivarorganisationen Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, i Stockholm.
Ob-tillägget har seglat upp som en stor knäckfråga, förklarar Lennart Sköld som är centralt ansvarig ombudsman för de bägge avtalen.
– Arbetsgivarna vill minska ob-tillägget genom ändra tiden för när det ska gälla från klockan 06 till 05. De vill ha möjlighet att ta ut folk i arbete från klockan 05 på morgnarna, utan att behöva betala ob-ersättning.
– Det är vi inte intresserade av, ob-tillägget är en helig ko för oss. En av dem, säger Sköld.
I övrigt är han förtegen om Transports krav och avslöjar inte vilken lönehöjning Transport går ut med.
– Jag vill inte gå in på det än, det är så känsligt.
Vid förhandlingarna om nya kollektivavtal för chaufförer, terminal- och miljöarbetare presenterade arbetsgivarparten långa listor på krav. Det har de inte gjort inom taxi.
Efter förra avtalsomgången var besvikelsen bland chaufförerna stor och Transport drog igång ett taxiprojekt för att kartlägga förarnas situation, värva nya medlemmar och försöka få fler att engagera sig fackligt. Allt för att öka den fackliga styrkan gentemot arbetsgivarna. En grupp färdtjänstförare tryckte också på hårt för att skapa ett eget avtal för chaufförer, som kör samhällsbetalda resor.
Vad har Transport för förhoppningar denna gång? Lennart Sköld är alltjämt fåordig:
– Att vi ska få ett nytt avtal, säger han och skrattar.
Taxiavtalet för telefonister löpte ut redan den 30 april 2013 medan förarnas nuvarande överenskommelse löper till och med den 30 juni i år.
Sven-Åke Österberg i Vetlanda arbetar på Tunabergs taxi och har varit med och dragit igång ett nätverk för färdtjänstförare inom Transport. Chaufförerna driver inte längre frågan om ett separat avtal.
– Vi har fått lätta på det kravet. Men vi kommer ändå inte ifrån och vi vill fortfarande poängtera att det fortfarande behövs någon form av extra tillägg för oss som kör samhällsbetalda resor.
– Vårt arbete går inte att jämföra med taxiförarnas som står stilla under perioder medan vi kör barn, sjuka och gamla hela tiden. De som kör i storstan är fruktansvärt pressade hela tiden, säger han.
Att ob-tilläggen behöver höjas är både Sven-Åke och fackligt engagerade taxitelefonisten Anita Storm på Taxi Jönköping överens om. Han kallar dagens ersättningar för ”orimliga”, medan Anita säger:
– De är bedrövliga i dag med tanke på alla helger, kvällar, nätter och tidiga morgnar vi jobbar.
I förra omgången begärde klubben vid Tunabergs taxi en ingångslön på 22 000 kronor. Då är det rimligt att plussa på kravet till 23 000 kronor i år, menar Sven-Åke. Anita flaggar också för en tusenlapp i höjning för telefonisterna. Inte minst med tanke på stress, slit och skiftarbete under tider när andra är lediga, påpekar hon.
Sven-Åke vill lyfta frågan om dagens system med ”osunda upphandlingar”. Hans och kollegornas syn är att de bolag som erbjuder lägst pris alltid vinner uppdragen. Det leder till att chaufförerna sägs upp och att arbetsmiljö och löner hela tiden försämras.
– Vi måste också få en ändring när det gäller de lika osunda ackordslönerna. Det är både omöjligt och orimligt att köra sjuka och gamla människor på ackord, för procentlön. Det fungerar inte inom sjuk- och färdtjänstresor!
Både Anita och Sven-Åke vill gärna införa fler steg i ”lönetrappan”, som morot för att stanna kvar i yrket.
– Nu tar trappan slut redan vid fem år. Den borde fortsätta längre så att mer kompetens och erfarenhet lönar sig, anser telefonisten Anita som jobbat inom taxi i 13 år.
Förhandlingarna kring åkerichaufförernas, terminalarbetarnas och bevakningspersonalens nya avtal blev stormiga. Anita Storm och Sven-Åke Österberg tycker att taxibranschen hamnat lite i skymundan.
– Det är dags att prioritera oss ordentligt. Vi är absolut lägst avlönade, menar Sven-Åke.