Oenighet stoppade nya cabotageregler
EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.
På bordet låg förslag som väckt hård kritik från fackföreningsrörelsen. Reglerna skulle innebära fortsatt låga löner vid internationella vägtransporter och uppluckrade villkor kring kör- och vilotider. Förslagen föll och ska omförhandlas i EU-parlamentets transportutskott.
Politikerna behandlade dessutom en rapport som mottagits bättre från fackligt håll. I den föreslogs nya cabotageregler. Förslagspaketet behandlades och flera av förslagen i rapporten godkändes. Men eftersom stora delar inte vann gehör så skickades också dessa frågor tillbaka till EU-parlamentets transportutskott.
– Det är bara att konstatera att man är väldigt oense och att det är en väldigt het fråga. Vi får inga bättre regler nu, men vi får inga sämre heller. Det betyder att vi får ett utstationeringsdirektiv som inte omfattar transportarbetare. Det är synd att de ska vara värda mindre än andra arbetare, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.
Europaparlamentarikern Marita Ulvskog (S) var spänd inför omröstningen, men hade en viss förhoppning om att parlamentet skulle nå en uppgörelse om regler som skulle förbättra utländska chaufförers villkor och begränsa cabotagetrafiken.
– Ingen vann och ingen förlorade. Därför valde en majoritet att skicka tillbaka förslagen till utskotten. Frågan kommer att behandlas igen i både transport- och sysselsättningsutskotten. Jag sitter i båda och får verkligen tillbaka i knät, säger Marita Ulvskog.
Under omröstningen gick det att se en tydlig uppdelning mellan öst och väst, men också mellan nord och syd. Parlamentet tog ställning till hundratals förslag innan en majoritet valde att skicka tillbaka allt till utskotten igen.
Till exempel valde parlamentet att med en rösts övervikt säga nej till att yrkeschaufförer har rätt till samma lön för samma arbete på samma plats.
I liggande förslag om kör- och vilotider föreslogs att chaufförer skulle få ligga ute på vägarna i upp till fyra veckor utan att resa hem. Det sa parlamentet nej till, och ändrade till två veckor.
I cabotagerapporten föreslogs obegränsat cabotage i upp till 48 timmar. Parlamentet tog ställning för att den lastbil som genomfört en internationell transport ska få göra obegränsade inrikeskörningar i upp till fem dagar. Med dagens regler får en bil ta tre körningar under sju dagar. Parlamentet sa också att en förare som utför cabotagetransporter ska räknas som utstationerad från dag ett. I Sverige innebär det att arbetarna får rätt till lön och vissa andra villkor i enlighet med Transports kollektivavtal.
Men vad händer nu då?
Utskotten ska förhandla fram nya förslag. Hur lång tid det tar återstår att se. I maj nästa år är det val till EU-parlamentet och det är inte troligt, men fortfarande möjligt, att nya förslag ligger på bordet innan dess. Utskotten kan lyssna på vad parlamentet tagit ställning till. Men det finns fortfarande möjlighet att nå nya kompromisser.
Marita Ulvskog har inte gett upp hoppet om en ny överenskommelse, men medger att det kan bli tufft.
– Omröstningen skickar signaler som visar att det finns områden där skillnaderna blivit mindre och att det finns en möjlighet att åstadkomma något. Frågan måste lösas. Det är en sån orättvisa och sånt slöseri med människor att transportarbete ser ut som det gör inom EU i dag, säger hon.
Magnus Falk tror inte på en snabb lösning.
– Min analys är att sannolikheten att nå en överenskommelse med ministerrådet är mer eller mindre obefintlig nu. Det betyder att man lyfter över ansvaret på det parlament, som väljs i maj nästa år. Efter det kommer en ny EU-kommission, vi vet inte vilka intressen den har, säger Magnus Falk och fortsätter:
– Nu får vi verkligen hoppas att den svenska regeringen fortsätter att jobba med frågan ordentligt, vi kommer inte få någon bättre lag från EU under ett antal år.