Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

På bordet låg förslag som väckt hård kritik från fackföreningsrörelsen. Reglerna skulle innebära fortsatt låga löner vid internationella vägtransporter och uppluckrade villkor kring kör- och vilotider. Förslagen föll och ska omförhandlas i EU-parlamentets transportutskott.

Politikerna behandlade dessutom en rapport som mottagits bättre från fackligt håll. I den föreslogs nya cabotageregler. Förslagspaketet behandlades och flera av förslagen i rapporten godkändes. Men eftersom  stora delar inte vann gehör så  skickades också dessa frågor tillbaka till EU-parlamentets transportutskott.

– Det är bara att konstatera att man är väldigt oense och att det är en väldigt het fråga. Vi får inga bättre regler nu, men vi får inga sämre heller. Det betyder att vi får ett utstationeringsdirektiv som inte omfattar transportarbetare. Det är synd att de ska vara värda mindre än andra arbetare, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.

Europaparlamentarikern Marita Ulvskog (S) var spänd inför omröstningen, men hade en viss förhoppning om att parlamentet skulle nå en uppgörelse om regler som skulle förbättra utländska chaufförers villkor och begränsa cabotagetrafiken.

– Ingen vann och ingen förlorade. Därför valde en majoritet att skicka tillbaka förslagen till utskotten. Frågan kommer att behandlas igen i både transport- och sysselsättningsutskotten. Jag sitter i båda och får verkligen tillbaka i knät, säger Marita Ulvskog.

Under omröstningen gick det att se en tydlig uppdelning mellan öst och väst, men också mellan nord och syd. Parlamentet tog ställning till hundratals förslag innan en majoritet valde att skicka tillbaka allt till utskotten igen.

Till exempel valde parlamentet att med en rösts övervikt säga nej till att yrkeschaufförer har rätt till samma lön för samma arbete på samma plats.

I liggande förslag om kör- och vilotider föreslogs att chaufförer skulle få ligga ute på vägarna i upp till fyra veckor utan att resa hem. Det sa parlamentet nej till, och ändrade till två veckor.

I cabotagerapporten föreslogs obegränsat cabotage i upp till 48 timmar. Parlamentet tog ställning för att den lastbil som genomfört en internationell transport ska få göra obegränsade inrikeskörningar i upp till fem dagar. Med dagens regler får en bil ta tre körningar under sju dagar. Parlamentet sa också att en förare som utför cabotagetransporter ska räknas som utstationerad från dag ett. I Sverige innebär det att arbetarna får rätt till lön och vissa andra villkor i enlighet med Transports kollektivavtal.

Men vad händer nu då?

Utskotten ska förhandla fram nya förslag. Hur lång tid det tar återstår att se. I maj nästa år är det val till EU-parlamentet och det är inte troligt, men fortfarande möjligt, att nya förslag ligger på bordet innan dess. Utskotten kan lyssna på vad parlamentet tagit ställning till. Men det finns fortfarande möjlighet att nå nya kompromisser.

Marita Ulvskog har inte gett upp hoppet om en ny överenskommelse, men medger att det kan bli tufft.

– Omröstningen skickar signaler som visar att det finns områden där skillnaderna blivit mindre och att det finns en möjlighet att åstadkomma något. Frågan måste lösas. Det är en sån orättvisa och sånt slöseri med människor att transportarbete ser ut som det gör inom EU i dag, säger hon.

Magnus Falk tror inte på en snabb lösning.

– Min analys är att sannolikheten att nå en överenskommelse med ministerrådet är mer eller mindre obefintlig nu. Det betyder att man lyfter över ansvaret på det parlament, som väljs i maj nästa år. Efter det kommer en ny EU-kommission, vi vet inte vilka intressen den har, säger Magnus Falk och fortsätter:

– Nu får vi verkligen hoppas att den svenska regeringen fortsätter att jobba med frågan ordentligt, vi kommer inte få någon bättre lag från EU under ett antal år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.