LO håller presskonferens
Close
Samordnade ordföranden på presskonferens: Magnus Pettersson (Fastighets), Malin Ackholt (Hotell och restaurang), Susanna Gideonsson (Handels), LO-ordförande Karl-Petter Thorwaldsson och Marie Nilsson (IF Metall).
Close

Oenigt LO kommer kräva mer för lägst betalda

Avtalsrörelsen. Satsning på lågavlönade och korta avtal – tolv LO-förbund beslutade i dag om gemensamma krav i kommande avtalsrörelse. Men utan Kommunal och Pappers.

Ett splittrat representantskap, LO:s högsta beslutande organ mellan kongresserna, sammanträdde på onsdagen. Ordförande Karl-Petter Thorwaldsson konstaterade att det inte rådde enighet och beklagade det. Men konstaterade också att det inte är första gången det hänt. Både 2011 och 2016 sprack LO-samordningen.

Dagen innan hade det största förbundet, Kommunal, gått ut med att facket ställer sig utanför. Enligt ledningen skulle förslaget leda till att många kommunalare inte ens får en löneökning motsvarande en Skogaholmslimpa, något som också ordförande Tobias Baudin upprepade inför representantskapet i ABF-huset.

Tobias Baudin, Kommunal
Tobias Baudin, Kommunal

– Vi kan inte acceptera LO:s förslag. Det ligger varken i linje med Kommunals lönepolitik eller målet, som alla LO-förbund ställt sig bakom, att halvera löneskillnaderna mellan män och kvinnor till år 2028, sa han.

– Anledningen är enkel och självklar. Det var inget enkelt beslut och jag är den förste att beklaga.

Men flera företrädare från ett annat kvinnodominerat fack, Handels, underströk vikten av att hålla ihop och stödde LO-förslaget. Det innebär bland annat krav på en låglönesatsning, ett så kallat knä: Alla med månadslön under 26 100 kronor får ett fast lönepåslag i kronor. Dessutom innehåller förslaget krav på skärpt skydd mot sexuella trakasserier, liksom krav på ordning och reda när det gäller de försäkringar som arbetsgivaren ska betala in till.

–Enigheten är avgörande. Vi är bara starka när vi är enade, sa Susanna Gideonsson, Handels ordförande.

Hon tryckte också på att flera krav, förutom låglönesatsningen, är viktiga för det egna förbundets medlemmar. Ofta handlar det om unga personer med otrygga anställningar och deltider, som har svårt att ensamma ta upp problemen.

I måndags tog Pappers förbundsstyrelse beslutet att inte stödja samordningen. På representantskapet talade ordförande Pontus Georgsson kort om anledningarna. Redan tidigt i höstas gick förbundet ut med att förbundet kräver en löneökning på fyra procent. Motiveringen är att det finns utrymme i branschen, som gör stora vinster.

Från Kommunal framförde flera talare att utbildning måste löna sig. Och att det är hög tid för välfärdens arbetare, som undersköterskor och barnskötare, att få betalt efter förtjänst. Men inte ens om de andra förbunden hade stött Kommunals krav på att sådana grupper ska få extra löneökningar är det säkert att det löst sig. För att skapa ett så kallat märke krävs också att arbetsgivarsidan går med på en uppgörelse.

Också från arbetsgivarhåll beklagar man att LO-samordningen spruckit.

– Det är tråkigt då det är något önskvärt, men inget vi styr över. Och det är glädjande att övriga LO-förbund, förutom Kommunal och Pappers, står bakom industrinormeringen, säger Annika Nordin, förhandlingschef på Transportföretagen.

Där är LO som helhet enigt med Transports främsta motpart: Den konkurrensutsatta industrin sätter märket för löneutrymmet. Hur stort det blir är alltför tidigt att säga något om, betonar Annika Nordin. Och även när det gäller avtalens längd är det därför svårt att säga något om linje i förhandlingar:

– Generellt sett är ju vår inställning att det är bättre med långa avtal, för alla i samhället. Det ger en bättre förutsägbarhet. Men det är helt avgörande var nivån hamnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.