Södertälje hamn
Close
Arbetsmiljöproblemen i Södertälje hamn har pågått en längre tid, enligt Transports medlemmar. Bilden från hamnen är tagen i ett annat sammanhang.
Close

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Transports lokala klubb slog förra året larm om att arbetsgivaren, kommunala Södertälje hamn, lassar över sitt ansvar för riskfyllt arbete på stuverianställda.

– Just nu är det förtroendefrågan som är det stora, det finns inget förtroende – arbetsgivaren säger en sak och gör en annan, säger klubbordförande Patrick Hörstam, som också är lokalt skyddsombud.

Han vände sig förra hösten till Arbetsmiljöverket. Som skyddsombud tog han i sin 6:6a-anmälan, enligt arbetsmiljölagen, upp flera krav på åtgärder. Det handlade bland annat om att arbetsgivaren ska göra riskbedömningar när fartyg anlöper hamnen. I dag fungerar det i stället så att stuveriarbetarna prickar av en checklista.

Arbetsmiljöverket gjorde vid två tillfällen inspektioner i hamnen under hösten 2018. Verket kom i sin generella bedömning fram till att arbetsgivaren uppfyller skyddsombudets krav.

– Då släppte vi de sakerna, men efter 6:6a-anmälan blev det värre på andra vis –  vissa handlar om rena bestraffningar mot våra medlemmar och om varningar som delats ut utan logik, säger Patrick Hörstam.

Ledningen för det kommunala bolaget har en helt annan bild.

– Arbetsmiljöverkets svar visar att vi gör som vi ska och att vi till och med gör ett bra jobb, säger Robert Tingvall, vd för Södertälje hamn, till Länstidningen Södertälje.

Till tidningen betonar han också att arbetsmiljöfrågorna är ”jätteviktiga, för det här är en farlig arbetsplats”. Men att han inte känner till problem med anställda som mår dåligt på grund av arbetsförhållandena:
– Jag pratade precis med vår arbetsledning som säger att det är väldigt god stämning i personalgruppen.

Vd:n medger dock att sjukfrånvaron ökat under den senaste tiden, men att det är något de ser över och åtgärdar för närvarande.

Transport centralt stöttar klubben i hamnen. Flera förhandlingar har redan genomförts med arbetsgivaren, alla på initiativ av facket. Såväl regionala skyddsombud och ombudsmän från Hamnavdelning 1 och Transports centrala arbetsmiljöombudsman har deltagit. Nästa vecka möts företrädare för Södertälje hamn och Transport igen för nya förhandlingar.

– Jag vill inte tala om detaljer men det kommer att bli en ohållbar situation om inget görs för att förbättra arbetsmiljön, säger klubbordförande Patrick Hörstam.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik:
    8 september, 2019

    Jobbar själv på denna arbetsplats och det är otroligt att våran vd står och säger sånna saker att det är bra med personalen det är verkligen inte bra där. Personalen mår riktigt dåligt att gå till sitt jobb. Denna arbetsplats har gått från den bästa jag någonsin jobbat på till den sämsta på inom loppet av ca 1 1/2 år.

Lästips:

Fartyg vid containerhamnen i Göteborg ska få tillgång till landström för att minska utsläppen. Foto: Göteborgs Hamn

18,8 miljoner euro till elanslutning av fartyg

Hamn. Fyra hamnar i Nordeuropa får dela på 18,8 miljoner euro för att elansluta containerfartyg som ligger vid kaj.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.