Ökad kontroll av yrkestrafiken ska utredas
Politik. Regeringen tillsätter en utredning som ska ta fram förslag för effektivare kontroll av yrkestrafiken. Ett mål är att fler fuskare ska drabbas av sanktionsavgifter.
− Jag vill se en tuffare kontroll av inte minst lastbilstrafiken, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Utredningen om effektivare kontroll av yrkestrafiken gäller inte bara lastbilstransporter, utan även buss- och taxitrafik.
Bakom tillsättandet av utredningen finns inte minst problemen med överträdelser i cabotagetrafik, utländska åkerier som gör otillåtet många inrikestransporter i landet, blivit ett stort problem.
− Vi har sett hur man pressar priserna och de sociala villkoren för utländska chaufförer, och hur bolagen fuskar med kör- och vilotiderna, säger Tomas Eneroth.
Attraktionskraften i att utbilda sig till lastbilschaufför har sjunkit på grund av detta, konstaterar ministern.
− Vi vill bryta denna utveckling. Nu ska vi se till att få effektivare kontroller. Det ska inte löna sig att fuska.
Utredningen presenterades på en pressträff under förmiddagen. Den ska kartlägga den nuvarande kontrollverksamheten, granska hur man löst frågan i andra länder och föreslå hur den svenska kontrollen kan förbättras.
Minister Eneroth lyfter fram den tyska systemet som ett intressant alternativ till den svenska modellen.
I Tyskland finns en egen myndighet, BAG, som sköter kontrollen av vägarna.
Utredningen ska också överväga om fler överträdelser av reglerna kan straffas med sanktionsavgifter i stället för att myndigheterna ska behöva dra igång en straffrättslig process.
I slutet av nästa år ska utredningen komma med förslag i denna del.
Då ska utredningen också lämna förslag om att införa en ny yrkesgrupp, som får namnet trafiksäkerhetskontrollanter. Dessa ska utföra nykterhetskontroller och även kunna testa förare i fråga om narkotika. Båda dessa uppgifter ligger hos polisen i dag.
Övriga frågor ska utredningen redovisa i mars 2021.
Transport har tryckt hårt på att även beställaransvaret måste vara tydligt och omfattande när det gäller att använda sig av schysta transporter.
Tomas Eneroth säger till Transportarbetaren att lagen infördes bara för ett år sedan och därför kan ändringar inte bli aktuella förrän den kan utvärderas ordentligt. Men han säger att en väg att skärpa beställaransvaret är via den översyn av sanktionsavgifter som utredningen fått i uppdrag att göra.
− Om det behövs skärpning kommer jag inte tveka att genomföra dem, men jag vill först se en ordentlig utvärdering av lagen, säger Eneroth.
Arbetsgivarnas krav om sänkta sanktionsavgifter får däremot inget gehör.