Close
Svenskt Näringslivs vd Carola Lemne debatterar inkomstklyftor med LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson. Forskaren Cecilia Hermansson i mitten.
Close

Ökade klyftor oroar LO

Almedalen 2018. – Inkomstklyftorna i Sverige är ännu inte alarmerande, men vi är det land där de växer allra snabbast. Fortsätter utvecklingen kommer vi mer och mer att likna ekonomier med stora löneskillnader. Och det är allvarligt.

LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson har hektiska dagar i Almedalen. På måndagen gick han i clinch med Carola Lemne, avgående vd i Svenskt Näringsliv.

Debatten handlade om ökade inkomstklyftor. Sverige har historiskt sett haft små skillnader, men de har vuxit markant på senare år.

Både Thorwaldsson och Cecilia Hermansson, forskare på Kungliga tekniska högskolan (KTH), beskrev utvecklingen som ett problem. Carola Lemne höll inte med:

– Visst, inkomstskillnaderna har ökat, men löneskillnaderna har nästan inte ökat alls. Den stora klyftan finns mellan de som har arbete och de som inte har. Det är ett problem och en utmaning som vi måste jobba med.

– Lösningen är att komma i jobb. Alla tjänar på det. Individen, samhället och samhällskontraktet.

LO-basen kontrade:

– Det är inte bara jag som inte håller med Carola Lemne. Även omvärlden ser våra växande klyftor som problematiska. Fortsätter vi addera år där skillnaderna växer kommer vi att likna ekonomier där vi inte har något att hämta.

– Det finns bara dåliga saker med stora inkomstskillnader. Det är ett av våra mest akuta problem att göra något åt.

KTH-forskaren Cecilia Hermansson bekräftade att inkomstklyftorna har ökat under lång tid i Sverige. Huvudförklaringen är inte större lönespridning, utan ökade kapitalinkomster för gynnande grupper. En ökande andel äldre och singelhushåll påverkar också.

Debattpanelen fick frågan om klyftorna är ett problem som nästa regering bör ta tag i.

– Ja, svarade Karl-Petter Thorwaldsson. Och jag hoppas verkligen att även oppositionen är intresserad av att hitta en lösning. Det är inte bra att ha ping-pong-politik när det gäller skattefrågor.

– I dag har vi väldigt höga skatter på inkomster. Vanliga löntagare betalar mycket högre skatt än människor som får inkomster via exempelvis aktieutdelning. Vi bör göra en skatteväxling och sänka skatterna för låginkomsttagare och höja dem för höginkomsttagare.

Carola Lemne höll med om att skatten är för hög på arbete. Hon anförde också att för många som har höga kapitalinkomster är det en engångsföreteelse, efter försäljning av exempelvis en bostad.

Lemne fick frågan om vilken skatteåtgärd som är mest angelägen. Svaret blev att sänka marginalskatten. Utspelet fick Thorwaldsson att gå i gång:

– Surprise, surprise! Carola Lemne valde den enda skatten som träffar de som tjänar mest pengar. Naturligtvis är det helt fel ände att börja i. Har vi växande klyftor ska vi väl inte låta dem växa ännu mer! I stället ska vi förstås sänka skatten för de som tjänar minst.

– Gör vi inte det får vi fler människor som känner sig som förlorare. Människor som lättare dras till partier med extrema åsikter. Det är ingen slump att USA:s president Donald Trump siktat in sig på stålverksarbetare som förlorat sina jobb.

– Det är enkelt att vinna över missnöjda människor för en populistisk politik. Vi är inte vaccinerade mot det i Sverige heller. Det är bättre att hålla ihop! Tillväxten i ett land gynnas av små skillnader.

Carola Lemne gick till motangrepp:

– Det där stämmer inte. Vi är inte i närheten av USA. Arbetstagarna i Sverige har fått en stadig reallöneökning. Faktiskt lika mycket som höginkomsttagarna. De här uppgifterna du hänvisar till om klyftor och tillväxt gäller i utvecklingsländer. Sambandet gäller inte i länder som vårt.

KTH-forskaren Cecilia Hermansson pekade på ”lågt hängande frukter”, som politikerna kan börja med. Exempelvis fastighetsskatten som är ”regressiv” i stället för ”progressiv”.

– Vi har ett problem. Alla i Sverige har fått det bättre, den absoluta fattigdomen går ner. Men den relativa fattigdomen ökar. Ett samhälle som dras isär kan få problem med tilliten. Man måste absolut se över skatten för dem som tjänar allra minst.

Svenskt Näringslivs Carola Lemne försvarade en modell där de med ”mest talang, som jobbar hårdast” måste tillåtas att tjäna mer.

– Jag tror att klyftorna kommer att fortsätta öka. Det är inte ett problem för samhället. Vi behöver det. Avundsjukan får inte styra, sa Lemne.

Karl-Petter Thorwaldsson skakade på huvudet:

– Det där är en extrem åsikt! Du är ganska ensam i världen om att tycka att den här utvecklingen inte är ett problem. OECD, Världsbanken… alla pratar om att vi behöver mindre klyftor, mer jämlikhet.

– Vem vinner på ökad fattigdom? Fattigdom är aldrig kul. Det finns inget glädjande alls i det. Bara nackdelar. Låt oss hålla ihop det svenska samhället bättre, det vinner alla på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.