Ökänt ”milpengsåkeri” utreds av Transportstyrelsen
En lastbilschaufför i Sydsverige har gått till Kronofogden med en lönefordran mot MPG Transport i Marieholm, och polisanmält åkeriet för olaglig milpengsersättning. Polisen har överlämnat milpengsärendet till Transportstyrelsen, och MPG riskerar upp till 200 000 kronor i straffavgift.
Som Transportarbetaren skrev om i vintras, har MPG Transport i Marieholm polisanmälts för olagliga anställningsvillkor. Lastbilschauffören Niklas (fingerat namn) hade kört flis och styckegods åt MPG under ett par månader, men blev snart missnöjd med både lönen och arbetsvillkoren.
Han hade skrivit på ett anställningsbevis där lönen bestod av så kallad milpeng på 17:50 kronor milen – enligt honom själv visste han inte att milpengsersättning är förbjudet i EU.
Efter att Niklas sagt upp sig, och gått till Kronofogden med en lönefordran på drygt 40 000 kronor, polisanmälde han företaget för olagliga anställningsförhållanden.
Anna-Lena Andersson, utredare på polisen i Kronobergs län, har hållit flera förhör med Niklas i ärendet. Hon bekräftar att milpengssystemet är förbjudet enligt en EG-förordning om harmonisering av sociallagstiftning på vägtransportområdet (se faktaruta).
Men vid brott mot förordningen handlar det om så kallat arbetsgivaransvar, och sådana fall utreds inte av polis och domstol. Det är Transportstyrelsens enhet för yrkestrafik som utreder ärendet och kan utfärda sanktionsavgifter. Därför har Anna-Lena Andersson vidarebefordrat Niklas uppgifter till Transportstyrelsen.
– Men jag vill understryka att det här är viktigt för oss också, även vi på polisen vill ju ha seriösa näringsidkare på arbetsmarknaden. Så vi har verkligen gett Transportstyrelsen så mycket information som möjligt. Därför har jag hållit extraförhör med Niklas och även bifogat en kopia på Transportarbetarens artikel i materialet, säger Anna-Lena Andersson.
På Transportstyrelsen har man ännu inte hunnit utreda ärendet.
– Det ligger ganska långt ner i högen, om jag ska vara ärlig. Min gissning är att ingen hinner ta tag i det förrän efter semestrarna, säger Transportstyrelsens utredare Jonas Lindvall.
Milpengsersättningar utreds som brott mot kör- och vilotidsreglerna, eftersom de räknas som en sorts ackordslön som inbjuder till för långa körpass. Sanktionsavgifterna följer samma mallar som ”vanliga” kör- och vilotidsbrott (se artikel här intill), och kan som mest uppgå till 200 000 kronor.
– Men av de ärenden vi hunnit titta på hittills, utgör milpengsärendena en ganska liten andel, säger Jonas Lindvall.
Han kan inte bedöma hur vanligt det är med milpengsersättning bland de svenska åkerierna.
– Men vi har en hel del ärenden att jobba med, och vi håller precis på att komma i gång ordentligt med verksamheten. Bilden kommer nog att klarna framöver.
Parallellt med detta pågår ärendet med Niklas lönefordran mot MPG, som skickades till Kronofogden. Han körde åt MPG i ungefär sex veckor, då han enligt egna beräkningar jobbade cirka 360 timmar, eller 60 timmar i veckan i snitt. För det fick han ungefär 20 000 kronor brutto, en summa som baserades på 17:50 kronor milen.
Niklas kräver ytterligare drygt 40 000 kronor, baserat på en timlön på 120 kronor och med alla vilotider borträknade.
– Eftersom lönen i form av milpeng är olaglig, måste jag ersätta den med en laglig löneform, exempelvis timlön. Problemet är att det inte finns någon lagstadgad minimilön i Sverige, så jag har beräknat timlönen utifrån genomsnittet för en lastbilsförare med ungefär min arbetslivserfarenhet, förklarar Niklas sitt resonemang.
MPG har bestridit fordran, och Niklas tänker ta saken vidare till tingsrätten.
Men efter att Transportarbetaren skrev om detta i nummer 2, 2013, har MPG Transports ägare Marino Peluso skickat en ”mot-faktura” till Niklas.
Peluso kräver honom på nästan 60 000 kronor för skador på däck och snökedjor, för driftsförseningar som uppstått eftersom Niklas inte tvättat ur trailern efter sig, och för att han ska ha använt lastbilen till över 120 mil ”privat körning”.
Niklas menar att kraven är fullständigt tagna ur luften.
– När det gäller skadorna och rengöringen av trailern så vet jag faktiskt inte vad Marino Peluso menar. Jag tror han helt enkelt är arg för att jag talat med tidningen. Men jag ångrar inte att jag gjorde det. Rätt ska vara rätt, säger Niklas.
Den ”privata körningen” kan, enligt Niklas, möjligen syfta på hur det gick till när han slutade sitt jobb på MPG i december i fjol. Han hade lastat i Västerås för en körning till Norge i vinterväglag, när han upptäckte att bilens snökedjor behövde repareras. När han ringde MPG blev beskedet att han skulle vänta in snöplogen och köra utan kedjor, vilket är olagligt i Norge.
Niklas vägrade, och körde till slut de dryga 55 milen från Västerås tillbaka till Marieholm. Där lämnade han in bilen hos MPG, och sedan dess har han inte kört åt företaget.
– Sedan kanske Marino har lagt till en del omvägskörningar som jag hade gjort tidigare, för att undvika dåligt väder och vägar med dålig snöröjning. Men när jag körde sådana omvägar så meddelade jag MPG det, och det gjordes i samtycke. Det är ju inte så att jag har varit ute och nöjeskört med lastbilen för skojs skull, säger Niklas.
Han har bestridit fakturan och tror sig ha goda chanser att vinna, om saken går till domstol.
– Om det finns en skada på lastbilen när jag lämnar tillbaka den, så ska det protokollföras och eventuella krav måste meddelas direkt. MPG:s fordran är ställd den 6 februari, och jag lämnade in bilen den 7 december. Marino kan inte kräva ersättning för skador två månader senare när lastbilen gått ytterligare flera tusen mil, säger Niklas.
Transportarbetaren har i flera dagar sökt Marino Peluso, utan att lyckas nå honom.