Ökänt ”milpengsåkeri” utreds av Transportstyrelsen

En lastbilschaufför i Sydsverige har gått till Kronofogden med en lönefordran mot MPG Transport i Marieholm, och polisanmält åkeriet för olaglig milpengsersättning. Polisen har överlämnat milpengsärendet till Transportstyrelsen, och MPG riskerar upp till 200 000 kronor i straffavgift.

Som Transportarbetaren skrev om i vintras, har MPG Transport i Marieholm polisanmälts för olagliga anställningsvillkor. Lastbilschauffören Niklas (fingerat namn) hade kört flis och styckegods åt MPG under ett par månader, men blev snart missnöjd med både lönen och arbetsvillkoren.

Han hade skrivit på ett anställningsbevis där lönen bestod av så kallad milpeng på 17:50 kronor milen – enligt honom själv visste han inte att milpengsersättning är förbjudet i EU.

Efter att Niklas sagt upp sig, och gått till Kronofogden med en lönefordran på drygt 40 000 kronor, polisanmälde han företaget för olagliga anställningsförhållanden.

Anna-Lena Andersson, utredare på polisen i Kronobergs län, har hållit flera förhör med Niklas i ärendet. Hon bekräftar att milpengssystemet är förbjudet enligt en EG-förordning om harmonisering av sociallagstiftning på vägtransportområdet (se faktaruta).

Men vid brott mot förordningen handlar det om så kallat arbetsgivaransvar, och sådana fall utreds inte av polis och domstol. Det är Transportstyrelsens enhet för yrkestrafik som utreder ärendet och kan utfärda sanktionsavgifter. Därför har Anna-Lena Andersson vidarebefordrat Niklas uppgifter till Transportstyrelsen.

– Men jag vill understryka att det här är viktigt för oss också, även vi på polisen vill ju ha seriösa näringsidkare på arbetsmarknaden.  Så vi har verkligen gett Transportstyrelsen så mycket information som möjligt. Därför har jag hållit extraförhör med Niklas och även bifogat en kopia på Transportarbetarens artikel i materialet, säger Anna-Lena Andersson.

På Transportstyrelsen har man ännu inte hunnit utreda ärendet.

– Det ligger ganska långt ner i högen, om jag ska vara ärlig. Min gissning är att ingen hinner ta tag i det förrän efter semestrarna, säger Transportstyrelsens utredare Jonas Lindvall.

Milpengsersättningar utreds som brott mot kör- och vilotidsreglerna, eftersom de räknas som en sorts ackordslön som inbjuder till för långa körpass. Sanktionsavgifterna följer samma mallar som ”vanliga” kör- och vilotidsbrott (se artikel här intill), och kan som mest uppgå till 200 000 kronor.

– Men av de ärenden vi hunnit titta på hittills, utgör milpengsärendena en ganska liten andel, säger Jonas Lindvall.

Han kan inte bedöma hur vanligt det är med milpengsersättning bland de svenska åkerierna.

– Men vi har en hel del ärenden att jobba med, och vi håller precis på att komma i gång ordentligt med verksamheten. Bilden kommer nog att klarna framöver.

Parallellt med detta pågår ärendet med Niklas lönefordran mot MPG, som skickades till Kronofogden. Han körde åt MPG i ungefär sex veckor, då han enligt egna beräkningar jobbade cirka 360 timmar, eller 60 timmar i veckan i snitt. För det fick han ungefär 20 000 kronor brutto, en summa som baserades på 17:50 kronor milen.

Niklas kräver ytterligare drygt 40 000 kronor, baserat på en timlön på 120 kronor och med alla vilotider borträknade.

– Eftersom lönen i form av milpeng är olaglig, måste jag ersätta den med en laglig löneform, exempelvis timlön. Problemet är att det inte finns någon lagstadgad minimilön i Sverige, så jag har beräknat timlönen utifrån genomsnittet för en lastbilsförare med ungefär min arbetslivserfarenhet, förklarar Niklas sitt resonemang.

MPG har bestridit fordran, och Niklas tänker ta saken vidare till tingsrätten.

Men efter att Transportarbetaren skrev om detta i nummer 2, 2013, har MPG Transports ägare Marino Peluso skickat en ”mot-faktura” till Niklas.

Peluso kräver honom på nästan 60 000 kronor för skador på däck och snökedjor, för driftsförseningar som uppstått eftersom Niklas inte tvättat ur trailern efter sig, och för att han ska ha använt lastbilen till över 120 mil ”privat körning”.

Niklas menar att kraven är fullständigt tagna ur luften.

– När det gäller skadorna och rengöringen av trailern så vet jag faktiskt inte vad Marino Peluso menar. Jag tror han helt enkelt är arg för att jag talat med tidningen. Men jag ångrar inte att jag gjorde det. Rätt ska vara rätt, säger Niklas.

Den ”privata körningen” kan, enligt Niklas, möjligen syfta på hur det gick till när han slutade sitt jobb på MPG i december i fjol. Han hade lastat i Västerås för en körning till Norge i vinterväglag, när han upptäckte att bilens snökedjor behövde repareras. När han ringde MPG blev beskedet att han skulle vänta in snöplogen och köra utan kedjor, vilket är olagligt i Norge.

Niklas vägrade, och körde till slut de dryga 55 milen från Västerås tillbaka till Marieholm. Där lämnade han in bilen hos MPG, och sedan dess har han inte kört åt företaget.

– Sedan kanske Marino har lagt till en del omvägskörningar som jag hade gjort tidigare, för att undvika dåligt väder och vägar med dålig snöröjning. Men när jag körde sådana omvägar så meddelade jag MPG det, och det gjordes i samtycke. Det är ju inte så att jag har varit ute och nöjeskört med lastbilen för skojs skull, säger Niklas.

Han har bestridit fakturan och tror sig ha goda chanser att vinna, om saken går till domstol.

– Om det finns en skada på lastbilen när jag lämnar tillbaka den, så ska det protokollföras och eventuella krav måste meddelas direkt. MPG:s fordran är ställd den 6 februari, och jag lämnade in bilen den 7 december. Marino kan inte kräva ersättning för skador två månader senare när lastbilen gått ytterligare flera tusen mil, säger Niklas.

Transportarbetaren har i flera dagar sökt Marino Peluso, utan att lyckas nå honom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.