Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Torbjörn Johansson, LO:s avtalssekreterare, är LO:s förhandlare i överläggningarna med Svenskt Näringsliv om förändringar när det gäller anställningsskydd och omställning.

– Jag vågar knappt gissa hur det ska fortsätta nu. Det är inte bra att flera förbund hoppar av, säger han.

I morse stod det klart att Kommunal, Seko, Byggnads, Fastighets och Målarna inte längre står bakom LO i förhandlingarna. De hade läst en avsiktsförklaring från förhandlingarna med inslag som de inte kan ställa upp på. Budskapet var att arbetsgivarna enklare skulle kunna sparka anställda.

”En våldsam maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel”, sammanfattade Kommunals ordförande Tobias Baudin. En total pricka i LO, konstaterade Arbetet.

Torbjörn Johansson ringer upp när dagen börjar gå mot sitt slut. Det finns dock ingen färdig avsiktsförklaring om anställningsskyddet, enligt honom. Så här beskriver han i stället den handling som ligger bakom avhoppen:

– Vi lät arbetsgivarna skriva ett första utkast till överenskommelse … men den är en partsinlaga.

De fackliga förhandlarna, från LO och PTK, är nu i gång med sitt svar på arbetsgivarnas avsiktsförklaring. Och på en snar träff med Svenskt Näringslivs förhandlare försöka få till ett dokument som alla parter kan enas kring.

Planen är att ta sedan upp det i LO-styrelsen, där de olika förbunden är representerade, för att få besked om ifall facket ska gå vidare.

– Nu blir det LO-styrelsens sak att besluta om vi ska gå vidare när flera förbund har hoppat av, säger Torbjörn Johansson. Eller om vi ska låta tjänstemännen i PTK driva förhandlingarna. Eller om vi ska överlåta till lagstiftarna att besluta om nya turordningsregler.

Själva förhandlandet med arbetsgivarna ska sedan pausas till i maj. Under tiden har båda parterna en avtalsrörelse att lägga tid och kraft på. Samtidigt skulle vissa sakfrågor i las-förhandlingarna utredas.

Transport står fortsatt kvar bakom LO och fackens förhandlare. Ordförande Tommy Wreeth konstaterar att de fem avhopparnas beslut får stå för dem.

– Det är först när man har förhandlat så långt det går som man kan överväga att kliva av, tycker han och bedömer att förhandlingarna inte har nått dit än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban Eriksson:
    12 december, 2019

    Transportarbetarförbundet har redan genomfört försämringar i LAS. Det är inte anställningstid som gäller utan arbetade dagar och timmar. Dessutom får åtminstone ett företag sätta i systemet att nyanställningar sker som allmän visstidsanställning. Medlemmarna är rättslösa när inga regler gäller.

  2. Lena Blomquist, red:
    11 december, 2019

    Magnus, Transports hållning framgår i slutet av artikeln.

  3. Magnus:
    11 december, 2019

    Vad tycker Transport i frågan? Varför denna tystnad?

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.