Bild från Arlanda
Close
Pilotprojekt: För att köra ut gods till flygplanen på Arlanda räcker det med B-kort även om det görs av chaufförer i tunga fordon.
Close

Oklart om krav på flygplatser

Flyg. Sänkta krav på körkortsbehörighet vid Arlanda upprör. Om området inte räknas som inhägnat gäller samma regler som utanför. Men vad flygplatsområden räknas som kan bara avgöras i domstol.

Körkortsbehörighet är en het fråga på Arlanda. Transportarbetaren skrev i februari om Gate gourmets pilotprojekt: Det räcker nu med B-körkort för att köra ut gods till flygplanen. De tunga lastbilarna är strypta för en maxfart på 30 kilometer i timmen.

– Det är galenskap. Du kan inte lära dig köra lastbil på två extraveckor på introduktionskursen – det är farligt för både dig själv och andra, säger en anställd på företaget.

Han vill vara anonym, men berättar att Gate gourmets ledning valt att genomföra projektet trots att de är väl medvetna om kritiken.

Det sänkta kravet är också tänkt att genomföras på Landvetter.

– Det känns som att de inte längre uppskattar ens kompetens, som chaufför med C-kort.

Inom flera fackklubbar vid Arlanda finns åsikten att det öppnar för andra aktörer att sänka behörighetskraven. Statliga Swedavia, som driver de stora flygplatserna i landet, har gett klartecken ”inom inhägnat område”. Men det är inte Swedavia som avgör saken. Det är inte ens säkert att området kan räknas som inhägnat. Ytterst är det en juridisk fråga som prövas i rätten.

– Vad som räknas som inhägnat område måste prövas i varje enskilt fall, i domstol, säger Karin Michaelsson, utredare och förvaltningsledare på Transportstyrelsens enhet för yrkestrafik.

– Att det finns bommar eller liknande som hindrar inpassering innebär inte att det är ett inhägnat område.

Få fall prövade

För Arlandas del prövades saken i hovrätten. 1961, i samband med bygget av flygplatsen. Då bedömdes flygplatsområdet vara inhägnat. Men i en annan hovrättsdom, från 1985, slogs fast att flygflottiljens område i Ängelholm inte är att betrakta som inhägnat. I det ärendet spelade det in vilket slags trafik det var, och att det var mycket trafik.

Ledningen som går att finna i rättspraxis är både relativt begränsad och gammal. Men Transportstyrelsen ser i dag ingen anledning att anta att motiven för undantag har förändrats över tiden.

– Varken Transportstyrelsen, eller exempelvis Polismyndigheten, kan uttala sig generellt – eller specifikt, för den delen – om ett visst flygplatsområde, säger Transportstyrelsens Karin Michaelsson.

Hon påpekar att det i sammanhanget ändå kan finnas regler som Arbetsmiljöverket ställt upp, och som rör säkerheten på arbetsplatsen. Liksom att en arbetsgivare kan ha tuffare krav än vad lagstiftningen kräver, till exempel att generellt kräva B-kort även om minimikravet är traktorkort.

Transports flygavdelning är starkt emot sänkta krav. Både för de befarade ökade riskerna i arbetsmiljön och till själva omregistreringen av de tunga fordonen.

– Det handlar fortfarande om lastbilar, även om farten är strypt. Vi anser inte att det är ok att en person som kanske aldrig kört lastbil tidigare ska arbeta nära planen, har Transports ombudsman Johan Einarsson tidigare sagt.

Enklare rekrytering

Företaget Gate gourmet motiverar förändringen med ökade chanser att rekrytera personal. Något som blivit allt svårare då chaufförsbristen är stor. En effekt av slopat krav på C-kort skulle också bli att de som jobbar på Arlanda slipper mycket övertid, enligt företaget. Senare i mars ska frågan upp till central förhandling.

Även när det gäller krav på yrkeskompetensbevis (YKB) är det svårt att generellt säga något. Det är en fråga som bland andra flygtankarna försökt få svar på. Om YKB krävs ska arbetsgivaren betala utbildningen, enligt avtalet. Men om flygplatsen räknas som inhägnad så krävs det inte. I teorin krävs då inte ens traktorkort.

Om området inte räknas som inhägnat gäller däremot lagen om yrkesförarkompetens. Dock finns undantag som är aktuella på en flygplats. Det gäller till exempel för den som kör fordon vars högsta tillåtna hastighet är 45 kilometer i timmen. Det gäller också fordon som kontrolleras av tull, polis och räddningstjänst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.