Bild från Arlanda
Close
Pilotprojekt: För att köra ut gods till flygplanen på Arlanda räcker det med B-kort även om det görs av chaufförer i tunga fordon.
Close

Oklart om krav på flygplatser

Flyg. Sänkta krav på körkortsbehörighet vid Arlanda upprör. Om området inte räknas som inhägnat gäller samma regler som utanför. Men vad flygplatsområden räknas som kan bara avgöras i domstol.

Körkortsbehörighet är en het fråga på Arlanda. Transportarbetaren skrev i februari om Gate gourmets pilotprojekt: Det räcker nu med B-körkort för att köra ut gods till flygplanen. De tunga lastbilarna är strypta för en maxfart på 30 kilometer i timmen.

– Det är galenskap. Du kan inte lära dig köra lastbil på två extraveckor på introduktionskursen – det är farligt för både dig själv och andra, säger en anställd på företaget.

Han vill vara anonym, men berättar att Gate gourmets ledning valt att genomföra projektet trots att de är väl medvetna om kritiken.

Det sänkta kravet är också tänkt att genomföras på Landvetter.

– Det känns som att de inte längre uppskattar ens kompetens, som chaufför med C-kort.

Inom flera fackklubbar vid Arlanda finns åsikten att det öppnar för andra aktörer att sänka behörighetskraven. Statliga Swedavia, som driver de stora flygplatserna i landet, har gett klartecken ”inom inhägnat område”. Men det är inte Swedavia som avgör saken. Det är inte ens säkert att området kan räknas som inhägnat. Ytterst är det en juridisk fråga som prövas i rätten.

– Vad som räknas som inhägnat område måste prövas i varje enskilt fall, i domstol, säger Karin Michaelsson, utredare och förvaltningsledare på Transportstyrelsens enhet för yrkestrafik.

– Att det finns bommar eller liknande som hindrar inpassering innebär inte att det är ett inhägnat område.

Få fall prövade

För Arlandas del prövades saken i hovrätten. 1961, i samband med bygget av flygplatsen. Då bedömdes flygplatsområdet vara inhägnat. Men i en annan hovrättsdom, från 1985, slogs fast att flygflottiljens område i Ängelholm inte är att betrakta som inhägnat. I det ärendet spelade det in vilket slags trafik det var, och att det var mycket trafik.

Ledningen som går att finna i rättspraxis är både relativt begränsad och gammal. Men Transportstyrelsen ser i dag ingen anledning att anta att motiven för undantag har förändrats över tiden.

– Varken Transportstyrelsen, eller exempelvis Polismyndigheten, kan uttala sig generellt – eller specifikt, för den delen – om ett visst flygplatsområde, säger Transportstyrelsens Karin Michaelsson.

Hon påpekar att det i sammanhanget ändå kan finnas regler som Arbetsmiljöverket ställt upp, och som rör säkerheten på arbetsplatsen. Liksom att en arbetsgivare kan ha tuffare krav än vad lagstiftningen kräver, till exempel att generellt kräva B-kort även om minimikravet är traktorkort.

Transports flygavdelning är starkt emot sänkta krav. Både för de befarade ökade riskerna i arbetsmiljön och till själva omregistreringen av de tunga fordonen.

– Det handlar fortfarande om lastbilar, även om farten är strypt. Vi anser inte att det är ok att en person som kanske aldrig kört lastbil tidigare ska arbeta nära planen, har Transports ombudsman Johan Einarsson tidigare sagt.

Enklare rekrytering

Företaget Gate gourmet motiverar förändringen med ökade chanser att rekrytera personal. Något som blivit allt svårare då chaufförsbristen är stor. En effekt av slopat krav på C-kort skulle också bli att de som jobbar på Arlanda slipper mycket övertid, enligt företaget. Senare i mars ska frågan upp till central förhandling.

Även när det gäller krav på yrkeskompetensbevis (YKB) är det svårt att generellt säga något. Det är en fråga som bland andra flygtankarna försökt få svar på. Om YKB krävs ska arbetsgivaren betala utbildningen, enligt avtalet. Men om flygplatsen räknas som inhägnad så krävs det inte. I teorin krävs då inte ens traktorkort.

Om området inte räknas som inhägnat gäller däremot lagen om yrkesförarkompetens. Dock finns undantag som är aktuella på en flygplats. Det gäller till exempel för den som kör fordon vars högsta tillåtna hastighet är 45 kilometer i timmen. Det gäller också fordon som kontrolleras av tull, polis och räddningstjänst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.