Foodorabud. Foto: John Antonsson
Close
Förhoppningen är att direktivet ska ge Europas 28 miljoner plattformsarbetare tydligare, tryggare och bättre villkor.
Close
Plattformsdirektivet antaget

Oklart vad nya EU-reglerna innebär för svenska gigarbetare

Gigarbetare. EU har förhandlat fram ett plattformsdirektiv. Oklart hur det påverkar den svenska arbetsmarknaden.

Ett historiskt avtal. Det upprepades ett otal antal gånger när EU efter mer än två års förhandlande enades om ett plattformsdirektiv. Till sist sa 25 av EU:s 27 medlemsländer ”ja” till det föreslagna direktivet när unionens arbetsmarknadsministrar var samlade i Bryssel. Frankrike och Tyskland röstade fortsatt emot respektive lade ned sin röst.

Förhoppningen är att direktivet ska ge Europas 28 miljoner plattformsarbetare – eller gigarbetare som de också kallas, och som arbetar som taxiförare, matbud med mera via digitala plattformar som Uber och Wolt – tydligare, tryggare och bättre villkor. Redan nästa år beräknar kommissionen att det finns 43 miljoner gigarbetare i EU.

Stridsfråga

Striden har stått om tolkningen av arbetstagarbegreppet. Vem ska anses egenföretagare och vem anställd med rätt till sjuklön, semester, pensionsavsättningar med mera?

EU-kommissionen menar att cirka 5,5 miljoner av dagens 28 miljoner gigarbetare är felklassificerade och har rätt till en anställning och de sociala trygghetssystemen.

Vad betyder då direktivet för svenska förhållanden?

När EU:s arbetsmarknadsministrar samlades i Bryssel välkomnade Sveriges Johan Pehrson i sitt korta anförande att direktivet tar hänsyn till svenska kollektivavtal.

Enligt ett tidigare direktivförslag skulle plattformsarbetaren garanteras anställning om två av fem kriterier uppfylldes; bevisbördan att påvisa motsatsen låg hos uppdragsgivaren.

Nu har kriterierna tagits bort och i stället ska medlemsländerna själva bestämma vilka krav som ska gälla för anställning. Rätten till anställning är inte längre lika självklar utan beroende av respektive medlemsstats välvilja. En urvattning av direktivet anser vissa, bland dem Europafacket.

Från svenskt fackligt håll finns en oro för att arbetstagarbegreppet nu kan komma att omtolkas. Men mycket pekar på att tolkningen av arbetstagarbegreppet kommer att lämnas orört.

Både svenska socialdemokrater och fack har varit emot direktivet. Precis som med minimilönedirektivet anser man att frågan är nationell, ska skötas av arbetsmarknadens parter och regleras med kollektivavtal. Problemet är att facken knappt lyckats sluta några kollektivavtal.

”Bra balans”

Paulina Brandberg (L)
Biträdande arbetsmarknadsminister
Paulina Brandberg. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Via mejl svarar biträdande Arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg (L) att hon tror plattformsdirektivet är bra för svensk arbetsmarknad:

Gigekonomins flexibilitet har många fördelar men fördelarna ska inte komma på bekostnad av arbetstagarnas rättigheter. Regeringen anser att efter flera förhandlingar har nu texten en bra balans mellan att skydda arbetstagare och ge klarhet för plattformsföretagen.

Vilken roll kollektivavtal kan komma att spela när plattformsdirektivet ska tillämpas i Sverige är oklart:

I direktivet finns en bestämmelse om möjlighet att avvika från vissa bestämmelser genom kollektivavtal. Denna bestämmelse kommer vara en del som nu kommer att utvärderas närmare inom ramen för ett svenskt genomförande.

Vilken funktion arbetsmarknadens parter kommer få vid tillämpningen av plattformsdirektivet är inte heller klart.

Arbetsmarknadens parter har varit ett viktigt expertstöd under förhandlingarna. Nu väntar först översättning av direktivet, det formella antagandet och sedan ett genomförande, skriver Paulina Brandberg.

”Obskyra plattformsbolag”

Transports utredare Sirin Celik. Foto: Christina Ahlund
Transports utredare Sirin Celik. Foto: Christina Ahlund

Sirin Celik, utredare på Transport, bevakar plattformsfrågan. Bland annat har hon deltagit i EU-projektet Don’t GIG Up, Never!, som avslutades i somras.

– Då insåg jag hur många obskyra plattformsbolag det finns, hur många affärslösningar riskkapitalister finansierar.

Kommer Transport utifrån projektet ta sig an gigarbete på ett nytt sätt?

– Det tror jag inte. Vi har en stabil hållning, att företagen ska ta arbetsgivaransvar och teckna kollektivavtal.

Nu har EU-länderna kommit överens om ett plattformsdirektiv. Blir gigarbetarnas villkor bättre tror du?

– Vi får se vad som händer.

Men Sirin har förhoppningar.

– Det som är intressant och som jag tror kan innebära förbättringar för arbetstagarna är det som handlar om algoritmisk arbetsledning.

Hon berättar närmare:

– Det handlar om arbetsgivarens övervakning och rätt att ta del av persondata. Algoritmer blir allt vanligare på arbetsmarknaden, och här saknas reglering.

Nu kommer algoritmisk arbetsledning för plattformsarbetare att regleras. Vilket Sirin Celik hoppas kan komma att omfatta hela arbetsmarknaden.

– Något som skulle vara väldigt bra för oss att få ta del av, vid till exempel våra förhandlingar om arbetsmiljö.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Domstol: Matbudsföretag har arbetsmiljöansvar

Gig-jobb. Wolt har ansvaret för sina kurirers arbetsmiljö, anser Kammarrätten. Bolaget är förvånat och planerar en överklagan.

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.