Oklart vilka regler som gäller för ståplattor
I Malmö var ståplattorna en stridsfråga för två år sedan. Det slutade med att Arbetsmiljöverket förbjöd användning av dem. Men förbudet kopplades till en riskbedömning – ett absolut förbud fanns det inte stöd för, ansåg verket.
Reno Norden kör in sopor i Skåne. Där var fack och arbetsgivare oense om fotplattorna och det slutade med att ett skyddsombud la ett skyddsstopp.
Arbetsmiljöverket höll med och förbudet bekräftades – med ett vite på 50 000 kronor. Motiveringen som angavs var att det finns” omedelbar fara för allvarlig personskada”.
Men. Arbetsmiljöverket la också till att stoppet kunde upphöra om arbetsgivaren tog fram skriftliga instruktioner för en säker användning och körning med ståplatta.
Vad säger lagen om åkning utanpå tunga fordon?
Transportstyrelsen har inte tittat specifikt på frågan, utan hänvisar allmänt till trafikförordningen. I kapitel tre och fyra sägs detta om passagerares plats i fordon: ”På eller i ett fordon får passagerare inte tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att fara kan uppstå. (…) Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.”
Flera av Transports avdelningar har kontaktat lokal trafikpolis som spontant uppgivit att det inte är tillåtet att lifta bakpå sopbilar. Bengt Svensson är kommissarie och jobbar just med trafiklagstiftning:
– Vi har aldrig diskuterat det här på nationell nivå inom polisen. Personligen har jag sett det förekomma många gånger under årens lopp och slagits av det inte ser bra ut.
– Såvitt jag känner till har polisen inte ingripit mot någon renhållningsarbetare av det här skälet. Vi borde kanske ha gjort det. I trafikförordningen står trots allt att passagerare ska åka på avsedd plats. Bakpå bilen är inte avsedd plats. Väljer man att se bakpå-åkaren som last, ska den enligt reglerna vara förankrad.
Sita, som numera heter Suez Environnement, är ett bolag som tydligt satt ner foten när det gäller var miljöarbetare ska åka. Henrik Linnarsson är säkerhetsansvarig i företaget:
– Det minst tio år sedan Sita klargjorde att åkning bak är totalförbjudet. Fotplattor finns inte på några bilar.
– Riskerna med att stå utanpå bilen är enormt stora. I övriga Europa har man haft minst sju, åtta dödsfall. Vi har räknat på en arbetsdag och kom fram till att de anställda tjänar runt tio minuter på att inte kliva upp i hytten.
Enligt Linnarsson har företaget inte helt fått bukt med problemet med anställda som bryter mot reglerna:
– Vår grundinställning är att avsked gäller för den som ertappas. Fast det kräver förstås förhandling med Transport.