Oklart vilka regler som gäller för ståplattor

I Malmö var ståplattorna en stridsfråga för två år sedan. Det slutade med att Arbetsmiljöverket förbjöd användning av dem. Men förbudet kopplades till en riskbedömning – ett absolut förbud fanns det inte stöd för, ansåg verket.

Reno Norden kör in sopor i Skåne. Där var fack och arbetsgivare oense om fotplattorna och det slutade med att ett skyddsombud la ett skyddsstopp.

Arbetsmiljöverket höll med och förbudet bekräftades – med ett vite på 50 000 kronor. Motiveringen som angavs var att det finns” omedelbar fara för allvarlig personskada”.

Men. Arbetsmiljöverket la också till att stoppet kunde upphöra om arbetsgivaren tog fram skriftliga instruktioner för en säker användning och körning med ståplatta.

Vad säger lagen om åkning utanpå tunga fordon?

Transportstyrelsen har inte tittat specifikt på frågan, utan hänvisar allmänt till trafikförordningen. I kapitel tre och fyra sägs detta om passagerares plats i fordon: ”På eller i ett fordon får passagerare inte tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att fara kan uppstå. (…) Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.”

Flera av Transports avdelningar har kontaktat lokal trafikpolis som spontant uppgivit att det inte är tillåtet att lifta bakpå sopbilar. Bengt Svensson är kommissarie och jobbar just med trafiklagstiftning:

– Vi har aldrig diskuterat det här på nationell nivå inom polisen. Personligen har jag sett det förekomma många gånger under årens lopp och slagits av det inte ser bra ut.

– Såvitt jag känner till har polisen inte ingripit mot någon renhållningsarbetare av det här skälet. Vi borde kanske ha gjort det. I trafikförordningen står trots allt att passagerare ska åka på avsedd plats. Bakpå bilen är inte avsedd plats. Väljer man att se bakpå-åkaren som last, ska den enligt reglerna vara förankrad.

Sita, som numera heter Suez Environnement, är ett bolag som tydligt satt ner foten när det gäller var miljöarbetare ska åka. Henrik Linnarsson är säkerhetsansvarig i företaget:

– Det minst tio år sedan Sita klargjorde att åkning bak är totalförbjudet. Fotplattor finns inte på några bilar.

– Riskerna med att stå utanpå bilen är enormt stora. I övriga Europa har man haft minst sju, åtta dödsfall. Vi har räknat på en arbetsdag och kom fram till att de anställda tjänar runt tio minuter på att inte kliva upp i hytten.

Enligt Linnarsson har företaget inte helt fått bukt med problemet med anställda som bryter mot reglerna:

– Vår grundinställning är att avsked gäller för den som ertappas. Fast det kräver förstås förhandling med Transport.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.