Oklokt att bagatellisera våld från arbetsgivare

Debatt. Michael Harvey från Taxi 020 AB:s Transportörsförening (Taf) går till hätskt angrepp mot Transport och sina protesterande förare. Han skriver svepande, raljant och framför allt felaktigt.

Michael Harvey skriver ”Vi hoppas därför att Transport omgående tar avstånd från såväl de utomfackliga aktioner som riktats mot vårt varumärke, som det från en enskild ombudsman framförda kravet på vd:s avgång.”

Den som framfört Transports krav på Taxi 020:s vd, Claes Löfvenberg, är Markus Pettersson, Transportarbetarförbundets förbundssekreterare. Michael Harvey kan vara lugn för att detta är Transports uppfattning och inget besked i motsatt riktning kommer att meddelas. Michael Harvey gör oklokt i att bagatellisera våld från arbetsgivare mot arbetstagare. Skulle han bagatellisera om förhållandet var det motsatta? Nolltolerans är den enda rationella hållningen.

Michael Harvey raljerar över att ”en mycket liten men högljudd och aggressiv grupp förare och även åkare fått ihop några tiotal förare”. Men då så, då är det väl inte så mycket att oroa sig för? Naturligtvis vet Michael Harvey att missnöjet är långt vidare; vi talar om hundratals demonstrerande åkare och chaufförer. Naturligtvis vet Michael Harvey att om inte Taxi 020 gått ut med hot om repressalier, skulle demonstrationerna samlat fler deltagare.

Michael Harvey byter mitt i texten roll från åkare till arbetsrättsexpert: ”Eftersom dessa ägt rum under arbetstid är de att jämföra med vilda strejker.” Ja, Michael Harvey, ibland utbryter strejker på arbetstid. Det hade naturligtvis varit mer passande för arbetsgivarna om de regelmässigt hade förlagts till semestern, men man kan inte få allt. Men i frågan har också Michael Harvey fel i sak. Naturligtvis är det inte fråga om vilda strejker i ett läge då inget kollektivavtal råder.

Det är per definition omöjligt att tala om vild strejk då varken Taxi 020 eller anslutna åkerier inte har något kollektivavtal för chaufförerna. Det tror jag Michael Harvey vet, men han spelar dum och hoppas lura någon på vägen. Frågan är mer än väl utredd av fackföreningarnas advokatbyrå LO-TCO Rättsskydd, är i en artikel i Transportarbetaren.

Michael Harvey blir därefter sentimental om den Svenska modellen: ”Om det då verkligen vore så att LO-förbundet Transport även från centralt håll officiellt stödjer detta av ett fåtal påhittade uppror, ja då är detta naturligtvis synnerligen förvånande, och i så fall något helt nytt inom den så kallade Svenska modellen.”

Nej, Michael Harvey. Det är Taxi 020 som är något helt nytt inom den Svenska modellen. Ett så stort företag, med flera hundra anslutna åkerier och tusentals chaufförer, som år efter år vägrar att teckna kollektivavtal. Ni vill inte vara en del av den Svenska modellen och därför får ni inga av de fördelar den Svenska modellen för med sig; att tvister löses genom förhandlingar.

I kollektivavtalsfrågan har Michael Harvey bara dimridåer att erbjuda. Man påstår sig vara beredd att ”välkomna ett nytt genomtänkt och verklighetsförankrat kollektivavtal för taxinäringen”. Vad är då ett ”genomtänkt” och ”verklighetsförankrat” kollektivavtal?

På Tafs hemsida skriver man själv att, för att ens vara intresserad av att diskutera kollektivavtal måste Transport på förhand backa: ”huvudfrågan är då att fackets tidigare orealistiska krav vad gäller arbetstidens förläggning måste bort. Även garantilönen…”

Det man egentligen säger är att man har oerhörda problem med 40 timmars arbetsvecka och att garantilönen på den enorma summan av 18 739 kr/mån före skatt är övermäktiga anspråk. Så mycket för lögnen från Claes Löfvenberg att heltidslönen för en 020-chaufför ligger runt 25 000 kr/mån. Om detta vore sant skulle 18 739 kr/mån inte vara ett problem.

Sanningen är väl att heltidslönen för en 020-chaufför i regel ligger nedåt 14 000 -15 000 kr/mån, ibland till och med lägre om man kör mycket färdtjänst. Hur var det nu med mottot: ”Det ska märkas i plånboken att man kör för 020”?  Det gör det. I negativ bemärkelse.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.