Oklokt att bagatellisera våld från arbetsgivare

Debatt. Michael Harvey från Taxi 020 AB:s Transportörsförening (Taf) går till hätskt angrepp mot Transport och sina protesterande förare. Han skriver svepande, raljant och framför allt felaktigt.

Michael Harvey skriver ”Vi hoppas därför att Transport omgående tar avstånd från såväl de utomfackliga aktioner som riktats mot vårt varumärke, som det från en enskild ombudsman framförda kravet på vd:s avgång.”

Den som framfört Transports krav på Taxi 020:s vd, Claes Löfvenberg, är Markus Pettersson, Transportarbetarförbundets förbundssekreterare. Michael Harvey kan vara lugn för att detta är Transports uppfattning och inget besked i motsatt riktning kommer att meddelas. Michael Harvey gör oklokt i att bagatellisera våld från arbetsgivare mot arbetstagare. Skulle han bagatellisera om förhållandet var det motsatta? Nolltolerans är den enda rationella hållningen.

Michael Harvey raljerar över att ”en mycket liten men högljudd och aggressiv grupp förare och även åkare fått ihop några tiotal förare”. Men då så, då är det väl inte så mycket att oroa sig för? Naturligtvis vet Michael Harvey att missnöjet är långt vidare; vi talar om hundratals demonstrerande åkare och chaufförer. Naturligtvis vet Michael Harvey att om inte Taxi 020 gått ut med hot om repressalier, skulle demonstrationerna samlat fler deltagare.

Michael Harvey byter mitt i texten roll från åkare till arbetsrättsexpert: ”Eftersom dessa ägt rum under arbetstid är de att jämföra med vilda strejker.” Ja, Michael Harvey, ibland utbryter strejker på arbetstid. Det hade naturligtvis varit mer passande för arbetsgivarna om de regelmässigt hade förlagts till semestern, men man kan inte få allt. Men i frågan har också Michael Harvey fel i sak. Naturligtvis är det inte fråga om vilda strejker i ett läge då inget kollektivavtal råder.

Det är per definition omöjligt att tala om vild strejk då varken Taxi 020 eller anslutna åkerier inte har något kollektivavtal för chaufförerna. Det tror jag Michael Harvey vet, men han spelar dum och hoppas lura någon på vägen. Frågan är mer än väl utredd av fackföreningarnas advokatbyrå LO-TCO Rättsskydd, är i en artikel i Transportarbetaren.

Michael Harvey blir därefter sentimental om den Svenska modellen: ”Om det då verkligen vore så att LO-förbundet Transport även från centralt håll officiellt stödjer detta av ett fåtal påhittade uppror, ja då är detta naturligtvis synnerligen förvånande, och i så fall något helt nytt inom den så kallade Svenska modellen.”

Nej, Michael Harvey. Det är Taxi 020 som är något helt nytt inom den Svenska modellen. Ett så stort företag, med flera hundra anslutna åkerier och tusentals chaufförer, som år efter år vägrar att teckna kollektivavtal. Ni vill inte vara en del av den Svenska modellen och därför får ni inga av de fördelar den Svenska modellen för med sig; att tvister löses genom förhandlingar.

I kollektivavtalsfrågan har Michael Harvey bara dimridåer att erbjuda. Man påstår sig vara beredd att ”välkomna ett nytt genomtänkt och verklighetsförankrat kollektivavtal för taxinäringen”. Vad är då ett ”genomtänkt” och ”verklighetsförankrat” kollektivavtal?

På Tafs hemsida skriver man själv att, för att ens vara intresserad av att diskutera kollektivavtal måste Transport på förhand backa: ”huvudfrågan är då att fackets tidigare orealistiska krav vad gäller arbetstidens förläggning måste bort. Även garantilönen…”

Det man egentligen säger är att man har oerhörda problem med 40 timmars arbetsvecka och att garantilönen på den enorma summan av 18 739 kr/mån före skatt är övermäktiga anspråk. Så mycket för lögnen från Claes Löfvenberg att heltidslönen för en 020-chaufför ligger runt 25 000 kr/mån. Om detta vore sant skulle 18 739 kr/mån inte vara ett problem.

Sanningen är väl att heltidslönen för en 020-chaufför i regel ligger nedåt 14 000 -15 000 kr/mån, ibland till och med lägre om man kör mycket färdtjänst. Hur var det nu med mottot: ”Det ska märkas i plånboken att man kör för 020”?  Det gör det. I negativ bemärkelse.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

"Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar", säger Viktor Petrov.

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.