Oktober gäller för Transports avtalsrörelse
Avtal 2020. Avtalsrörelsen tar ny fart i oktober igen. När de nya lönerna börjar gälla kan ingen säga i dag. – Det blir en förhandlingsfråga, säger Tommy Wreeth, Transports ordförande.
Fackets motiv till att skjuta på avtalsrörelsen under rådande coronapandemi handlar i första hand om styrka, eller rättare sagt bristen på styrka.
– Vi skulle inte ha några muskler alls i det här läget, säger Tommy Wreeth. Det går inte att hota med strejk eller blockad när företagen redan gör sig av med personal.
Transports förbundsstyrelse möttes (via länk) på måndagsförmiddagen. Medskicket till förhandlarna som i morgon ska träffa arbetsgivarna i Transportföretagen var enhälligt:
– Vi vill börja med att prolongera de avtal som går ut nu den 31 mars, säger Tommy Wreeth.
Då handlar det om transportavtalet, som är förbundets största, miljöarbetaravtalet, återvinning, bärgning, gummi och ett par avtal inom flyget.
Att prolongera ett avtal innebär att giltighetstiden förlängs. Facket och arbetsgivarna räknar med att mötas i oktober igen, med ambitionen att enas om ett nytt kollektivavtal som börjar gälla den 1 november. Första frågan från anställda och fackmedlemmar blir därför självklart:
Från när får vi höjd lön? Börjar den gälla den 1 april?
– Det kommer att bli en förhandlingsfråga där och då, säger Tommy Wreeth. Det är svårt att sia om hur det här samhället ser ut om sex, sju månader.
Själv har han också under de senaste tuffa arbetsveckorna lättad konstaterat att den egna organisationen har fungerat.
– Facket behövs mer än någonsin just nu, säger Tommy Wreeth.