Kongress 2017

Olika åsikter om organisering – framtidsutredningen går vidare

Organisering. Åsikterna är många om Transports särskilda fackliga organiseringsarbete, som startade 2011. Till kongressen kom krav på allt från att lägga ner verksamheten till att satsa ännu mer. Förbundsledningen linje var att organiseringen ska diskuteras i den stora framtidsutredning som kongressen redan beslutat om.

Totalt tio motioner berör det som från början kallades organizerprojektet. Det är en verksamhet där en grupp personer anställts speciellt för att jobba med facklig organisering på utvalda arbetsplatser.

Joakim Borg, från Hälsingland, var först ut när debatten startade:

– Den här frågan behöver verkligen utredas, för det är uppenbart att verksamheten väckt starka känslor och splittrat oss.

Mats Gahrn, Göteborgsavdelningen, tog över mikrofonen:

– I min roll som studieorganisatör har jag sett hur många av våra kursdeltagare som rekryterats via organiseringsprojektet. Jag har också noterat hur mycket mer motiverade deltagarna är nu.

– Och kongresskamrater; har ni sett hur många här inne i salen som är unga? Hur många av dem som kliver upp i talarstolen och håller fantastiska inlägg. Jag har fått kritiska frågor från avdelningar. Man säger: ”Ni skickar unga torpeder hem till oss. Vad ska vi med dem till? Jag frågar: ”Har ni kollat om det finns någon ammunition i dem då?”

Det är de unga som är Transports framtid, fortsatte Mats Gahrn:

– Stötta dem! Gör vi det ser jag ljust på Transports framtid.

Laddad fråga

Johan Eriksson från flygavdelning 46 höll med Gahrn:

– Tänk att organiseringen kunde bli så laddad. Hur kommer det sig att vi glömt bort hur man gör när man bygger facklig verksamhet? En del beror nog på oss själva, men det handlar också om tryck utifrån och ändrade förutsättningar på arbetsmarknaden.

– Vi behöver ta ett samlat grepp, så att vi inte jobbar mot varandra. Det har helt klart förekommit barnsjukdomar i organiseringsprojektet. Vi välkomnar att frågan behandlas i framtidsutredningen.

Michael Stjärnfeldt, från flyget, fyllde i:

– På arbetsplatserna springer vi fortare och fortare. Vi tvingas prestera mer och mer. Som fackliga förtroendemän tar vi fajten för människor som är förbannande. Men vad händer när vi tar upp missförhållandena med ledningen. Det blir tyst på golvet, folk är rädda.

– Hur möter vi det här? Jo, genom att organisera, organisera, organisera!

Mer organisation

Under rubriken organisation finns också några motioner som handlar om förbundets struktur, bland annat den nuvarande indelningen i sex regioner.

Även här ville förbundsstyrelsen hänskjuta frågorna till framtidsutredningen.

Från förbundets minsta avdelning, Gotland, kom krav på att förbundet ska verka för fack med stark lokal anknytning.

Patrik Gardelin från Gotland sa:

– Flera fackförbund har lämnat Gotland för fäfot. Transport måste jobba så lokalt det bara går, skapa närhet till medlemmarna.

Vid omröstningen fick förbundsstyrelsen gehör för sin linje. Både den fackliga organiseringen och förbundets framtida struktur ska behandlas av framtidsutredningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport har tagit fram ett presentationsmaterial som avdelningarna kan använda vid skolinformation.

Fler elever går med i Transport

Organisering. Transport har i dag över 1 500 elevmedlemmar, fler än någonsin tidigare. Framgångskoden bakom lyckad värvning är bland annat snabbt inträde i förbundet tack vare digital teknik.

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.