Olssons åkeri får Schysta villkor-märket
I morgon, onsdag, börjar fackklubben på Olssons åkeri i Skövde att klistra på Transports dekal, Schysta villkor, på lastbilarna. Det är en seriositetsstämpel som visar att företaget följer kollektivavtal, lagar och regler.
– Här gäller inget bluff och båg. Dekalerna är en garanti för att företaget sköter sig när det gäller löner, pensioner, försäkringar till de anställda och så vidare, säger Dick Mattsson.
Han är Transports klubbordförande på åkeriet, där han arbetat sedan 1997.
– Märkningen av bilarna innebär också en trygghet för nya chaufförer, som vill söka sig till åkeriet. Här fungerar det inte så att ledningen ber anställda fara och flyga samma dag om man inte är riktigt överens. Så som det kan vara på andra håll. Hos oss har vi ett mycket bra samarbete med både chefer och ledning, uppger Dick Mattsson.
På pluskontot finns också att ledningen håller kontakt med anställda som blir långtidssjukskrivna, tillägger han.
Märkningen med Schysta villkor-dekaler är en del i en landsomfattande kampanj som bedrivs av Transports lokalavdelningar. Olssons åkeri i Skövde är först ut inom avdelning 17, som omfattar Skövde- och Boråsområdet.
Dick Mattson betonar att det också ska finnas fungerande facklig verksamhet på åkerier som får utmärkelsen.
– Det handlar om ett långsiktigt samarbete mellan anställda, fack och arbetsgivare. Vi har en bra dialog med ombudsmän och regionala skyddsombud på lokalavdelningen, säger han.
Olssons åkeri grundades 1929 och är ett dotterbolag till företaget John Olsson i Göteborg. Huvudkontoret ligger i Skövde. Företaget har sammanlagt 65 anställda och 26 fjärrbilar, plus lager- och logistikverksamhet. Volvo är den största kunden.
Olssons kammade nyligen hem en stororder. Uppdraget är att transportera papper, både returpapper och nyproducerat, för SCA i Umeå. Det innebär att åkeriet utökar sin verksamhet med 50 procent och kommer att anställa 15-20 personer, berättar vice vd Mathias Olsson.
Majoriteten av de nyanställda kommer att behövas för terminalarbete, men därutöver uppskattar Olsson att ytterligare fem chaufförer kommer att rekryteras.
Mathias Olsson är glad över Schysta villkor-märkningen och ser det som positivt för marknadsföringen.
– Vi vill visa att vi följer kollektivavtalen och är konkurrenskraftiga. Givetvis kan vi inte tävla prismässigt med mindre nogräknade åkerier. Men vi kan i stället konkurrera med kvalitet, miljöcertifiering och personal som trivs. Personalen är vårt viktigaste kapital, säger han.