Olyckan hade kunnat bli en katastrof

Varje år fraktas 14-15 miljoner ton farligt gods på våra vägar. Riskerna för miljö och hälsa är stora om olyckan är framme. Efter avkörningen i Köping tidigare i veckan evakuerades två bostadsområden för att undvika en möjlig katastrof.

I måndags inträffade en bilolycka på Ängebyleden i Köping. En lastbil med 40 ton ammoniumnitrat körde av vägen. Ammoniumnitratet kom från tillverkaren Yara, i Köping, och är ett explosivt ämne som bland annat används vid framställning av sprängämnen och gödsel. Ett stort område fick spärras av och ett tiotal personer från två närliggande bostadsområden evakuerades från sina hem på grund av explosionsrisken.

Det tog fem timmar innan det var säkert nog för bärgningsbilen att köra fram till olycksplatsen och bilen kunde bärgas. Släpet fick dessutom ligga kvar i över ett dygn eftersom det måste tömmas på den farliga lasten innan det kunde flyttas. Detta trots att det inte blivit något läckage i tanken. Under tiden var flera vägar avspärrade, även om de boende som evakuerats hade fått komma hem igen.

– Bilen hade snurrat ett och ett halvt varv och ändå hade inget ammoniumnitrat läckt ut enligt räddningstjänsten i Köping, säger Bo Zetterström, expert på farligt gods på MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Han menar att det därmed gick så bra det kunde gå, även om det bästa scenariot hade varit om föraren själv hade kunnat slå av huvudströmbrytaren till bilen för att undvika gnistbildning. I det här fallet hade föraren skadats och räddningspersonal fick slå av strömmen utifrån, vilket i sig innebär andra risker.

Vid alla olyckor med farligt gods vidtas ändå stora försiktighetsåtgärder för att minimera skadorna.

– I normalfallet händer inte mer än att en bil går av vägen och lägger sig på sidan, utan att tanken går sönder. Men det är bättre att vara försiktig, säger Bo Zetterström.

Mängden farligt gods som rullar på väg varje år är närmare 15 miljoner ton, omkring fyra procent av den totala godsmängden på svenska vägar.

De vanligaste farligt gods-transporterna är frakt av bensin och diesel. Men enligt Bo Zetterström är det inte de farligaste.

– Vad som är farligast beror på situationen, men de ämnen som skulle kunna döda flest är explosiva ämnen eller giftiga kondenserade gaser som klor eller ammoniak, säger han.

De kondenserade gaserna kan ge dödliga skador på upp till en kilometers avstånd om gasen driver iväg med vinden, men tankarna som de fraktas i är dimensionerade för att klara större påfrestningar än andra bränsletankar.

Bo Zetterström påpekar dock att även gods som kan bli explosiva i reaktion med andra ämnen, som ammoniumnitrat, kan bli verkligt farliga.

– En explosion är ju normalt cirkulär runt själva olyckan och blir på ett område inom en viss radie medan gasutsläpp driver iväg i vindens riktning och kan vara svåra att begränsa, säger han.

Särskilt riskabla är olyckor i tätorter eftersom det innebär risker för både räddningspersonal och allmänhet och dessutom ofta når en stor mängd människor.

– Sedan finns en del ämnen som kan skada miljö och vattentäkter, som bensin och diesel. Men de orsakar oftast inga akuta dödsfall utan skadar under lång tid och kan bli kostsamma att sanera, säger Bo Zetterström.

Under förra året skedde tolv trafikolyckor med farligt gods. Vid tre av fallen blev det läckage och det största utsläppet gällde 2200 liter frätande natriumhyrdoxid, kaustiksoda, ut. Men ingen kom till skada.

Enligt MSB är halka, körning för nära vägkanten eller vägkanter som inte klarar tyngden utan ger vika de mest allvarliga händelserna när det gäller olyckor med farligt gods.

Vad som orsakade olyckan i Köping är fortfarande inte känt, men polisen har inlett en utredning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.