Olyckan på Tranarpsbron: Inte underhållet som brast
– Vi har fakta på att de var där och gjorde vad de skulle. Det säger Annika Canaki på Trafikverket om Peab, som är huvudentreprenör för vägunderhållet på Tranarpsbron.
Polisen och Trafikverket har inlett varsin utredning av den stora olyckan på Tranarpsbron nordost om Helsingborg. Trafikverkets utredning innebär en så kallad djupstudie, som myndigheten alltid genomför vid dödsolyckor.
– Vi undersöker hur olyckan gick till, hur väglaget var, vi tittar på alla yttre och inre omständigheter. Men vi vet ännu inte när studien blir klar, eftersom den delvis är kopplad till polisens utredning, säger Annika Canaki, enhetschef för vägunderhåll på Trafikverket region Syd.
Så här långt visar utredningen, att Peab – som är huvudentreprenör för vägunderhållet i området – inte brustit i sitt ansvar. Tranarpsbron plogades och saltades fem gånger under natten och morgonen, sista gången bara 20 minuter innan olyckan inträffade.
– Så vad gäller underhållet bedömer vi att vår entreprenör gjort vad de ska. Vi ser inga skäl att ändra några krav eller rutiner vad gäller den biten. Man får också komma ihåg att detta är den första vinterolyckan på Tranarpsbron sedan den byggdes 1996, så det är inte en särskilt olycksdrabbad sträcka rent generellt, säger Annika Canaki.
Över 70 fordon var inblandade i olyckan, som inträffade den 15 januari. En litauisk lastbilschaufför dödades sedan han lämnat sin bil och försökte varna bakomvarande bilister. Omkring 50 personer skadades, varav fyra allvarligt.