Close
Peter Winstén är avtalssekreterare på Transport.
Close

Om nya LAS och huvudavtalet

Arbetsrätt. Den 1 oktober började nya lagen om anställningsskydd (LAS) att gälla. Men det är inte bara LAS som fått nya regler. Huvudavtalet som vissa fack antagit spelar också roll.

Transportarbetaren ber Transports avtalssekreterare Peter Winstén om hjälp för att bena ut begreppen.

– Den största skillnaden består i att vi tidigare hade samma regler för alla. Nu har vi två olika regelverk, ett för de som har huvudavtalet och ett för de som inte har det, säger Peter Winstén.

Allmän visstid blir särskild visstid

Men vissa saker gäller alla, oavsett huvudavtal. Det är bland annat nya regler för hyvling och att allmän visstidsanställning nu blir särskild visstidsanställning. Dessutom är grunden för alla anställningar som tidigare var tillsvidare numera tillsvidare på heltid.

Regler för hyvling

Vi börjar med de nya reglerna för hyvling. Något som är nytt i nya las.

– Tidigare fanns inte några regler alls. Med nya LAS ska arbetsgivaren erbjuda hyvlade tjänster i turordning, det vill säga den som varit kortast tid anställd får också erbjudandet med det lägsta arbetstidsmåttet. Dessutom ingår en omställningstid på minst en månad och max tre månader.

Snabbare konverteringstid från visstid till tillsvidare

Om vi fortsätter med att allmän visstid nu heter särskild visstid. Det är inte bara orden som skiljer utan det finns mer som är nytt. Med den särskilda visstiden kommer en snabbare konverteringstid, alltså hur länge du måste jobba innan tjänsten övergår till tillsvidareanställning.

– Jobbar du 12 månader under en femårsperiod ska du konverteras till en tillsvidareanställning. I allmän visstid fick du tillgodoräkna dig de faktiska dagarna du hade jobbat. Nu får du även tillgodoräkna dig dagarna där emellan, om du jobbar tre dagar eller mer, men du måste ha alla dagar i samma kalendermånad. Låt säga att du arbetar den 3, den 15 och den 27 april. Med gamla räknesättet skulle du få tre dagar. Nu blir det hela 25 dagar.

Inhyrd personal konverteras till tillsvidare-tjänster

Nytt är också att inhyrd personal ska erbjudas tillsvidareanställning om de var hos samma inhyrare i minst 24 månader under en treårsperiod.

– Här kan arbetsgivaren köpa sig fri genom att betala den inhyrda två månadslöner. Därefter kan den inhyrda personen fortsätta hos samma inhyrare.

Uppsägning vid saklig grund blir skäliga skäl och större fokus på avtalsbrottet

Här skiljer det också lite mot för hur det har fungerat förut. Rätten till omplacering kvarstår, men behöver enbart prövas en gång, och precis som tidigare innebär det att det ska finnas lediga tjänster och att arbetstagaren ska ha tillräckliga kvalifikationer för arbetet.

– En annan skillnad är att arbetsgivaren inte längre behöver ta hänsyn till det personliga intresset av att behålla jobbet. Och skulle det bli en tvist kring ogiltig uppsägning så tas möjligheten att kvarstå i anställning bort.

Nya regler vid tvist

Om du har blivit uppsagd och det felaktigt enligt dig så gör du en överklagan. Om ditt fack då driver din sak är du under uppsägningstiden kvar på arbetsplatsen och har kvar din lön under uppsägningstiden. Därefter kommer a-kassan in och täcker upp, det är nytt, det vill säga att du är berättigad till a-kassa under tiden tills tvisten är avgjord. Det kan ta lång tid innan tvisten avgörs i Arbetsdomstolen

– Om arbetstagaren vinner tvisten så har skadeståndet nu höjts till 135 000 kronor vid ogiltig uppsägning och till 190 000 kronor vid ogiltighet av avskedande. Ambitionen är att detta ska få arbetsgivare att tänka till och inte göra sig av med anställda på felaktiga grunder.

Huvudavtal eller inte, två olika regelverk

Nu kommer vi till det som skiljer sig åt mellan de olika regelverken. Ett regelverk för de som har huvudavtal och ett för de som står utanför. Hur vet man då om man har huvudavtalet?

– Det är ditt fackförbund som skriver på. Har de gjort det så är du med. Transport har inte skrivit på så vi står utanför. Det kan alltså innebära att du som transportare kan ha kollegor som jobbar i samma företag men under ett annat avtalsområde, och om det facket har huvudavtalet så kan olika regler gäller er vid till exempel en uppsägning på grund av arbetsbrist.

Undantag vid arbetsbrist

Förr kunde arbetsgivare med högst 10 anställda göra två undantag vid uppsägning på grund av arbetsbrist. Nu kan alla arbetsgivare göre tre undantag, oavsett storleken på arbetsplatsen. Om huvudavtalet dessutom gäller kan arbetsgivaren göra tre undantag per driftsenhet och avtalsområde.

– I huvudavtalet finns också en 15 procent-regel som ger arbetsgivaren rätt att undanta 15 procent av de som sägs upp vid en uppsägning på grund av arbetsbrist.

Omställningsstudiestöd är ett nytt statligt finansierat studiebidrag

Omställningsstödet är tillgängligt för alla, oavsett om man har huvudavtal eller inte. Syftet är att stärka den anställdes framtida ställning på arbetsmarknaden. Det gäller för både anställda och uppsagda, oavsett anställningsform.

För anställda som går på huvudavtalet så finns det även ett kompletterande studiestöd. Det ger en högre ersättning till de som omfattas av huvudavtalet.

– Här ger huvudavtalet ett förbättrat stöd och jag tror att tjänstemän är mer betjänta av detta. Vi i Transport ser inte att dessa fördelar uppväger kostnaden för att skriva på huvudavtalet. Men vi kanske ändrar oss, säger Peter Winstén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.