Ombudsmän jagar fifflare åt Malmö stad

Malmö stad ska börja ställa tydliga sociala krav vid sina upphandlingar. Sju olika fackförbund, däribland Transport, ska kontrollera att företagen följer villkoren i den så kallade Vita jobb-modellen. Annars säger kommunen upp avtalet.

– Redan tidigare har det funnits bra policys för hur upphandlingar ska fungera. Problemet är att det är meningslöst att ställa krav som ingen kontrollerar, säger Andreas Schönström, socialdemokratiskt kommunalråd i Malmö.

Därför ska ombudsmän och förtroendevalda från sju LO-förbund (Transport, Byggnads, Fastighets, Målarna, Kommunal, Elektrikerna och Seko) gå in som oavlönade konsulter åt Malmö stad. De kontrollerar företagen som kommunen anlitar och rapporterar eventuella övertramp. Om de visar att ett företag inte uppfyller de sociala kraven, ska kommunen säga upp avtalet.

Martin Viredius, tredje vice ordförande i Transport, är entusiastisk över initiativet.

– Det här är jättebra. Sedan flera år tillbaka har vi märkt att kommunal upphandling är en motor för oseriös verksamhet. Så det är oerhört välkommet att man nu börjar hitta åtgärder mot det, säger han.

De fackliga konsulterna som granskar företagen ska dock inte själva agera utan bara rapportera – faktum är att allt de ser och hör är sekretessbelagt, förutom gentemot kommunen. Information om missförhållanden i ett företag får inte föras vidare ens till fackliga kollegor.

– Men har man ett förtroendefullt agerande gentemot kommunen, så har ju den ett redskap som inte vi har: att helt enkelt göra sig av med företag som inte sköter sig. Det kompenserar mer än väl den tystnadsplikt som åläggs våra utsända, säger Martin Viredius.

Vilka är då de villkor som företagen måste följa enligt Vita jobb-modellen?

Ett företag som vinner en upphandling ska skriftligen förbinda sig att tillämpa kollektivavtalsenliga villkor. Dessutom ska företaget bara använda underleverantörer med kollektivavtalsenliga villkor. Svart arbetskraft får inte förekomma hos vare sig entreprenör eller underentreprenörer.

Företaget ska dessutom aktivt kontrollera att dess underleverantörer har F-skattebevis samt betalar skatter och arbetsgivaravgifter. Företaget måste också acceptera att de fackliga konsulterna gör kontroller på arbetsplatsen.

Andreas Schönström berättar att man även kommer att ställa någon form av sysselsättningskrav, som ännu inte formulerats i detalj.

– Företaget kan exempelvis tillhandahålla praktik- eller lärlingsplatser, eller nya jobb. Där måste man känna av från fall till fall vilka behoven är i respektive bransch, och det är inte helt klart hur det kommer att se ut. Men vi sneglar på Rotterdam i Holland, där minst fem procent av lönekostnaden i en upphandling ska gå till att skapa nya arbetstillfällen.

Dessutom vill man förhindra att företag som kommunen anlitar, för ut sina vinster till så kallade skatteparadis utomlands. Men det är inte säkert att man faktiskt har rätt att skriva in detta i avtalen: ett sådant krav har aldrig prövats i EU-domstolen.

– Rättsläget är väldigt osäkert. Vad vi gör är helt enkelt att vi inför den här uppförandekoden, och sedan får vi se vad som händer om någon vill överklaga, säger Andreas Schönström.

Upphandling enligt Vita jobb-modellen införs på prov till hösten, i fyra olika branscher. Vilka branscher det blir är ännu inte beslutat, men enligt Andreas Schönström är taxi, bygg, städ och vägunderhåll tänkbara alternativ.

Målet är att Malmö stad ska utveckla ett permanent system, för alla branscher, till våren 2013. I förlängningen hoppas Andreas Schönström att systemet ska spridas över landet.

– Jag har varit runt i många andra kommuner som är väldigt intresserade, och som vill följa projektets utveckling. Bara Malmö stad upphandlar för cirka fem miljarder kronor varje år, och den kommunala upphandlingen i hela Sverige omsätter uppskattningsvis 600 till 800 miljarder. Det är lika mycket som Staten har i sin budget. Så det är mycket pengar som skulle kunna användas till att skapa vita jobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.