Ombudsman på hal is

Fungerar curling som dragplåster för att få fler medlemmar att gå på ett fackligt möte? Transportarbetaren åkte till Glimåkra för att få svaret.

Det är lördag morgon. Tunn nyis täcker vattenpölen utanför ishallen i Glimåkra, ett litet samhälle i norra Skåne.

I ena hörnet av hockeyladan ligger curlingbanan. Det är hit som Transports avdelning i Kristianstad kallat till sektionsmöte. Först sammanträde i klubbrummet. Sedan curlingspel.

Sektion 1, Nordöstra Skåne, har omkring 600 medlemmar och är vad som på fackligt språk brukar kallas en geografisk sektion. Den samlar allt från chaufförer till väktare och tidningsbud.

Ordförande i sektionen är Gustaf Järsberg. Han är väktare i botten, men numera anställd på heltid som regionalt skyddsombud (RSO) i Transport.

– Det är definitivt inte optimalt att jag som RSO också sitter som sektionsordförande. Jag skulle gärna se att någon annan tog över posten, betonar han.

Gustafs dilemma speglar ett problem som hela Folkrörelsesverige brottas med. Sviktande engagemang från de vanliga medlemmarna. Färre och färre kommer på möten och sammanträden. Färre tar på sig uppdrag.

I en dykarklubb är det kanske inte hela världen. Men i fackföreningen, en rörelse som ska värna om miljontals människors löner och arbetsvillkor, är det helt klart ett större bekymmer.

Kan aktiviteter som curling locka fler?

Klockan är prick tio när Gustaf Järsberg öppnar mötet. Vi är elva personer runt bordet. Tre ombudsmän, ett RSO och en reporter som dykt upp oanmäld (jag). Och så en handfull medlemmar, där flera är veteraner som ingår i sektionsstyrelsen.

En av de närvarande är ny, en ung väktare.

En och en halv timme senare är sammanträdet slut och vi står nere på isen, med besynnerliga galoscher dragna över skorna.

Det slår mig att mötet måste ha tagit tid att förbereda. Upplägget kändes väldigt seriöst. En noggrann genomgång av vad både sektionen och avdelningen gjort under 2014 och ska göra under 2015. En rapport om Transports syn på Sverigedemokraterna betades också av. Plus nomineringar, alltså namnförslag till fackliga poster inom avdelningen.

Curlingen är kanske inte så mycket att orda om. Det var mer än en ombudsman ute på hal is denna förmiddag. Själv fuskade jag genom att trä på högfriktionsdojja på båda fötterna. Då kunde man springa obehindrat med sopkvasten.

Hur ser Gustaf Järsberg på sektionsmötet? Är han nöjd med uppslutningen?

– Det var faktiskt två nya medlemmar som hade anmält sig, alltså två personer som inte brukar komma på våra möten. Tyvärr fick de förhinder och lämnade sent återbud.

– Fast en aktivitet som curling är inte bara för att locka folk. Det är också ett sätt att erbjuda något roligt för dem som faktiskt engagerar sig och jobbar fackligt.

När kommer det flest medlemmar på fackliga möten?

– När det finns en brännande fråga på dagordningen. Någonting hett som intresserar en viss yrkesgrupp. När tidningsbuden hade problem med arbetsgivaren här nere kom det massor av folk när vi kallade till möte.

– Fast det är inte så lätt att hitta de här intressant ämnena. Viktiga personval i avdelningen kan också fungera som magnet.

Hur kan man lösa det här med en viktig specifik branschfråga i sektioner som samlar alla Transports yrkesgrupper?

– Ingen hindrar ju att man lägger upp en plan som gör att man betar av yrkena ett efter ett, och fångar upp så många grupper som möjligt under ett år.

– Vi har provat med rena yrkessektioner i avdelningen tidigare. Det fungerade jättebra för exempelvis sopgubbarna. I andra kom bara några få personer. Ett problem är att vi har långa avstånd här nere. Avdelningen täcker ett väldigt stort område.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.