Close
Nine Andjelovic, Samir Atlagic, Rickard Bergman och Stefan von Scheele Frejd i enad front framför färdtjänstbuss.
Close

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Vrede och uppgivenhet. Men också en stridslysten stämning. Rösterna är skarpt kritiska i lunchrummet i Norrköping, på en av Taxibil i Östergötlands depåer. Det har gått knappt två månader sedan Region Östergötlands trafikbolag den 1 april införde ett nytt system för anropsstyrd trafik; färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar.

Samir Atlagic, färdtjänstchaufför.
Samir Atlagic, färdtjänstchaufför. Foto: Lilly Hallberg

– För färdtjänst är systemet en katastrof. Det är alldeles för korta tider som kommer in, kan handla om tre minuter att köra till andra sidan stan. I vinter kommer det aldrig att hålla, säger chauffören och Transportombudet Samir Atlagic.

– I slutänden är det resenärerna som drabbas värst. Vi vill ge service och säkerhet till kunderna.

Det kan handla barn med särskilda behov, som kräver extra uppmärksamhet, eller en person med depression i behov av att byta några ord med den som kommer och hämtar. Eller snart 100-åriga kunder med rörelsesvårigheter som förväntas hoppa upp i fordonet på minuten, utifrån systemets tidsplan.

– Jag hoppas det blir en förändring, annars funderar jag seriöst på att lämna in nycklarna. Saken är ju den att chaufförer också behöver gå på toaletten, även om det inte står i avtalet. Eller ska man ha med sig en väska i bilen om man behöver kissa? säger Nine Andjeloviç, en av de andra förarna.

– Den servicetid man hade förut finns inte längre. Det har blivit mer som ett transportföretag än servicetrafik, säger Micke.

Nine Andjelovic är oroad för att problemen blir än värre i vinter. Foto: Lilly Hallberg

Han har, tillsammans med Samir och Nine, kört samhällsbetald trafik i sammanlagt över 70 år. De beklagar nya förare som saknar rutin och konstaterar att konsekvensen tyvärr blir att många funderar på att byta jobb.

Också från åkarens sida innebär det problem då ”mer ambitiösa arbetstagare söker sig bort – vill du ha seriösa förare måste det vara bra villkor, något som skapats den senaste tioårsperioden” enligt platschefen i Norrköping.

En kvinna på väg ut efter rasten talar om den ökade stressen:

– Det har blivit för tajt, man stressar och kör inte säkert.

Förseningar ger dominoeffekt

En förändring som gjorts sedan systemet infördes är att punkten från där rasttiden räknas justerats. Det innebär att de allra flesta förare nu kan äta lunch på sin hemmadepå och inte, som först med nya systemet, i bilen utanför sjukhuset. Något som väckte hård kritik.

– Men det är långt ifrån bra som det fungerar nu. Man kan väl säga att vi gått från minus 100 till minus 50, säger Rickard Bergman, en av chaufförerna.

– Ett annat problem nu är att vi får en hämtningstid, kunden en annan.

Chauffören kan då exempelvis vara på plats 12.30, kunden beredd på 12.45. Det innebär att det kan bli nödvändigt att aktivt söka upp kunden och att det leder till försening, och den dominoeffekt som flera av förarna talar om.

Chaufförerna vid Taxibil i Östergötland har – liksom kollegorna på Connect Bus, det andra stora taxibolaget i länet – lämnat en kravlista till Östgötatrafiken. Respons? Knappt någon alls, enligt flera av förarna i lunchrummet.

– Bland det värsta är att det inte finns någon kommunikation, en känsla av att de inte litar på chaufförerna, säger Samir Atlagic.

Och uppmaningen ”skicka en avvikelserapport” hjälper ju inte i skarpt läge, påpekar kollegorna.

Det har också periodvis varit kaos när det gäller att komma fram till Beställningscentralen för att påtala problem, med upp till en timmes väntetid vissa dagar.

– Och om man kommer fram är det vanligaste svaret att det finns inga andra fordon.

Besked på morgonen

Facket har haft flera möten om bokningssystemet med arbetsgivarna – taxiföretagen – och även fört diskussioner med Östgötatrafikens ansvariga. Det har bland annat lett till att förarna får besked om när dagens långrast ligger redan på morgonen.

Camilla Jansson. Foto: Pressbild

Camilla Jansson är avdelningschef för beställningstrafik på Östgötatrafiken. Hon framhåller att det gamla bokningssystemet, som användes till sista mars i år, byttes av två anledningar: Det gamla systemet – som använts under många år – tas ur drift av leverantören, som menar att det nått vägs ände i april 2024.

Redan innan det beskedet hade dock Östgötatrafiken inlett en förstudie eftersom det fanns behov av ett mer modernt system, ”som var mer i tiden och kunde stödja oss framåt för att utveckla resorna både för kund och våra samarbetspartners.”.

Östgötatrafiken har fokuserat på att komma tillrätta med de orealistiska körtider, som fem minuter Norrköping–Linköping, som inledningsvis ledde till kaosartade situationer, enligt beställningstrafikens avdelningschef:

– Problemen är att betrakta som övergående. I början hade vi problem med korta körtider mellan orter, och att ett fordon nästan förväntades vara på två platser samtidigt. De flesta av dessa problem har vi kommit till rätta med, men vi är inte klara. Vi går förstås vidare för att trimma in systemet så att det ska bli så bra som möjligt, säger Camilla Jansson.

Hade det inte varit bra med en provperiod i förväg, innan systemet sattes in skarpt?

– Vi har under lång tid informerat trafikföretagen på avstämningsmöten att ett systembyte skulle ske, sedan kan vi hålla med om att det blev intensivt mär tiden sedan började dra ihop sig. Det går tyvärr inte att ha två system i gång samtidigt för att den tekniska kommunikationen ska fungera, säger Camilla Jansson.

Hur mycket har kommit fram direkt till er när det gäller sjukskrivningar och att förare söker sig bort från yrket?

– Att det varit en stressig och kämpig period för förarna har vi förstått och vi har jobbat intensivt tillsammans med vår systemleverantör för att rätta de problem som påverkat förarna och tagit stora steg framåt på kort tid. Vår ambition på längre sikt är att systemet ska innebära förbättringar för alla inblandade – förare, personal på beställningscentralen och inte minst för våra kunder.

Färdtjänstbussar vid depån i Norrköping. Lilly Hallberg

Men några fler justeringar à la långrasten är inte aktuella. Östgötatrafikens ansvariga betonar att schemaläggningen är något trafikföretagen ansvarar för. Någon lunchrast inlagd i schemat som tidigare blir det inte.

Enligt facket innebär det nya systemet en positiv flexibilitet bara för Östgötatrafiken.

– De är en ökad flexibilitet som är helt ensidig – alla vill spara pengar och göra verksamheten så effektiv som möjlig. Men det blir våra medlemmar som får stå för notan, säger Mats L Andersson, ombudsman på Transports avdelning 4 Östergötland.

Ute på Taxibil i Östergötlands Norrköpingsdepå talar förarna om konsekvenser av körningar ”utan luft emellan”: Förra veckan var det tre personer som fick böter för fortkörning, en förlorade körkortet.

– Men jag kör inte för fort. Det kanske är enda sättet för Östgötatrafiken att lära sig att systemet inte fungerar, säger Rickard Bergman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Samir:
    28 juli, 2024

    En försening på 20 min ger böter på 8000 kronor sen man hamnar i konflikt med taxibolag som svar på din fråga om du undrar

  2. Carl-johan:
    19 juni, 2024

    Jag förstår inte varför man stressar, det tar den tid det tar. Glider tiden så är det länstrafikbolagets problem, dom får omplanera. Jag kör rullebuss.

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.