Omstritt vägbygge i full gång igen

21 kilometer motorväg väster om staden. Från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr. Förbifart Stockholm har, med olika arbetsnamn, varit på tapeten i nästan 50 år. På Lovön, strax nordväst om Stockholm, är arbetet med en av världens längsta tunnlar i stadsmiljö i full gång.

Efter att ha passerat Drottningholms slott, och kungliga Drottningholms golfklubb, dyker arbetsplatsen upp på höger sida. Bakom ett grått plank är orange byggbodar uppställda för de 20-talet arbetare som jobbar med förbifarten här. Per Danielsson är platschef på Svevia som sköter bygget.

– Det kommer bli så otroligt bra, när det är klart, säger han.

Förbifarten ska avlasta den tungt trafikerade Essingeleden och i stället ta trafiken, mellan de norra och södra delarna, under jord. Men projektet har stött på hård kritik. Bygget finansieras till 80 procent av trängselavgifterna – pengar som egentligen var avsatta för kollektivtrafiken – vilket har upprört bland andra Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Samtidigt har Naturvårdsverket kritiserat projektet ur miljösynpunkt.

– Det kommer alltid att finnas de som klagar. Men det är bara att åka på Essingeleden i rusningstrafik, så ser du att något måste göras. Köerna där är inte heller speciellt bra för miljön, säger Per Danielsson.

Fredrik Davidsson, som är projektingenjör på Svevia, ser bara fördelar med projektet.

– Det måste vara bättre att dra trafiken förbi staden än genom.

Uppdraget är att göra platsen redo innan de större entreprenaderna tar över själva bygget. Ett stort jobb som pågår just nu är att dra vatten till de två tillfälliga hamnar som ska byggas på ön. Hamnarna ska användas för att forsla bergmassa från tunnelbyggena. Per Danielsson tycker att det känns inspirerande att jobba med ett så stort projekt.

– Vi plockar bara upp smulorna som blir över. Men det är roligt att vara med och bidra med det vi kan.

För dem som kör på Essingeleden i jobbet är köerna en del av vardagen. Stefan Käll är driftschef på Schenker i Stockholm. Han berättar att det kan ta en till en och en halv timme längre för de transporter som måste åka via leden, jämfört med dem som slipper. För honom är förbifarten att välkommet
initiativ.

– Det är väldigt positivt, vi har väntat på det här i flera år. Nu slipper vi sitta och puttra i köer, säger han.

Projektet kommer, enligt Stefan Käll, att leda till snabbare och billigare leveranser. Och de positiva effekterna kommer att synas i alla led, berättar han.

– Det är klart att ingen tycker om att sitta i kö. Sedan leder det till billigare frakter för oss, vilket i sin tur påverkar priset för konsumenten, säger han.

Svevia började arbeta på Lovön redan 2013. Men i oktober förra året stoppade den nya regeringen bygget. Då gällde det att hitta andra jobb till de anställda. Två månader senare beslutades att arbetet skulle återupptas – och då behövdes samma arbetare igen. Nu rullar projektet på.

Trots de turer som varit, och motståndet som fortfarande finns, är Fredrik Davidsson säker på att de får slutföra sitt arbete.

– Om några månader skrivs kontrakten för de större entreprenaderna. Det är stora pengar inblandade, och det skulle bli för dyrt att stoppa det en gång till, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.