Omtvistad lagerpersonal byter avtal

Nu på lördag blir det avtalsbyte för 70 lagerarbetare på Lagena i Jordbro. De byter från Handels till Transports avtal, men LO har ännu inte avgjort den komplicerade frågan om vilket förbund de ska tillhöra.

Transportarbetaren rapporterade om gränsdragningstvisten i höstas. Som anställda av lagerföretaget Lagena har personalen varit organiserade av Handelsanställdas förbund, som organiserar lagerarbetare.

Men den 1 februari i fjol, outsourcade Lagena lagret i Jordbro till speditören DHL. Och på speditionsföretag är det Transport som har organisationsrätten.

Handels har motsatt sig att de 70 lagerarbetarna byter avtal, eftersom arbetsuppgifterna inte har förändrats. Därmed ska partihandelsavtalet fortsätta gälla, enligt Handels.

Frågan om avtalsrätten har hänskjutits till LO:s styrelse, som ännu inte fattat sitt beslut.

”Handläggning av ärendet pågår tillsammans med berörda förbund. Några ytterligare kommentarer kan vi inte ge”, skriver Hans Forsberg på LO:s arbetslivsenhet, i ett mail till Transportarbetaren.

– LO-styrelsen har sagt att de vill hantera ärendet skyndsamt. Men vi har inte fått något slutdatum ännu, säger Mikael Segel, central ombudsman på Handels.

Och på lördag, den 1 februari, har det gått ett år sedan DHL tog över lagret. Därmed är övergångstiden slut och lagerarbetarna byter till Transports avtal, men de är fortfarande medlemmar i Handels. De båda fackförbunden har gemensamt genomfört så kallade inrangeringsförhandlingar.

– I praktiken betyder det att vi försöker få med så många bra villkor som möjligt från det gamla avtalet till det nya. Utgångspunkten för båda förbunden är att de anställda ska hållas skadelösa, de ska ha villkor som åtminstone motsvarar vad de haft i sitt gamla avtal, säger Mikael Segel.

Mikael Johansson på avdelning 5 Stockholm hör till dem som deltagit i inrangeringsförhandlingarna från Transports sida. Han är inte helt nöjd med förhandlingarna.

– Jag tycker nog att DHL kunde ha ställt upp lite mer, men i det stora hela har det väl gått någorlunda bra, säger han.

Handelsklubben på Lagena hade 70 lokala avtal, som nu sagts upp. Det har varit svårt att sätta sig in i exakt hur alla de avtalen sett ut.

– Men vi lyckades väl bevara en del. De som varit där länge hade någon extrapeng som vi lyckades rädda, och vissa hade lite fler semesterdagar än de 25 dagar som stipuleras i Transports avtal. Där lyckades vi rädda några av de överskjutande dagarna i en nedåtgående trappa över tid, säger Mikael Johansson.

Han betonar dock att LO mycket väl kan komma fram till, att de 70 lagerarbetarna ska fortsätta vara medlemmar i Handels.
– I så fall får ju hela förhandlingen tas om. För personalens egen skull kan man bara hoppas att LO fattar sitt beslut så snart som möjligt.

Tommy Wreeth, ansvarig för gränsdragningsproblematik på Transport, uppger att det inte är helt ovanligt att Handels och Transport hamnar i sådana här situationer över lagerpersonal.

– Det är alltid olyckligt när två förbund tvistar på det här sättet. Vi kommer givetvis att respektera LO:s beslut, och kan bara hoppas att det kommer ganska snabbt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.