Omtvistat åkeri försatt i konkurs
Det omdebatterade åkeriet Johansson Jokkmokk, i Skutskär, har försatts i konkurs. Det är Skatteverket som skickat in konkursansökan, efter att bolaget dragit på sig nya skatteskulder på över 1,6 miljoner kronor. – Åkeriets lastbilar rullar för fullt, säger Transports ombudsman Niclas Sandström som utkämpat många fackliga duster med företaget.
Johansson Jokkmokk har varit en följetong både i Transports Gävleavdelning och Transportarbetaren. Åkeriet hade som mest ett 20-tal lastbilar med släp. Verksamheten drevs av Roger Johansson, samtidigt som sonen Thomas stod som företrädare på papperet.
Under lång tid försökte facket tvinga fram ett kollektivavtal för de anställda lågavlönade förarna, som i flera fall vittnat om grova brott mot kör- och vilotidsreglerna.
För ett par tre år sedan blev åkeriet bundet av kollektivavtal, sedan Johansson Jokkmokk plötsligt gått i med i Biltrafikens arbetsgivareförbund.
För chaufförerna blev glädjen kortvarig. Efter bara någon månad förde Roger Johansson över förarna till ett eget, nystartat bemanningsföretag. Utan kollektivavtal.
Hösten 2012 försattes bemanningsföretaget i konkurs, med 1,5 miljoner kronor i obetalda skatter och avgifter.
Trots det fortsatte trafiken. Fast problemen hopade sig i form av nya skatteskulder och kännbara sanktionsavgifter från Transportstyrelsen.
Hösten 2014 gick verksamheten in i en ny fas, enligt uppgifter till Transportarbetaren. Lastbilar och släp som ägts av åkeriet skrevs plötsligt över på Thomas Johansson. I dag har han 47 fordon registrerade på sig, varav cirka 15 är lastbilar.
I början av 2015 hoppade revisorn av sitt uppdrag, ingen ny sattes in. Någon gång under vintern har också Thomas Johansson och suppleanten i bolagsstyrelsen klivit av. Utan att nya personer utsetts som företrädare.
Redan i december 2014 skickade Skatteverket in en konkursansökan till tingsrätten i Uppsala. Fast avsaknaden av ställföreträdare i bolaget gjorde att handläggningen drog ut på tiden.
Först den 20 mars 2015 försattes Johansson Jokkmokk i konkurs. Skulderna hade då ökat till två miljoner kronor.
Transports ombudsman Niclas Sandström är kluven efter konkursen:
– Det är positivt när den här typen av företag försvinner från marknaden. Fast problemen är inte över. Johanssons bilar rullar fortfarande, jag ser dem dagligen. Vem som nu står för f-skattsedel och trafiktillstånd kan jag inte svara på.
Transportarbetaren har sökt Thomas Johansson, utan framgång.