Omtvistat åkeri försatt i konkurs

Det omdebatterade åkeriet Johansson Jokkmokk, i Skutskär, har försatts i konkurs. Det är Skatteverket som skickat in konkursansökan, efter att bolaget dragit på sig nya skatteskulder på över 1,6 miljoner kronor. – Åkeriets lastbilar rullar för fullt, säger Transports ombudsman Niclas Sandström som utkämpat många fackliga duster med företaget.

Johansson Jokkmokk har varit en följetong både i Transports Gävleavdelning och Transportarbetaren. Åkeriet hade som mest ett 20-tal lastbilar med släp. Verksamheten drevs av Roger Johansson, samtidigt som sonen Thomas stod som företrädare på papperet.

Under lång tid försökte facket tvinga fram ett kollektivavtal för de anställda lågavlönade förarna, som i flera fall vittnat om grova brott mot kör- och vilotidsreglerna.

För ett par tre år sedan blev åkeriet bundet av kollektivavtal, sedan Johansson Jokkmokk plötsligt gått i med i Biltrafikens arbetsgivareförbund.

För chaufförerna blev glädjen kortvarig. Efter bara någon månad förde Roger Johansson över förarna till ett eget, nystartat bemanningsföretag. Utan kollektivavtal.

Hösten 2012 försattes bemanningsföretaget i konkurs, med 1,5 miljoner kronor i obetalda skatter och avgifter.

Trots det fortsatte trafiken. Fast problemen hopade sig i form av nya skatteskulder och kännbara sanktionsavgifter från Transportstyrelsen.

Hösten 2014 gick verksamheten in i en ny fas, enligt uppgifter till Transportarbetaren. Lastbilar och släp som ägts av åkeriet skrevs plötsligt över på Thomas Johansson. I dag har han 47 fordon registrerade på sig, varav cirka 15 är lastbilar.

I början av 2015 hoppade revisorn av sitt uppdrag, ingen ny sattes in. Någon gång under vintern har också Thomas Johansson och suppleanten i bolagsstyrelsen klivit av. Utan att nya personer utsetts som företrädare.

Redan i december 2014 skickade Skatteverket in en konkursansökan till tingsrätten i Uppsala. Fast avsaknaden av ställföreträdare i bolaget gjorde att handläggningen drog ut på tiden.

Först den 20 mars 2015 försattes Johansson Jokkmokk i konkurs. Skulderna hade då ökat till två miljoner kronor.

Transports ombudsman Niclas Sandström är kluven efter konkursen:

– Det är positivt när den här typen av företag försvinner från marknaden. Fast problemen är inte över. Johanssons bilar rullar fortfarande, jag ser dem dagligen. Vem som nu står för f-skattsedel och trafiktillstånd kan jag inte svara på.

Transportarbetaren har sökt Thomas Johansson, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.