Omtvistat färdtjänstbolag vill sänka lönerna
Företaget som kör det mesta av färdtjänsten i Sörmland vill sänka lönerna för chaufförerna. Bolaget har en skatteskuld på 2,5 miljoner och ägaren Sultan Salimovic begär att de 130 anställda hjälper till för att rädda företaget. – Vi ser över försäkringskostnaderna också. Våra bilar kommer bara att vara trafikförsäkrade, säger Salimovic.
Färdtjänsten i Sörmlands län är numera en följetong i medierna. Rabaldret började redan när företaget Tuwa vann den kommunala upphandlingen 2011. Efter det har trafiken tagits över av Sultan Salimovic som driver bolagen Nävertorps specialtransport och Nävertorps taxi.
För någon vecka sedan gick telefonen än en gång varm på Transports avdelning i Nyköping. Ett tiotal färdtjänstförare ringde och var bekymrade för novemberlönen. De berörda chaufförerna kör i Nyköping och flyttades nyligen över från Nävertorp till en underentreprenör, Värmbols taxi. Där ett bolag som inte ens har trafiktillstånd.
Lönerna kom, om än sent. Sedan ett par dagar är förarna dessutom återförda till Nävertorps specialtransporter.
Men i samma veva kallade Sultan Salimovic alla anställda till möten i Nyköping, Katrineholm och Eskilstuna. Beskedet som gavs var att Nävertorp släpar efter med skatterna. Transports ombudsman Kjell Arbestål var med på mötena:
– Företaget gick ut med att lönerna måste sänkas, eller i vart fall semesterersättningarna. Som det varit nu har semesterpengarna betalats ut månad för månad. Nu vill man göra det till sommaren, med ett nytt sätt att räkna.
– Det innebär att förarna förlorar mellan 500 och 1500 kronor, beroende på hur mycket man jobbar. Vissa chaufförer arbetar tyvärr uppåt 280 timmar per månad. Då blir det mycket pengar.
Enligt Arbestål hotar arbetsgivaren med uppsägning för anställda som inte accepterar de nya villkoren. Facket har motsatt sig såväl lönesänkningar som sänkt semesterersättning.
Personalen har också fått veta att Nävertorp kommer att övergå till att bara trafikförsäkra bilar och bussar. Det innebär att inga skador täcks på färdtjänstfordonen, om chauffören anses vara vållande.
– Det oroar chaufförerna, säger Kjell Arbestål. Redan nu vet vi att förare fått utdömda viten för exempelvis förseningar dragna på sina löner.
Ägaren, Sultan Salimovic, är kritisk mot att facket blandar sig i dialogen med de 130 förarna:
– Vi har frågat våra anställda om de går med på att sänka lönen. Annars går företaget omkull. Det är bara 10–20 stycken som inte vill medverka. Vi måste göra någonting. Det räcker om alla bidrar med 400–700 kronor.
– Om facket stoppar det måste vi hitta andra vägar. Vi har en övertalighet, vi får säga upp folk eller göra schemaändringar. Eller säga upp kollektivavtalet.
Salimovic bekräftar att företaget har en skatteskuld på 2,5 miljoner kronor. Om pengarna inte betalas omgående hamnar kravet hos kronofogden på måndag den 7 december. Han säger:
– Alltihop bottnar i ett skattekrav som vi fick ärva efter den förra ägaren, Tuwa. Vi har en fordran på Tuwa på 15 miljoner kronor.
När ska Nävertorp betala in de 2,5 miljonerna till Skatteverket?
– Det har jag inget svar på nu. Men på något sätt ska vi klara det.
Stämmer det verkligen att Nävertorp bara kommer att trafikförsäkra bilarna?
– Ja. Men förarna behöver inte vara oroliga. Om det händer något kommer jag att täcka det ekonomiskt.