Omvandlat godis i tanken

(UPPDATERAD) Godis och gamla bullar. Det blir utgångspunkten för bränslet som ska hamna i tankarna från och med nästa år. I Göteborg byggs nu en pilot-anläggning, som ska förvandla livsmedelsrester till fordonsbränsle.

– Även om det här initiativet bara är en droppe i havet är det ett alldeles utmärkt sätt att framställa etanol på. Varje tillskott är viktigt, säger Ulf Jarnefjord.

Han är regionalt skyddsombud på Transports avdelning 3 i Göteborg och arbetar med miljö- och klimatfrågor åt förbundet.

Stark kritik har riktats mot etanol för att det slukar stora jordbruksytor. Med stöd av EU-kommissionen testar företaget ST1 därför en ny modell för andra generationens etanol. Den innebär att bränslet kommer att tillverkas av livsmedelsindustrins spill och restprodukter.

– Vi kommer att använda bröd och godis och degar. Sådant som innehåller kolhydrater, som man kan jäsa och sedan destillera till etanol, förklarar ST1:s tekniska chef Linda Werner i Västnytt.

ST1 har redan ett raffinaderi på Hisingen i Göteborg. Anläggningen ligger i anslutning till den och kommer att använda samma infrastruktur. Tanken är att den ska stå klar i början av nästa år.

Planen är att framställa 5 000 ton etanol, vilket omräknat innebär fem miljoner liter. Mängden utgör bara en mindre del av det företaget redan köper in, men lyfts ändå fram som ett viktigt tillskott.

Syftet med den EU-stödda pilotfabriken för etanol är främst att visa på nya möjligheter att framställa ”grönare” produktion av biobränsle för fordon.

Anita Pettersson är universitetslektor inom Swedish center for resource recovery vid Högskolan i Borås. Hon uppfattar matavfalls-bränslet som ett bra miljöval, men säger till GT att biogas är ännu bättre. Orsaken är att det kräver mindre energi vid tillverkningen.

– Jämfört med fossila bränslen är det bara positivt. Det är en mycket mindre klimatpåverkan och miljöpåverkan, anser Anita Pettersson.

Transports Ulf Jarnefjord var nyligen på ett seminarium om hållbara transporter, som arrangerades av stiftelsen Ekocentrum i Göteborg. Där deltog även representanter från transportarbetsgivarna.

– Tillverkningen av etanol från livsmedelsrester var en av alla idéer om alternativa bränslen som lyftes fram. Vid Chalmers Tekniska högskola pågår mycket forskning i ämnet. Framför allt handlar det om metan och etanol, upplyser han.

Förutom kritik mot att etanoltillverkning ”stjäl” jordbruksmark, som hellre borde användas till odling av mat, pekar Jarnefjord på fackets protester mot framställningen. Invändningarna handlar om dåliga arbetsvillkor och utnyttjande av brasilianska arbetare vid skördearbetet.

– Nya metoder och tekniker behövs. Samtidigt måste vi få ner bränsleåtgången rejält i hela fordonsflottan. Vi kommer aldrig att kunna fortsätta köra som nu och producera lika mycket alternativt bränsle. Hela jorden måste ställa om.

Det hållbara bränsle som tillverkas måste i första hand gå till nyttotrafik, som ambulans, färdtjänst och distributionstrafik i vid bemärkelse, poängterar Ulf Jarnefjord.

Han slår även ett slag för förgasning.

– Här i Göteborg byggs en av de största anläggningarna för biogas av det kommunala bolaget Göteborg Energi.

Satsningen heter Gobigas och innebär att biogasen kan transporteras i redan uppbyggda nät för naturgas.

Ulf Jarnefjord ser den stora klimatmarschen den 21 september i år som ett uttryck för människors miljöengagemang, The People´s Climate March. I New York uppgavs cirka 400 000 människor ha tågat genom gatorna. Många engagerade finns inom fackföreningsrörelsen, uppger Jarnefjord. Bland annat Internationella Transportarbetarefederationen, ITF. I Göteborg marscherade Jarnefjord med omkring 300 personer.

– Det visar att det finns andra alternativ än dagens, säger han.

Det händer att Transports chaufförer dyker på honom. De undrar om Ulf Jarnefjord och Transport vill slå undan benen för dem och deras levebröd med sitt klimatarbete. Då svarar han:

– Tvärtom. Om vi kan få bort mer av dagens privattrafik, trängsel och parkeringsproblem, som skapar så stor stress för er som yrkesförare, så kommer ni att få en mycket bättre arbetsmiljö. Vi vill inte ta bort den nödvändiga trafiken.

 

Fotnot. Ekocentrum är en ideell stiftelse, som startats av fyra miljöorganisationer och bland annat erbjuder utbildning och seminarier. Mer om Göteborg Energis satsning Gobigas finns på webbsidan gobigas.goteborgenergi.se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.