Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten
A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.
Höstens Operation Klöver är den femte i ordningen. Arbetsmiljöverket har denna gång haft särskilt fokus på flera branscher: transport, taxi, detaljhandel och byggsektorn.
Arbetet är en fortsättning på tidigare insatser, där totalt nio myndigheter samarbetar, med avsikt att försvåra för kriminella nätverk på arbetsmarknaden. Det handlar om att bekämpa arbetslivskriminalitet och att stärka efterlevnaden av arbetsmiljölagar. En grundtanke är att skapa förutsättningar för sund konkurrens.
Under Operation Klöver IV upptäckte myndighetens kontrollanter både brottslig verksamhet och brister i arbetsmiljöarbetet hos många företag. Något som nu resulterat i stora vitesbelopp, förbud och sanktionsavgifter.
Totalt rör det sig om nära 4,8 miljoner kronor i viten och sanktionsavgifter.
– När vi genomför dessa typer av insatser fångar vi inte bara upp ren brottslighet. Vi identifierar också företag som bryter mot arbetsmiljölagen, vilket vi inte kan blunda för, säger Lina Andersson, regional samordnare på Centret mot arbetslivskrimanlitet i region syd, i ett pressmeddelande.
Lina Andersson betonar också att alla företag, oavsett om de medvetet begår brott eller av okunskap misslyckas med att följa gällande regler, är ansvariga. Och att de måste åtgärda bristerna i arbetsmiljön:
– Ingen ska behöva riskera att bli sjuk, skadas eller dö av sitt arbete.
Arbetet vid de lokala centrerna mot arbetslivskriminalitet runt om i landet har pågått under flera år. Transportarbetaren har tidigare skrivit om det samordnade arbetet mot ekonomisk brottslighet.
Under höstens operation arbetade andra myndigheter i efterhand med att analysera uppgifterna som kommit fram vid Arbetsmiljöverkets kontroller. Skatteverket har till exempel kontrollerat personalliggare – för att se vilka som arbetar på stället – och att företagets kassaregister används korrekt.