Öppet brev till de politiska partierna i Sverige

Debatt. En grupp som oftast glöms bort i debatten om anständiga arbetsvillkor är taxi- och färdtjänstchaufförer.

Att ”ta en taxi” innebär att vi väljer ett transportmedel som vi känner oss säkra med. Chauffören kör oss säkert, han är trevlig och lyssnar på vårt babblande. Han hittar utan problem. Ja, det är vad vi förväntar oss.
Som brukare inom färdtjänsten eller skolskjutsen förväntas chauffören komma i tid, hjälpa till med in- och avstigning, öppna dörrar, hitta på sjukhus. Självklart vet han/hon hur man spänner fast rullstolar, bårar och glöm inte säkerhetsbältet. Även om instruktionerna från beställningscentralerna är luddiga så förväntas han/hon att veta vad uppdraget innebär.

Denna grupp, chaufförerna, är under attack och har så varit under flera år.

Nästan dagligen kan vi i dagspressen läsa om hur en chaufför har blivit attackerad, rånad eller bestulen. Han/hon upplever springnotor och överförfriskade som spyr ner bilen. Att färdtjänsten inte fungerar läser vi om lika ofta. Att det är chaufförerna som nästan alltid får ta första smällen när något inte fungerar står det sällan något om.

Lönen, enligt det senaste kollektivavtalet, är knappt 105 kronor i timmen. På många håll betyder det inget eftersom de flesta åkare inte följer avtalet. Någon ersättning för obekväm arbetstid eller övertid existerar inte.

Ackord- eller provisionsbaserad löneersättning tillhör vanligheterna i dag. Svensk lagstiftning och det gamla kollektivavtalet godkänner denna löneform för persontransporter.

Arbetstiden är satt till 13 timmar per dygn. Många åkare ”tvingar” chaufförer att köra mer än så. För att kunna försörja sina familjer är det ett stort antal förare som kör extra pass utöver den lagliga körtiden. Många är de som arbetar upp mot 200 timmar i månaden för att få ut en lön på drygt 10 000 kronor i månaden.

Arbetsförmedlingen har satt i system att dela ut nystartsjobb inom taxi. Många åkare utnyttjar detta och har flera chaufförer som har olika former av bidrag. När tiden för bidraget går ut, sägs chaufförerna upp och nya bidragsberättigade anställs. På så sätt snedställs konkurrensen och lönespiralen går nedåt.

Upphandlingar inom sektorn samhällsbetalda resor, färdtjänst skolresor etcetera, sker nästan uteslutande till lägsta prisanbud, utan någon större tanke på arbetsmiljö eller kvalitet. Detta i kombination med dåliga uppföljningar från upphandlande myndigheters sida gör att chaufförerna pressas av åkarna till att köra fler körningar och längre pass.

Många smååkare har satt i system att erbjuda svartkörningar. Inkomsterna registreras inte och beskattas naturligtvis inte heller. Kontrollen från myndigheter, Skatteverket och polisen är få. Mycket beroende på bristande resurser och att det inte är prioriterade ärenden.

Tillbud inom både taxi och färdtjänst anmäls sällan till Arbetsmiljöverket och ofta blir anmärkningarna lämnade utan åtgärd. Många åkare har inte något skyddsombud på arbetsplatsen och vill inte ha det. På grund av låga upphandlingsnivåer eftersätts underhåll på fordon och material.

Den ”fria” etableringsrätten har skapat en överetablering på marknaden och lönesättningen har blivit lidande. Beställningscentraler har som intresse att ansluta så många bilar som möjligt. De tjänar ju på anslutningsavgiften till centralen och bryr sig inte om arbetsförhållanden eller arbetsmiljö. Många beställningscentraler är öppet antifackliga.

Den ”fria” prissättningen gör att förare tittas på med misstänksamhet. Prissättningar på upp till 9 000 kronor (för trafikverkets standardresa på tio kilometer) finns på sina håll, vilket också uppmärksammats av utländsk press. Detta hör inte ihop med en väl fungerande bransch.

Vi chaufförer har vår yrkesheder. Nu vill vi ha den respekt som vi förtjänar av brukare, upphandlingsorganisationer, beställningscentraler, arbetsgivare och arbetsmarknadens parter.

Våra krav är enkla:

Förbjud ackords- eller provisionslöner för persontransporter.
Inför digitala förarkort.
Ingen dispens för att köra utan gällande taxameter.
Upphandlingar ska innehålla krav på att kollektivavtal ska finnas och efterföljas.
Arbetsmiljö ska vara en prioriterad punkt i upphandlingar
Ta bort den fria etableringsrätten.
Ta bort den fria prissättningen.
Begränsa Arbetsförmedlingens möjligheter att ge bidragsformer som snedställer konkurrensvillkoren inom branschen.
•Ge Skatteverket och polisen resurser att genomföra regelbundna kontroller av misstänkta fuskare.
Det är valår i år och vi vill veta hur de politiska partierna har tänkt rensa upp i det träsk, som branschen är i dag. Om ni hamnar i regeringsposition efter valet. Vi vill veta detta så att vi kan dela era svar till alla våra kollegor runt om i landet. Vi röstar och vi pratar med många väljare varje dag året runt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.