Öppet brev till finansminister Anders Borg

Debatt. Alexander Wennerlund heter jag och bor i Skåne. Jag tillhör en snart utdömd yrkesgrupp, den stolta svenska yrkeskåren lastbilschaufförer. Precis som en myra drar jag mitt strå till stacken för att vi i Sverige ska kunna ha en bra välfärd.

Jag och många yrkeskollegor med mig kommer inom en snar framtid att bli arbetslösa, alternativt tvingas skola om oss till ett annat yrke, eftersom våra jobb på allvar hotas av så kallade falska F-skattare. Dessa är ofta personer från länder med sämre ekonomi än i Sverige. Likt slavar utnyttjas de av samvetslösa åkerier, både svenska och utländska.

Det finns kartlagt att 730 falska F-skattare rör sig i sydvästra Sverige. Dessa 730 personer betalar inte skatt i vare sig Sverige eller sitt eget hemland. Detta är möjligt genom att åkerier exempelvis använder sig av bulvanföretag, typ falska bemanningsbolag.

Jag är inget mattegeni, men om dessa 730 personer lurar svenska staten på i genomsnitt 28 miljoner kronor i månaden för uteblivna arbetsgivaravgifter och förlorade skatteintäkter blir det på ett år ungefär 336 miljoner kronor (28 miljoner x 12 månader =336 miljoner). Det är rätt mycket pengar som skulle ha tillfallit statskassan. På fem år kan ungefär 1,7 miljarder kronor ha uteblivit för att betala vår välfärd. För så länge har detta pågått.

Detta gäller dock bara dem som blivit kartlagda av bland annat Sveriges Åkeriföretag och Svenska Transportarbetareförbundet. Mörkertalet kan antas vara stort.

Jag vet att vår infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd (M) tidigare blivit uppvaktad av både Svenska Transportarbetareförbundet och Sveriges Åkeriföretag, men kalla handen härskar.

Siim Kallas är EU: s Transportkommissionär och kommer från Estland. Hans enda intresse tycks vara att fortast möjligt avveckla EU:s cabotageregler. De talar bland annat om hur många inrikeskörningar, lastningar och lossningar ett utländskt åkeri får utföra i Sverige innan de måste lämna landet igen

Estland är i mina ögon ett fattigare land än Sverige. Dinotrans är ett åkeri därifrån, som nyligen omnämnts i media. De vill anställa 100 filippinska lastbilsförare för att köra lastbil i hela Europa. Dinotrans kör bland annat för speditören DSV, som bedriver inrikestrafik både i Sverige och internationellt.

Låt mig ge ett typexempel: Ett normalt svenskt åkeri äger en dragbil, den har alltså hela Sverige som arbetsplats. För att ägaren ska kunna betala alla kostnader som bränsle, lön, försäkringar med mera, och samtidigt gå med lite vinst, så måste bilen rulla för en milpeng som motsvarar minst 150 kronor per mil.

DSV, som är den största speditören i Sverige, betalar i dag 65 kronor per mil för en trailer som körs av Dinotrans chaufförer. Det innebär att speditören kan få 2,5 trailers för samma pris som en, från ett svenskt åkeri.

Dinotrans chaufförer är underbetalda. De får cirka 6 500–9 000kr i månaden, och skattar inte i vårt land.

Själv börjar jag känna en stor oro för min och vår framtid.

Jag ska inte berätta för dig hur ett lands ekonomi ska skötas. Det litar jag på att du fixar, eftersom jag själv röstat på Moderaterna. Men håll med mig om att det är ganska tänkvärt det jag skriver.

Betänk att alla pengar som betalas ut till svenska chaufförer oftast konsumeras inom våra gränser. Vi betalar skatt och våra arbetsgivare betalar sociala avgifter. Jag funderar på hur hög kostnaden kommer att bli för alla arbetslösa chaufförer?

Detta är ett akut problem! Tar ni inte tag i den här frågan mycket snart, så finns ingen återvändo!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stort sug efter chaufförer trots lågkonjunktur

Åkeri. Arbetslösheten i Sverige stiger och är uppe på 9,4 procent. Men enligt Tyas mätningar är det många åkerier som vill anställa fler.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.