Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

För snart en månad sedan, den 27 april, tecknade Transportarbetareförbundet ett nytt, tvåårigt kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Det ger stuveriarbetare en löneökning på 7,83 procent uppdelat på de båda åren.

Men Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF) har också förhandlat för nytt avtal. HF har haft ett andrahandsavtal, det så kallade kajavtalet. Den 11 maj sa arbetsgivarorganisationen upp avtalet. Det innebär att båda parter kan ta till konfliktåtgärder.

I fredags, den 19 maj, upphörde fredsplikten i hamnarna.

– Arbetsgivarna har varit närmast apatiska sedan våra avtalsförhandlingar började i vintras. Under de första månaderna ville man inte ens besvara våra yrkanden eller framföra sina egna, utan hänvisade till att man först skulle teckna nytt avtal med Transportarbetareförbundet, säger Eric Helgeson, vice ordförande i HF, i ett pressmeddelande.

Hamnarbetarförbundet är starkt kritiska till att det svenska rättssystemet gör det möjligt för hamnarbetsgivare att enbart tillämpa löner och andra anställningsvillkor i det först ingångna avtalet i branschen.

– Nu spelar det ingen roll om vi kämpar för lönepåslag närmare inflationstakten eller fler semesterdagar i vårt avtal, eftersom arbetsgivaren ändå helt lagligt kan strunta i att tillämpa sådana avtalsbestämmelser på våra medlemmar, säger Erik Helgeson.

Han kunde inte uttala sig om den faktiska konfliktrisken efter att Sveriges Hamnar sagt upp kajavtalet:

– Försöker man pressa ner försämringar av anställningsskyddet i halsen på oss så kommer situationen eskalera fort, men vi har ingen panik i nuläget.

Arbetsgivarparten vill tona ned betydelsen av att avtalet sagts upp:

– Uppsägningen påverkar varken verksamheten i hamnarna eller villkoren för de anställda, som styrs av vårt hamn- och stuveriavtal med Transport, säger Sveriges Hamnars förhandlingschef Johan Grauers till tidningen Arbetet.

I ett pressmeddelande från arbetsgivarorganisationen heter det att ”trots att arbetsgivarna har föreslagit ett balanserat avtal i linje med märket och som LO-kollektivet har godkänt, så har Hamnarbetarförbundet tackat nej”.

Men enligt förhandlingschefen Johan Grauers håller Sveriges Hamnar dörren öppen för fortsatta samtal:

– Möjligheten finns förstås kvar för Hamnarbetarförbundet att teckna ett andrahandsavtal, i likhet med hur vi har gjort två gånger tidigare.

Fall för AD

Under våren prövar Arbetsdomstolen (AD) flera tvister mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar. I två ärenden där domstolen hittills tagit beslut har AD gett hamnbolagen rätt, bland annat när det gäller skyldighet att MBL-förhandla schemaomläggningar.

I ett tredje ärende gav AD Hamnarbetarförbundet rätt. Det gällde då att Karlshamns hamnbolag utelämnat viktig information rörande schemaomläggningar och inte medverkat vid MBL-förhandlingar. Två av de hamnarbetare som direkt berördes av schemaomläggningarna är medlemmar i Hamnarbetarförbundet, som också är starkt i Karlshamns hamn.

Fler ärenden kommer upp i AD senare under våren eller försommaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.