Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

För snart en månad sedan, den 27 april, tecknade Transportarbetareförbundet ett nytt, tvåårigt kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Det ger stuveriarbetare en löneökning på 7,83 procent uppdelat på de båda åren.

Men Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF) har också förhandlat för nytt avtal. HF har haft ett andrahandsavtal, det så kallade kajavtalet. Den 11 maj sa arbetsgivarorganisationen upp avtalet. Det innebär att båda parter kan ta till konfliktåtgärder.

I fredags, den 19 maj, upphörde fredsplikten i hamnarna.

– Arbetsgivarna har varit närmast apatiska sedan våra avtalsförhandlingar började i vintras. Under de första månaderna ville man inte ens besvara våra yrkanden eller framföra sina egna, utan hänvisade till att man först skulle teckna nytt avtal med Transportarbetareförbundet, säger Eric Helgeson, vice ordförande i HF, i ett pressmeddelande.

Hamnarbetarförbundet är starkt kritiska till att det svenska rättssystemet gör det möjligt för hamnarbetsgivare att enbart tillämpa löner och andra anställningsvillkor i det först ingångna avtalet i branschen.

– Nu spelar det ingen roll om vi kämpar för lönepåslag närmare inflationstakten eller fler semesterdagar i vårt avtal, eftersom arbetsgivaren ändå helt lagligt kan strunta i att tillämpa sådana avtalsbestämmelser på våra medlemmar, säger Erik Helgeson.

Han kunde inte uttala sig om den faktiska konfliktrisken efter att Sveriges Hamnar sagt upp kajavtalet:

– Försöker man pressa ner försämringar av anställningsskyddet i halsen på oss så kommer situationen eskalera fort, men vi har ingen panik i nuläget.

Arbetsgivarparten vill tona ned betydelsen av att avtalet sagts upp:

– Uppsägningen påverkar varken verksamheten i hamnarna eller villkoren för de anställda, som styrs av vårt hamn- och stuveriavtal med Transport, säger Sveriges Hamnars förhandlingschef Johan Grauers till tidningen Arbetet.

I ett pressmeddelande från arbetsgivarorganisationen heter det att ”trots att arbetsgivarna har föreslagit ett balanserat avtal i linje med märket och som LO-kollektivet har godkänt, så har Hamnarbetarförbundet tackat nej”.

Men enligt förhandlingschefen Johan Grauers håller Sveriges Hamnar dörren öppen för fortsatta samtal:

– Möjligheten finns förstås kvar för Hamnarbetarförbundet att teckna ett andrahandsavtal, i likhet med hur vi har gjort två gånger tidigare.

Fall för AD

Under våren prövar Arbetsdomstolen (AD) flera tvister mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar. I två ärenden där domstolen hittills tagit beslut har AD gett hamnbolagen rätt, bland annat när det gäller skyldighet att MBL-förhandla schemaomläggningar.

I ett tredje ärende gav AD Hamnarbetarförbundet rätt. Det gällde då att Karlshamns hamnbolag utelämnat viktig information rörande schemaomläggningar och inte medverkat vid MBL-förhandlingar. Två av de hamnarbetare som direkt berördes av schemaomläggningarna är medlemmar i Hamnarbetarförbundet, som också är starkt i Karlshamns hamn.

Fler ärenden kommer upp i AD senare under våren eller försommaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.