Öppnad färdskrivare gav 4 000 kronor i böter
Under sina 30 år som lastbilschaufför har Harry Johansson då och då öppnat sin analoga färdskrivare för att kunna kolla körtiden exakt. Det borde han inte ha gjort. Nyligen fastnade han i en kontroll och fick 4 000 kronor i böter. – Är det verkligen rimligt, undrar Harry.
Harry Johansson kommer från Kalix. Han ringer Transportarbetaren en lördag morgon och är upprörd. Han har precis kommit hem från en resa söderöver.
Strax norr om Östersund blev han invinkad i en kontroll. En ung bilinspektör gick noga igenom hans diagramblad och upptäckte att Harry regelmässigt öppnat locket till färdskrivaren under arbetspassen.
– Jag gör så för att bättre kunna se hur många minuter jag tagit rast eller exakt hur länge jag kört, säger Harry.
Den förklaringen köpte inte bilinspektören, som i stället skrev ut en ordningsbot på 5 000 kronor. Av dem var 4 000 för öppningarna och en tusenlapp för att Harry råkat skriva fel datum på ett veckodiagramblad.
Harry godtog först boten, men i efterhand kontaktade han ändå Transportstyrelsen – med baktanken att överklaga.
– Jag har blivit kontrollerad förut och aldrig fått nedslag på att jag öppnat färdskrivaren. Men Transportstyrelsen bekräftade att bilinspektören följt lagen. I så fall tycker jag att lagen borde ändras, säger Harry.
Thomas Morell är regionchef på Sveriges Åkeriföretag i Skara. Han har själv jobbat många år som bilinspektör och hjälper numera både åkare och chaufförer som har problem med regelverket kring kör- och vilotiderna.
Morell säger:
– På den här punkten är bestämmelserna tydliga. Under arbetspasset får man bara öppna färdskrivaren vid byte av fordon eller förare. Eller när polisen slår till. Bakgrunden är att det är förhållandevis lätt att manipulera skrivaren när den väl öppnats.
– Problemet är att de lokala polismyndigheterna gör helt olika bedömningar. På vissa håll ser man mellan fingrarna, på andra klipper man till. Så kan man inte ha det. Myndigheterna måste göra samma bedömning. Väljer polisen att inte bötfälla, är det också viktigt att man samtidigt klargör vad som egentligen gäller.
Thomas Morell ger inte Harry Johansson stort hopp i en eventuell domstolsprocess. Morell tycker att bilinspektören kunde varit mer flexibel, när det uppdagades att Harry gjort samma fel konsekvent.
Det är också uppenbart att EU:s kör- och vilotidsregler tolkas olika. Thomas Morell hänvisar till danska trafikföreskrifter där det tydligt framgår att chauffören har rätt att öppna den analoga skrivaren under arbetspassen.
Det får ske när syftet är just att kunna avläsa registreringarna bättre. I Danmark kan öppning göras upp till sex gånger per dag och högst en minut varje gång.