Öppning för körkort trots synfel

Utredning. Körkortskrav bör utgå från om individen faktiskt kan köra bil, inte medicinska föreskrifter och EU-direktiv. Det säger professorn som lett utredningen om tester av körförmågan hos personer med synfältsbortfall.

Omkring 1 000 personer får varje år körkortet indraget på grund av synfältsbortfall. För individen ofta en stor inskränkning, för yrkesförare totalt stopp för fortsatt arbete. Dagens system för undantag från de medicinska föreskrifterna orsakar även kostsamma rättsprocesser.

De syntester som använda i dag är väl beprövade, men kan upplevas som trubbiga. Regeringen tillsatte därför förra året en utredning, som presenterades i veckan.

Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har sett över förutsättningarna för att utveckla trafiksäkra tester av körförmågan hos personer med synfältsbortfall. Personer som riskerar att få körkortet indraget, eller redan fått det, har i dag inga möjligheter att på andra sätt visa att de kan köra trafiksäkert trots syndefekten.

VTI lyfter i den aktuella utredningen flera förslag på förändringar som både individer och trafiksäkerheten i stort skulle tjäna på.

– Hanteringen utgår i dagsläget från medicinska föreskrifter och EU-direktiv snarare än om individen faktiskt kan köra bil, säger Jan Andersson, professor på VTI, i ett pressmeddelande från institutet.

– Detta innebär självklart en stor frustration för personer som förlorar sitt körkort men som upplever att de har fortsatt körförmåga. Samtidigt bidrar det till att många inte söker för sina ögonbesvär av rädsla för att bli av med körkortet. Vi har alltså ett system som fäller individer som har förmåga samtidigt som vi riskerar att ha kvar olämpliga förare på vägarna.

Test i simulator

Första ledet i den förändring som VTI rekommenderar är en studie där både personer med synfältsbortfall och personer med normalt seende ingår, och där båda kategorierna får genomgå såväl ett simulatorbaserat test som ett körprov på väg. Men en sådan studie går inte att göra i dag på grund av det rättsliga ramverk som gäller i Sverige.

Det krävs alltså juridiska förändringar för att börja med de förslag som VTI lagt fram till regeringen.

Utredningen är gjord av VTI tillsammans med Transportstyrelsen och Trafikverket. Myndigheterna belyser frågan, förutsättningarna för  undantag från de medicinska föreskrifterna, ur såväl samhällsekonomiska som juridiska och praktiska perspektiv.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Morgan Rönnholm:
    31 mars, 2023

    Bråkat med myndigheter sen 2014, hoppas nu detta ger någonting

  2. Fredrik:
    13 november, 2022

    Vad härligt det kommer bli när sunt förnuft anländer till jorden.

  3. Anna-Karin Tominich:
    5 november, 2022

    Äntligen händer något. Min man miste körkortet på grund av sämre syn i en synfältskvadrant. Vi önskar veta hur man går vidare för att rätta till felbedömningen.

  4. Göran Olofsson:
    4 november, 2022

    Det är precis som vanligt! Det är inte en väl beprövad mätmetod. Det finns inga samband mellan perimetern, simulatorn och verklig trafik. Det visar ALL statistiks både i Norge och Finland. I 13 år har man experimenterat med människors liv likt Hitler. Normalt gör man en metod säker innan man använder den för välja ut farliga förare. TS förbjuder körprov för att dölja sanningen. Folk tar livet av sig och 15 000- 20 000 får sina liv förstörda. Men det förstår den som drabbats av denna felaktiga dom. VTI kommer att leka vidare med sin lekapparat (Simulatorn). Det erfordras en mycket duktig mättekniker som förstår metoder och samban mellan mätresultat och trafik. Men det är mycket enklare att fråga en duktig kvinna som slår knock out på TS. Hon har svaret! Betty Malmkvist (M).

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Illustration elvägar

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Man med glasögon framför gräsmatta och träd

Byta batteri snabbare än laddning

Forskning. Det tar bara några minuter att byta ett urladdat batteri mot ett laddat. Sedan kan ellastbilen rulla igen. Det framgår i en rapport från VTI, där forskningsinstitutet föreslår regeringen att satsa på ett pilotprojekt med batteribytesstationer i Sverige.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.