Öppning för körkort trots synfel

Utredning. Körkortskrav bör utgå från om individen faktiskt kan köra bil, inte medicinska föreskrifter och EU-direktiv. Det säger professorn som lett utredningen om tester av körförmågan hos personer med synfältsbortfall.

Omkring 1 000 personer får varje år körkortet indraget på grund av synfältsbortfall. För individen ofta en stor inskränkning, för yrkesförare totalt stopp för fortsatt arbete. Dagens system för undantag från de medicinska föreskrifterna orsakar även kostsamma rättsprocesser.

De syntester som använda i dag är väl beprövade, men kan upplevas som trubbiga. Regeringen tillsatte därför förra året en utredning, som presenterades i veckan.

Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har sett över förutsättningarna för att utveckla trafiksäkra tester av körförmågan hos personer med synfältsbortfall. Personer som riskerar att få körkortet indraget, eller redan fått det, har i dag inga möjligheter att på andra sätt visa att de kan köra trafiksäkert trots syndefekten.

VTI lyfter i den aktuella utredningen flera förslag på förändringar som både individer och trafiksäkerheten i stort skulle tjäna på.

– Hanteringen utgår i dagsläget från medicinska föreskrifter och EU-direktiv snarare än om individen faktiskt kan köra bil, säger Jan Andersson, professor på VTI, i ett pressmeddelande från institutet.

– Detta innebär självklart en stor frustration för personer som förlorar sitt körkort men som upplever att de har fortsatt körförmåga. Samtidigt bidrar det till att många inte söker för sina ögonbesvär av rädsla för att bli av med körkortet. Vi har alltså ett system som fäller individer som har förmåga samtidigt som vi riskerar att ha kvar olämpliga förare på vägarna.

Test i simulator

Första ledet i den förändring som VTI rekommenderar är en studie där både personer med synfältsbortfall och personer med normalt seende ingår, och där båda kategorierna får genomgå såväl ett simulatorbaserat test som ett körprov på väg. Men en sådan studie går inte att göra i dag på grund av det rättsliga ramverk som gäller i Sverige.

Det krävs alltså juridiska förändringar för att börja med de förslag som VTI lagt fram till regeringen.

Utredningen är gjord av VTI tillsammans med Transportstyrelsen och Trafikverket. Myndigheterna belyser frågan, förutsättningarna för  undantag från de medicinska föreskrifterna, ur såväl samhällsekonomiska som juridiska och praktiska perspektiv.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Morgan Rönnholm:
    31 mars, 2023

    Bråkat med myndigheter sen 2014, hoppas nu detta ger någonting

  2. Fredrik:
    13 november, 2022

    Vad härligt det kommer bli när sunt förnuft anländer till jorden.

  3. Anna-Karin Tominich:
    5 november, 2022

    Äntligen händer något. Min man miste körkortet på grund av sämre syn i en synfältskvadrant. Vi önskar veta hur man går vidare för att rätta till felbedömningen.

  4. Göran Olofsson:
    4 november, 2022

    Det är precis som vanligt! Det är inte en väl beprövad mätmetod. Det finns inga samband mellan perimetern, simulatorn och verklig trafik. Det visar ALL statistiks både i Norge och Finland. I 13 år har man experimenterat med människors liv likt Hitler. Normalt gör man en metod säker innan man använder den för välja ut farliga förare. TS förbjuder körprov för att dölja sanningen. Folk tar livet av sig och 15 000- 20 000 får sina liv förstörda. Men det förstår den som drabbats av denna felaktiga dom. VTI kommer att leka vidare med sin lekapparat (Simulatorn). Det erfordras en mycket duktig mättekniker som förstår metoder och samban mellan mätresultat och trafik. Men det är mycket enklare att fråga en duktig kvinna som slår knock out på TS. Hon har svaret! Betty Malmkvist (M).

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.