Öppning för tillfälliga svenska YKB-regler i pandemin

(UPPDATERAD) Åkeri. Förslag från EU om dispens kring yrkeskompetensbevis (YKB) på grund av pandemin dröjer. Nu gläntar infrastrukturdepartementet på dörren till att införa tillfälliga svenska regler för yrkesförarna, som går i väntans tider.

Förslaget som departementet nu skickat ut på remiss innebär att giltighetstiden för YKB förlängs i Sverige. Den typen av undantag infördes för alla EU:s chaufförer i våras, men löpte ut den 2 december. Nu knåpar EU-Kommissionen på ett nytt förslag, men det är bråttom påpekar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som lyft frågan vid möte med unionens transportministrar.

Eneroths förstahandsval är gemensamma EU-regler.

– Det är alltid bättre har jag framhållit för både EU-kommissionen och transportkommissionären. Men eftersom EU dröjer med besked om förlängning av dispensen har departementet lagt fram ett nationellt förslag, säger han.

– Vi är beredda att gå fram med nationella regler om EU inte agerar. Jag har inte tid att vänta, det här är viktiga besked för enskilda chaufförer.

Förslaget innebär att bevis som skulle ha löpt ut under tiden 1 februari – 31 juli 2021 förlängs med sex månader. YKB som upphör under perioden 1 november – 31 januari 2021 undantas också från kravet på utbildning ett halvår framåt.

Samtidigt ska hela  fortbildningen kunna ske på distans – fram till den 1 augusti nästa år. I dag tillåts högst tolv timmars digital undervisning, enligt EU:s regler.

I december löper bevisen ut för cirka 2 600 chaufförer. Genomförs de nationella lagändringarna så planeras de träda i kraft den 1 februari 2021, och upphöra att gälla den 1 augusti nästa år.

Hur långt har EU-kommissionen kommit? När kan ett förslag på dispensregler komma? Frågorna går till EU-parlamentariker Johan Danielsson (S) som tryckt på för snabbare beslut.

–  Vi har fått besked att Kommissionen fortfarande jobbar på förslaget utifrån den information de samlat in från medlemsländerna. Signaler vi fått är dock att de inte kommer att hinna presentera något före årsskiftet. Det är beklagligt. Men nu räknar jag med att det kommer direkt i januari, säger han.

Det återstår alltså att se om svenska eller europeiska undantagsregler införs.

Fotnot: EU:s nuvarande bestämmelser för YKB gäller EU-medborgare som kör gods eller passagerare. Det vill säga transporter som kräver körkortsbehörigheterna C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D eller DE – med vissa undantag för förare av vissa fordon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Jönsson:
    6 januari, 2021

    Kom till ett beslut om dispens nu. Och godkänn distansutbildning på hela kursen omedelbart.
    Björn Jönsson 61 år chaufför i 40 år.

Lästips:

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.