Ord står mot ord om det uppsagda kontraktet
Enligt Tuwa är det X-Trafiks uppsägning av kontraktet i Gävleborg, som ligger bakom de många konkurserna bland deras underentreprenörer. Och de hävdar att kontraktet sades upp på felaktiga grunder.
Landstingsägda X-Trafik sade upp kontraktet i december 2011. Avtalet, som tecknats ett halvår tidigare, omfattade färdtjänst, sjukresor och skolskjuts i hela Gävleborgs län och var värt cirka 100 miljoner kronor. Uppdraget sysselsatte ungefär 60 chaufförer och ett 50-tal fordon.
Som skäl för uppsägningen angavs att Tuwa hade tolv färdtjänstbussar för lite, och att en av deras underentreprenörer hade en skatteskuld på över 1,5 miljoner kronor.
Tuwa har stämt X-Trafik på 7,2 miljoner kronor för avtalsbrott. Det fattades inte alls några fordon, enligt Tuwas advokat Torbjörn Borg.
– De erbjöd de bilar de hade, och fick det godkänt. Sedan, efter att kontraktet skrivits på, upptäckte man att tolv bilar saknade några centimeter benutrymme. X-Trafik bara vände på klacken och godkände inte de här bilarna, och därmed hade Tuwa inte tillräckligt många fordon. Men man kan inte strunta i de villkor som gällde vid undertecknandet och bara säga upp ett signerat avtal på det här sättet, tycker Torbjörn Borg.
Att en underentreprenör hade skatteskulder var också bara ett svepskäl för X-Trafik, enligt Borg.
– Det handlade om en underentreprenör som körde i Sörmland, inte i Gävleborg. Det bolaget hade inte med detta uppdrag att göra. X-Trafik hade bestämt sig på förhand för att säga upp kontraktet, säger han.
Efter uppsägningen gick uppdraget till Gävle Taxi, vars vd var gruppledare i tekniska nämnden på Gävle kommun.
– De bara lämnade över kontraktet på ett sätt som liknar otillåten upphandling. För mig känns det här politiskt förankrat på ett sätt som luktar jäv och korruption. Det stinker riktigt ruttet om hela historien, säger Torbjörn Borg.
Menar du att man otillbörligt ville gynna Gävle Taxi?
– Jag tror att det ligger en dålig upphandling i botten. Man hade för många bolag och ingen gjorde vinst. Man ville rädda åtminstone ett bolag, och då – varför inte Gävle Taxi?
När avtalet sades upp var Matts Hildebrand vd i X-Trafik. Han har avböjt att kommentera tvisten eftersom den ännu inte är avgjord. Men X-Trafiks dåvarande styrelseordförande, den centerpartistiske landstingspolitikern Kenneth Nilshem, står för att uppsägningen var befogad.
– Tuwa hade enligt vår uppfattning inte tillräckligt många bilar. De uppfyllde inte villkoren, säger han.
Men kontraktet ska ha godkänts och skrivits på med befintliga fordon?
– Vi försökte verkligen att lösa problemet, vi gav dem ett halvår att ordna fram nya bilar så vi kunde fortsätta samarbetet. Men de fixade inte det, och till slut sades avtalet upp.
Tuwas advokat menar att det liknar otillåten upphandling att lämna över uppdraget till Gävle Taxi på det sätt som gjordes?
– Det är då första gången jag hör något sådant. Men nu ligger det i juristernas händer, och ytterst blir det domstolen som avgör, säger Kenneth Nilshem.
Rättegångsdatum är ännu inte utsatt.