Ordförandevalet het potatis

Om sju månader startar Transports kongress. Den hetaste frågan är vem som ska leda förbundet de kommande fem åren. Vilka får väljas till ordförande? Vilka vill? Och vem eller vilka personer har starkast stöd i nuläget? Transportarbetaren frågade ordförandena i de 25 avdelningarna.

Transport leds i dag av ett verkställande utskott (vu) på tre personer. Det är förbundsordförande Lars Lindgren, förbundskassör Tommy Wreeth och förbundssekreterare Markus Pettersson.

På kongressen som hålls i Örebro den 3 till 8 juni 2017 ska ett nytt vu väljas. Det kan bli tre personer igen. Eller kanske fyra, om kongressen skulle fatta beslut om att återgå till en ordning som gällt under vissa kongressperioder.

Lars Lindgren har redan gått ut med att han gärna ställer upp för ytterligare en femårsperiod. Kruxet är att han tillhör en grupp ombudsmän som anställdes under en tid när fackförbunden över lag tillämpade en generös pensionsålder – 60 år.

Lindgren fyller 60 i maj 2017, alltså en månad före kongressen. Är han därmed diskvalificerad?

Ja, säger en del. Ingångna (anställnings-)avtal ska hållas, är ett av argumenten.

Nej, säger andra. Här pekar man på att kongressen är fri att bestämma, fri att ändra regler om det behövs.

Precis så gjorde IF Metall med sin ordförande Anders Ferbe som valdes om trots att han passerat åldersribban. Försvararna anför också att alla löntagare numera har lagstadgad rätt att jobba kvar till 67 år.

Hur som helst har frågan om ”valbarhet” och vilka alternativa personer som kan komma ifråga blivit en het potatis i Transport. En rad bedömare pratar om ett olyckligt vakuum som uppstått – ett vakuum som faktiskt påverkar arbetet i förbundet. Flera efterlyser ett snabbt klargörande så att vanliga medlemmar får insyn och möjlighet att fundera över vem eller vilka som kan tänkas leda Transport. Och hur de vill göra det.

En del av debatten handlar också om vanliga ombudsmän och vilka regler som ska gälla för dem. Nyanställda ombudsmän har numera 65 år inskrivet i anställningsavtalen. Men tidigare gällde andra villkor, exempelvis 60 och senare 62 år. Har alla lokala och centrala ombudsmän rätt att jobba kvar till 67 år?

Blir svaret ja finns det frågetecken kring lön kontra pension. Som det är nu får ombudsmän som pensioneras vid låt säga 62 en avtalspension på 78 procent av lönen fram till 65 år.

Premierna till denna pension har betalats in löpande av förbundet och finns på den anställdes eget pensionskonto.

Under årens lopp har åtskilliga ombudsmän gått i pension och sedan ombetts hoppa in igen, när det uppstått behov på avdelningarna. Inhopparna har då lyft sin pension plus full lön från förbundet.

Kritiker har ifrågasatt om det är rätt att lyfta lön och pension samtidigt. Andra röster påpekar att vanliga löntagare också kan ta ut sin ålderspension från 61 år och samtidigt fortsätta jobba.

Om ombudsmän i framtiden jobbar vidare efter låt säga 62 år kan de, precis som vanliga löntagare, välja att skjuta upp pensionsuttaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Var finns moralen och etiken?

Insändare. Jag hade förmånen att som gäst delta i Transportarbetareförbundets kongress i Örebro. Då vi gäster inte hade tillgång till kongresshandlingar som motioner, utlåtanden och rapporter var det inte alltid lätt att följa förhandlingarna, men vi med erfarenhet lyckades hjälpligt.

Tommy Wreeth ny ordförande

Ordförandevalet. Med röstsiffrorna 115 mot 103 valdes den forne terminalarbetaren Tommy Wreeth till ny förbundsordförande i Transport. Han är vald på fem år, fram till nästa kongress, 2022.

Frågan om pension skickas till utredning

Valbarhet. Transport kommer att se över reglerna för pensionering och valbarhet i förbundet. Men frågan som förutspåddes bli en av de hetaste på kongressen svalnade efter att Lars Lindgren hoppat av som förbundsordförande i våras.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.