Ordförandevalet het potatis

Om sju månader startar Transports kongress. Den hetaste frågan är vem som ska leda förbundet de kommande fem åren. Vilka får väljas till ordförande? Vilka vill? Och vem eller vilka personer har starkast stöd i nuläget? Transportarbetaren frågade ordförandena i de 25 avdelningarna.

Transport leds i dag av ett verkställande utskott (vu) på tre personer. Det är förbundsordförande Lars Lindgren, förbundskassör Tommy Wreeth och förbundssekreterare Markus Pettersson.

På kongressen som hålls i Örebro den 3 till 8 juni 2017 ska ett nytt vu väljas. Det kan bli tre personer igen. Eller kanske fyra, om kongressen skulle fatta beslut om att återgå till en ordning som gällt under vissa kongressperioder.

Lars Lindgren har redan gått ut med att han gärna ställer upp för ytterligare en femårsperiod. Kruxet är att han tillhör en grupp ombudsmän som anställdes under en tid när fackförbunden över lag tillämpade en generös pensionsålder – 60 år.

Lindgren fyller 60 i maj 2017, alltså en månad före kongressen. Är han därmed diskvalificerad?

Ja, säger en del. Ingångna (anställnings-)avtal ska hållas, är ett av argumenten.

Nej, säger andra. Här pekar man på att kongressen är fri att bestämma, fri att ändra regler om det behövs.

Precis så gjorde IF Metall med sin ordförande Anders Ferbe som valdes om trots att han passerat åldersribban. Försvararna anför också att alla löntagare numera har lagstadgad rätt att jobba kvar till 67 år.

Hur som helst har frågan om ”valbarhet” och vilka alternativa personer som kan komma ifråga blivit en het potatis i Transport. En rad bedömare pratar om ett olyckligt vakuum som uppstått – ett vakuum som faktiskt påverkar arbetet i förbundet. Flera efterlyser ett snabbt klargörande så att vanliga medlemmar får insyn och möjlighet att fundera över vem eller vilka som kan tänkas leda Transport. Och hur de vill göra det.

En del av debatten handlar också om vanliga ombudsmän och vilka regler som ska gälla för dem. Nyanställda ombudsmän har numera 65 år inskrivet i anställningsavtalen. Men tidigare gällde andra villkor, exempelvis 60 och senare 62 år. Har alla lokala och centrala ombudsmän rätt att jobba kvar till 67 år?

Blir svaret ja finns det frågetecken kring lön kontra pension. Som det är nu får ombudsmän som pensioneras vid låt säga 62 en avtalspension på 78 procent av lönen fram till 65 år.

Premierna till denna pension har betalats in löpande av förbundet och finns på den anställdes eget pensionskonto.

Under årens lopp har åtskilliga ombudsmän gått i pension och sedan ombetts hoppa in igen, när det uppstått behov på avdelningarna. Inhopparna har då lyft sin pension plus full lön från förbundet.

Kritiker har ifrågasatt om det är rätt att lyfta lön och pension samtidigt. Andra röster påpekar att vanliga löntagare också kan ta ut sin ålderspension från 61 år och samtidigt fortsätta jobba.

Om ombudsmän i framtiden jobbar vidare efter låt säga 62 år kan de, precis som vanliga löntagare, välja att skjuta upp pensionsuttaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Var finns moralen och etiken?

Insändare. Jag hade förmånen att som gäst delta i Transportarbetareförbundets kongress i Örebro. Då vi gäster inte hade tillgång till kongresshandlingar som motioner, utlåtanden och rapporter var det inte alltid lätt att följa förhandlingarna, men vi med erfarenhet lyckades hjälpligt.

Tommy Wreeth ny ordförande

Ordförandevalet. Med röstsiffrorna 115 mot 103 valdes den forne terminalarbetaren Tommy Wreeth till ny förbundsordförande i Transport. Han är vald på fem år, fram till nästa kongress, 2022.

Frågan om pension skickas till utredning

Valbarhet. Transport kommer att se över reglerna för pensionering och valbarhet i förbundet. Men frågan som förutspåddes bli en av de hetaste på kongressen svalnade efter att Lars Lindgren hoppat av som förbundsordförande i våras.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.