Ordningsvakter missnöjda med utfallet

Ordningsvakterna Markus Andersson och Joachim Nilsson är besvikna över det nya bevakningsavtalet. – Ett ettårigt avtal och 700 kronor i lönelyft var ju den stora grejen. Det var det vi gick i strid för, säger de.

Markus Andersson och Joachim Nilsson är både medlemmar i Transport och anställda hos bevakningsföretaget G4S. De arbetar tillsammans vid Knutpunkten i Helsingborg, där människorna rör sig på väg till tåg, bussar och färjor denna tisdagskväll i mitten av maj.

– Det vi fick var ett minimum. Jag hade hoppats på mer, Transport vek sig. Man rustade för krig men det blev inget av det. Risken är att det leder till en trend där många medlemmar lämnar förbundet, anser Markus och Joachim.

– Man tycker inte att man får ut något för alla pengar man betalar in. Vi har hört många säga att de betalar för ingenting.

Joachim funderar lite och tillägger:

–  Fast i ärlighetens namn kan man ju undra hur villkoren sett ut om facket inte förhandlat alls…

Båda killarna tycker att kommentarerna på Transportarbetarens webbsida tyder på en utbredd besvikelse.

– Det fanns en enad front. Vi var beredda på att kämpa för våra rättigheter, säger de.

Transportarbetaren träffar Markus och Joachim, samma dag som strejken blåstes av och det nya 37 månader långa avtalet undertecknades av Transport och Almega.

Transports blockad mot mer- och övertidsarbete, liksom stopp för inhyrning och nyanställning av personal, blev ganska kännbar i bevakningen kring Knutpunkten, konstaterar ordningsvakterna

– Vi hade tillfälliga vakanser som inte gick att lösa och i och med att vi inte får jobba ensamma här.

På flera håll rapporterade bevakningspersonal och Transportmedlemmar under konflikten om arbetsgivare som tog till oschysta metoder för att mildra effekterna av blockaden. Men varken Markus eller Joachim har några anmärkningar att rikta mot G4S i Helsingborg.

Däremot anser de att Transports val att låta blockaden träda i kraft mitt i en månad drabbade de behovsanställda mycket hårt. Ordningsvakterna menar också att facket gav arbetsgivarna för lång tid för förberedelser och planering innan stridsåtgärderna drog i gång

Transports ledning och avtalsförhandlare har ondgjort sig över att andra LO-förbund gick före och tecknade treåriga avtal, trots överenskommelsen om ettåriga. Att de satte ett så kallat ”märke” vid 6,8 procents lönelyft, vilket Svenskt Näringsliv och Medlingsinstitutet sedan hårdnackat höll fast vid under förhandlingarna. Men Markus och Joachim har ingen förståelse för att ett märke, satt i ett avtal ska gälla för alla andra avtal.

– Andras avtal är inte relevant för vårt, säger Markus.

Att få ob-ersättning för hela passet, även efter klockan 06.00 på morgonen imponerar inte på killarna. Inte heller att det börjar gälla först 2015. De jobbar ständig natt och går av sina pass antingen klockan 03 eller 06 på morgonen.

Men Markus och Joachim tycker det är positivt att behovsanställda, enligt det nya avtalet, ska erbjudas fast arbetstidsmått efter nio månader. I stället för ett år som i dag.

Joachim, som har barn, välkomnar också föräldrapenningtillägget på tio procent av lönen, som nu ska utgå i 180 dagar per barn och förälder.

– Fast mina barn är för stora för att jag ska omfattas, konstaterar han.

Under konflikten drev Transport frågan om att stävja kundföretagens ökande krav på kontroller av anställda, som de själva inte är arbetsgivare för. Där nådde förbundet ingen framgång och varken Markus eller Joachim upplever drogtester som något problem i dag.

– Jag känner ingen integritetskränkning. Det är ju som med kameraövervakning, har du inget att dölja så har du inget att frukta, menar Joachim.

Vid nästa avtalsrörelse vill killarna se en rejäl höjning av ob-tillägget.

– Det är under all kritik!

Markus och Joachim upplever ett ojämnt styrkeförhållande mellan arbetsgivare och fack i dag.

– Arbetsgivarna är starkare än facket, som blivit svagare. Det är det som återspeglar sig i resultatet av förhandlingarna och just det som många medlemmar känner, säger de.

Sebastian Bujak dyker upp vid entrén mot Kungstorget. Han jobbar också ständig natt, men är inte medlem i Transport eftersom han också arbetar med annat. Däremot var han med och backade upp kollegorna i konflikten, säger han. Sebastian kommenterar lönehöjningen:

– Det var inte så mycket. Det kunde ha varit mer, men det är ju ändå en höjning.

Han föredrar längre avtal, eftersom det ger mer arbetsro och tycker det är synd att lönen under väktarutbildningen VU 1 försvinner i det nya avtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.