Ordningsvakter missnöjda med utfallet
Ordningsvakterna Markus Andersson och Joachim Nilsson är besvikna över det nya bevakningsavtalet. – Ett ettårigt avtal och 700 kronor i lönelyft var ju den stora grejen. Det var det vi gick i strid för, säger de.
Markus Andersson och Joachim Nilsson är både medlemmar i Transport och anställda hos bevakningsföretaget G4S. De arbetar tillsammans vid Knutpunkten i Helsingborg, där människorna rör sig på väg till tåg, bussar och färjor denna tisdagskväll i mitten av maj.
– Det vi fick var ett minimum. Jag hade hoppats på mer, Transport vek sig. Man rustade för krig men det blev inget av det. Risken är att det leder till en trend där många medlemmar lämnar förbundet, anser Markus och Joachim.
– Man tycker inte att man får ut något för alla pengar man betalar in. Vi har hört många säga att de betalar för ingenting.
Joachim funderar lite och tillägger:
– Fast i ärlighetens namn kan man ju undra hur villkoren sett ut om facket inte förhandlat alls…
Båda killarna tycker att kommentarerna på Transportarbetarens webbsida tyder på en utbredd besvikelse.
– Det fanns en enad front. Vi var beredda på att kämpa för våra rättigheter, säger de.
Transportarbetaren träffar Markus och Joachim, samma dag som strejken blåstes av och det nya 37 månader långa avtalet undertecknades av Transport och Almega.
Transports blockad mot mer- och övertidsarbete, liksom stopp för inhyrning och nyanställning av personal, blev ganska kännbar i bevakningen kring Knutpunkten, konstaterar ordningsvakterna
– Vi hade tillfälliga vakanser som inte gick att lösa och i och med att vi inte får jobba ensamma här.
På flera håll rapporterade bevakningspersonal och Transportmedlemmar under konflikten om arbetsgivare som tog till oschysta metoder för att mildra effekterna av blockaden. Men varken Markus eller Joachim har några anmärkningar att rikta mot G4S i Helsingborg.
Däremot anser de att Transports val att låta blockaden träda i kraft mitt i en månad drabbade de behovsanställda mycket hårt. Ordningsvakterna menar också att facket gav arbetsgivarna för lång tid för förberedelser och planering innan stridsåtgärderna drog i gång
Transports ledning och avtalsförhandlare har ondgjort sig över att andra LO-förbund gick före och tecknade treåriga avtal, trots överenskommelsen om ettåriga. Att de satte ett så kallat ”märke” vid 6,8 procents lönelyft, vilket Svenskt Näringsliv och Medlingsinstitutet sedan hårdnackat höll fast vid under förhandlingarna. Men Markus och Joachim har ingen förståelse för att ett märke, satt i ett avtal ska gälla för alla andra avtal.
– Andras avtal är inte relevant för vårt, säger Markus.
Att få ob-ersättning för hela passet, även efter klockan 06.00 på morgonen imponerar inte på killarna. Inte heller att det börjar gälla först 2015. De jobbar ständig natt och går av sina pass antingen klockan 03 eller 06 på morgonen.
Men Markus och Joachim tycker det är positivt att behovsanställda, enligt det nya avtalet, ska erbjudas fast arbetstidsmått efter nio månader. I stället för ett år som i dag.
Joachim, som har barn, välkomnar också föräldrapenningtillägget på tio procent av lönen, som nu ska utgå i 180 dagar per barn och förälder.
– Fast mina barn är för stora för att jag ska omfattas, konstaterar han.
Under konflikten drev Transport frågan om att stävja kundföretagens ökande krav på kontroller av anställda, som de själva inte är arbetsgivare för. Där nådde förbundet ingen framgång och varken Markus eller Joachim upplever drogtester som något problem i dag.
– Jag känner ingen integritetskränkning. Det är ju som med kameraövervakning, har du inget att dölja så har du inget att frukta, menar Joachim.
Vid nästa avtalsrörelse vill killarna se en rejäl höjning av ob-tillägget.
– Det är under all kritik!
Markus och Joachim upplever ett ojämnt styrkeförhållande mellan arbetsgivare och fack i dag.
– Arbetsgivarna är starkare än facket, som blivit svagare. Det är det som återspeglar sig i resultatet av förhandlingarna och just det som många medlemmar känner, säger de.
Sebastian Bujak dyker upp vid entrén mot Kungstorget. Han jobbar också ständig natt, men är inte medlem i Transport eftersom han också arbetar med annat. Däremot var han med och backade upp kollegorna i konflikten, säger han. Sebastian kommenterar lönehöjningen:
– Det var inte så mycket. Det kunde ha varit mer, men det är ju ändå en höjning.
Han föredrar längre avtal, eftersom det ger mer arbetsro och tycker det är synd att lönen under väktarutbildningen VU 1 försvinner i det nya avtalet.