Örebro och Nynäshamn går vidare i kampen om ny testväg med el
Åkeri. E 20 söder om Örebro och väg 73 från Nynäshamn. Det är två pilotsträckor som Trafikverket valt ut för fortsatta försök med elvägar. Tanken är att bygga två, tre mil långa provsträckor – antingen med lufttrådar eller elskenor i marken.
– Vi haft flera demosträckor i gång, nu går vi vidare med piloter. Det kan bli både Örebro och Nynäshamn. Eller en av dem. Det beror på vad som dyker upp under den fortsatta processen, säger Christer Karlsson på Trafikverket.
Elvägar pekas allt oftare ut som en klimatsmart framtida lösning för den tunga trafiken. Småskaliga försök har gjorts på flera platser i landet, bland annat utanför Sandviken där åkeriet Ernst express kört med lastbilar som hämtat elektricitet från luftledningar.
Under 2018 begärde Trafikverket in förslag på vägavsnitt som är lämpliga för försök i större skala. 14 förslag kom in. Fem valdes ut för fortsatt analys och nu har Trafikverket fastnat för två.
Utredningsarbetet ska fortsätta och tanken är att prioritera en av sträckorna, förklarar Christer Karlsson.
– Det vi tittar på är elförsörjningen, natur- och kulturvärden i omgivningen och en rad andra faktorer. Vi ville ha två alternativ, om det uppstår hinder. I framtiden kan flera av de 14 föreslagna vägsträckorna bli aktuella för elektrifiering.
Vad händer med de elvägsstumpar som redan finns, som den vid Sandviken?
– De är inte byggda för att vara permanenta. Om inget oförutsett händer ska de rivas.