Organizerprojekt sätter ribban högt i år
Transports Organizerprojekt drivs enligt amerikansk modell. Projektet är nu inne på sitt andra år med uppsökande verksamhet på terminaler och större åkerier i landet. Lite personalförändringar har skett under resans gång.
– I och med att vi nu satt tre nya organizers i arbete kommer vi självklart att tappa lite i tempo. Men vi har fått ihop ett toppenbra gäng, så tempoförlusten hämtar vi igen under året, försäkrar projektledare Bosse Nilsson.
De samlade erfarenheterna innebär att man år två kan rikta in sig mer på själva syftet med projektet, organisering och facklig aktivitet. Tidigare har mycket energi gått åt till medlemsvärvning.
Målet för en organiserad arbetsplats är att minst 70 procent är medlemmar, 50 procent av de anställda ska vara fackligt aktiva och en fackklubb ska ha bildats. Hittills har sammanlagt åtta arbetsplatsklubbar dragits i gång.
Det låter som tuffa krav?
– Ja, absolut, men inte omöjliga. På någon eller några arbetsplatser kanske det inte fungerar, men är det tvärstopp så får vi lämna företaget. Vad som är svårast varierar från plats till plats, men chaufförer har visat sig vara mer svårflirtade än terminalare när det gäller engagemang. De verkar bli en utmaning, säger Bosse Nilsson.
Varför det är så har han inget svar på, men han är ändå övertygad om att organizer-metoden fungerar.
– Man måste räkna med att det här är ett långsiktigt arbete som tar tid, inget quick-fix.
Vad som händer när projekttiden löper ut den sista februari nästa år är inte klart. Beslut kommer att tas efter kongressen. Bosse Nilsson hoppas att den nya metoden för organisering ska integreras och bli en naturlig del av Transports praktiska arbete.