Orimligt ansvara för flera led
Han vill inte att företag ska kunna avkrävas beställaransvar för hela transportkedjan. Transportindustriförbundets Göran Arkler tycker ett led åt gången är rimligt.
Göran Arkler är vd för Transportindustriförbundet, en branschorganisation som
samlar både åkare och speditörer. Skillnaden kan förklaras så här: En åkare äger ett åkeri medan en speditör är en transportsamordnare som inte nödvändigtvis behöver ha egna bilar.
1. Du har läst Transportarbetarens reportage om makedonska chaufförer som kör på dåliga villkor i Sverige. Vad tänker du?
– Att man kan dela in problematiken i tre områden: beställaransvar, regelverket kring cabotage och de sociala villkoren för chaufförerna. Allting bottnar i att vi i EU har en fri marknad med fri rörlighet över gränserna.
2. Chaufförer har kritiserat speditörer
för att dumpa priser och skapa oreda. Är det något du känner igen?
– Det är inget nytt fenomen. Att åkerier går i konkurs är tragiskt, men det är så utvecklingen ser ut.
3. Vilket ansvar har speditörerna för oredan i branschen?
– Att kontrollera riktigheten i underentreprenöråkeriet och deras anställda. Att det finns bemanningsföretag från flera länder gör det svårare. Vi tar totalt avstånd från kriminaliteten i branschen. Men vi behöver också verktygen att kunna kolla så att till exempel chauffören är den han eller hon utger sig för att vara, eller att det företag man anlitar i sin tur betalar skatt och sociala avgifter i respektive land. Och det kan vi inte i dag. De flesta av våra medlemmar vill göra rätt, men det går lite snett ibland.
4. Beställaransvaret utreds just nu av Transportstyrelsen. Hur ser du på det?
– Vi vill att beställaransvaret ligger i ett led. Det bör alltså läggas över till den man har beställt transporten av.
5. Så det är okej att skjutsa ansvaret vidare?
– Det är helt okej. Som transportköpare kan du bara ta ansvar för ett led.
6. Men är det inte där problemen uppstår, när ansvaret åker långt ner i ledet?
– Ja, därför vill vi ha tydlighet och rätt instrument att kunna kontrollera företagen. Ge oss det och vi kan se till att verkställa.
7. Är det så enkelt?
– Det är en bit på väg. Sedan krävs det andra insatser mot företagen som gör fel, men det är inte speditörens skyldighet att rätta till det. Begås det brott är det myndigheterna som får ordna det. När det gäller cabotagereglerna har vi i branschen reagerat väldigt hårt på att trafikpolisen är underbemannad.
8. Att kräva lika villkor, är det en väg att gå?
– Det är väl önskvärt att få lika villkor, men det gäller att komma överens om vilka de villkoren är. Bara lön och försäkring betalas så är det okej, mer kan inte vi ge oss in på. Lönenivåer är en öppen fråga inom hela EU, och en svårlöst fråga som speditörerna inte har någon del i. Det låter lite hårt men så fungerar det.
9. Ofta vinner den som är billigast – och det kan ju vara på grund av att man utnyttjar chaufförerna, precis som i reportaget om makedonska chaufförer?
– Det branschen kan göra är att inte anlita de företagen. Man kan rensa på den punkten, det kan vi bidra med.