Göran Arkler nu vd på Transportindustriförbundet.
Close
I somras lämnade Göran Arkler chefsjobbet på speditörsnätverket Onroad, som han varit med och byggt upp från början. Nu är han vd på Transportindustriförbundet.
Close

Orimligt ansvara för flera led

Han vill inte att företag ska kunna avkrävas beställaransvar för hela transportkedjan. Transportindustriförbundets Göran Arkler tycker ett led åt gången är rimligt.

Göran Arkler är vd för Transportindustriförbundet, en branschorganisation som
samlar både åkare och speditörer. Skillnaden kan förklaras så här: En åkare äger ett åkeri medan en speditör är en transportsamordnare som inte nödvändigtvis behöver ha egna bilar.

1. Du har läst Transportarbetarens reportage om makedonska chaufförer som kör på dåliga villkor i Sverige. Vad tänker du?

– Att man kan dela in problematiken i tre områden: beställaransvar, regelverket kring cabotage och de sociala villkoren för chaufförerna. Allting bottnar i att vi i EU har en fri marknad med fri rörlighet över gränserna.

2. Chaufförer har kritiserat speditörer 
för att dumpa priser och skapa oreda. Är det något du känner igen?

– Det är inget nytt fenomen. Att åkerier går i konkurs är tragiskt, men det är så utvecklingen ser ut.

3. Vilket ansvar har speditörerna för oredan i branschen?

– Att kontrollera riktigheten i underentreprenöråkeriet och deras anställda. Att det finns bemanningsföretag från flera länder gör det svårare. Vi tar totalt avstånd från kriminaliteten i branschen. Men vi behöver också verktygen att kunna kolla så att till exempel chauffören är den han eller hon utger sig för att vara, eller att det företag man anlitar i sin tur betalar skatt och sociala avgifter i respektive land. Och det kan vi inte i dag. De flesta av våra medlemmar vill göra rätt, men det går lite snett ibland.

4. Beställaransvaret utreds just nu av Transportstyrelsen. Hur ser du på det?

– Vi vill att beställaransvaret ligger i ett led. Det bör alltså läggas över till den man har beställt transporten av.

5. Så det är okej att skjutsa ansvaret vidare?

– Det är helt okej. Som transportköpare kan du bara ta ansvar för ett led.

6. Men är det inte där problemen uppstår, när ansvaret åker långt ner i ledet?

– Ja, därför vill vi ha tydlighet och rätt instrument att kunna kontrollera företagen. Ge oss det och vi kan se till att verkställa.

7. Är det så enkelt?

– Det är en bit på väg. Sedan krävs det andra insatser mot företagen som gör fel, men det är inte speditörens skyldighet att rätta till det. Begås det brott är det myndigheterna som får ordna det. När det gäller cabotagereglerna har vi i branschen reagerat väldigt hårt på att trafikpolisen är underbemannad.

8. Att kräva lika villkor, är det en väg att gå?

– Det är väl önskvärt att få lika villkor, men det gäller att komma överens om vilka de villkoren är. Bara lön och försäkring betalas så är det okej, mer kan inte vi ge oss in på. Lönenivåer är en öppen fråga inom hela EU, och en svårlöst fråga som speditörerna inte har någon del i. Det låter lite hårt men så fungerar det.

9. Ofta vinner den som är billigast – och det kan ju vara på grund av att man utnyttjar chaufförerna, precis som i reportaget om makedonska chaufförer?

– Det branschen kan göra är att inte anlita de företagen. Man kan rensa på den punkten, det kan vi bidra med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!