Orimligt lång handläggningstid

I somras dog en 79-årig kvinna under en sopbil. Platsen var det lilla samhället Väderstad. För ett och ett halvt år sedan omkom en miljöarbetare i Vallentuna sedan han åkt bakpå en backande sopbil och ramlat av.

Det är de två senaste dödsolyckorna i en dyster serie. På 23 år, 1994–2016, har 22 personer mist livet och 102 skadats svårt i olyckor med sopbilar.

Ur statistiken går det inte att utläsa exakt hur många av olyckorna som skett med backande fordon, men mycket talar för att minst hälften handlar om just detta.

I Väderstad ska sopbilen tömma två kärl. Föraren backar ett 50-tal meter över en parkering och ser inte en äldre kvinna som hamnar under höger bakhjul. Intill parkeringen ligger en skola och ett fritidshem.

Polisutredningen pågår fortfarande.

Den 6 mars 2015, det är en fredag. Två miljöarbetare på Ragn-Sells tömmer sopor i ett fritidshusområde i Vallentuna norr om Stockholm. En av renhållarna åker bakpå kärlstegen när bilen backar uppför en grusväg.

Någonting händer och mannen som är 60-årsåldern faller av och blir överbackad.

Snart har ett år och åtta månader gått sedan dödsolyckan. Åklagarmyndighetens riksenhet för miljö- och arbetsmiljöbrott håller fortfarande på med utredningen. Den innefattar misstanke om arbetsmiljöbrott och vållande till annans död.

Ärendet har bollats mellan flera olika åklagare, nu är det Bodil Bassman som leder utredningen.

– Förundersökningen pågår fortfarande. Vi är inne i ett intensivt skedde, mer kan jag inte säga på grund av sekretess, säger hon.

Är det rimligt att det tar mer än ett och ett halvt år innan förundersökningen är klar?

– På enheten har vi väldigt många ärenden. Dödsfall har absolut högsta prioritet, men det är ofta komplicerade utredningar och det kan komma in omständigheter som gör att det tar lång tid.

En genomgång av dödsolyckor i arbetslivet visar att det ofta tar fyra, fem år innan domstolarna sagt sitt. Är handläggningstiderna försvarbara?

– Nej, definitivt inte, säger Henric Ask som jobbar som jurist på LO-TCO Rättsskydd. Risken finns att brott preskriberas och vi ser hur åklagarna mer och mer använder sig av företagsbot. I stället för att hitta de personer som faktiskt är ansvariga. Företagsbot är enklare, då behöver man inte bevisa att en viss person gjort sig skyldig till oaktsamhet och uppsåt.

Hur påverkas de berörda av att det ofta tar fyra, fem år innan en dödsolycka i arbetslivet slutligen är prövad i domstol?

– Det får absolut följder, säger Henric Ask. I mitt arbete ser jag hur de inblandade faktiskt inte kommer ihåg vad som hände. Människor vill få det avklarat, vill kunna gå vidare. Det gäller alla parter.

– Jag brukar säga åt fackförbunden som anlitar oss att samla på sig så mycket dokumentation som möjligt när det sker olyckor. Det är inte ovanligt att skyddsutrustning som skulle ha funnits där sätts upp i efterhand.

Hur lång tid är rimlig innan en dödsolycka bör vara rättsligt prövad?

– Det är svårt att ange en exakt tid. Men ju fortare desto bättre, utan att man tummar på utredningsarbetet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.