Orimligt lång handläggningstid

I somras dog en 79-årig kvinna under en sopbil. Platsen var det lilla samhället Väderstad. För ett och ett halvt år sedan omkom en miljöarbetare i Vallentuna sedan han åkt bakpå en backande sopbil och ramlat av.

Det är de två senaste dödsolyckorna i en dyster serie. På 23 år, 1994–2016, har 22 personer mist livet och 102 skadats svårt i olyckor med sopbilar.

Ur statistiken går det inte att utläsa exakt hur många av olyckorna som skett med backande fordon, men mycket talar för att minst hälften handlar om just detta.

I Väderstad ska sopbilen tömma två kärl. Föraren backar ett 50-tal meter över en parkering och ser inte en äldre kvinna som hamnar under höger bakhjul. Intill parkeringen ligger en skola och ett fritidshem.

Polisutredningen pågår fortfarande.

Den 6 mars 2015, det är en fredag. Två miljöarbetare på Ragn-Sells tömmer sopor i ett fritidshusområde i Vallentuna norr om Stockholm. En av renhållarna åker bakpå kärlstegen när bilen backar uppför en grusväg.

Någonting händer och mannen som är 60-årsåldern faller av och blir överbackad.

Snart har ett år och åtta månader gått sedan dödsolyckan. Åklagarmyndighetens riksenhet för miljö- och arbetsmiljöbrott håller fortfarande på med utredningen. Den innefattar misstanke om arbetsmiljöbrott och vållande till annans död.

Ärendet har bollats mellan flera olika åklagare, nu är det Bodil Bassman som leder utredningen.

– Förundersökningen pågår fortfarande. Vi är inne i ett intensivt skedde, mer kan jag inte säga på grund av sekretess, säger hon.

Är det rimligt att det tar mer än ett och ett halvt år innan förundersökningen är klar?

– På enheten har vi väldigt många ärenden. Dödsfall har absolut högsta prioritet, men det är ofta komplicerade utredningar och det kan komma in omständigheter som gör att det tar lång tid.

En genomgång av dödsolyckor i arbetslivet visar att det ofta tar fyra, fem år innan domstolarna sagt sitt. Är handläggningstiderna försvarbara?

– Nej, definitivt inte, säger Henric Ask som jobbar som jurist på LO-TCO Rättsskydd. Risken finns att brott preskriberas och vi ser hur åklagarna mer och mer använder sig av företagsbot. I stället för att hitta de personer som faktiskt är ansvariga. Företagsbot är enklare, då behöver man inte bevisa att en viss person gjort sig skyldig till oaktsamhet och uppsåt.

Hur påverkas de berörda av att det ofta tar fyra, fem år innan en dödsolycka i arbetslivet slutligen är prövad i domstol?

– Det får absolut följder, säger Henric Ask. I mitt arbete ser jag hur de inblandade faktiskt inte kommer ihåg vad som hände. Människor vill få det avklarat, vill kunna gå vidare. Det gäller alla parter.

– Jag brukar säga åt fackförbunden som anlitar oss att samla på sig så mycket dokumentation som möjligt när det sker olyckor. Det är inte ovanligt att skyddsutrustning som skulle ha funnits där sätts upp i efterhand.

Hur lång tid är rimlig innan en dödsolycka bör vara rättsligt prövad?

– Det är svårt att ange en exakt tid. Men ju fortare desto bättre, utan att man tummar på utredningsarbetet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.