Orimligt lång handläggningstid

I somras dog en 79-årig kvinna under en sopbil. Platsen var det lilla samhället Väderstad. För ett och ett halvt år sedan omkom en miljöarbetare i Vallentuna sedan han åkt bakpå en backande sopbil och ramlat av.

Det är de två senaste dödsolyckorna i en dyster serie. På 23 år, 1994–2016, har 22 personer mist livet och 102 skadats svårt i olyckor med sopbilar.

Ur statistiken går det inte att utläsa exakt hur många av olyckorna som skett med backande fordon, men mycket talar för att minst hälften handlar om just detta.

I Väderstad ska sopbilen tömma två kärl. Föraren backar ett 50-tal meter över en parkering och ser inte en äldre kvinna som hamnar under höger bakhjul. Intill parkeringen ligger en skola och ett fritidshem.

Polisutredningen pågår fortfarande.

Den 6 mars 2015, det är en fredag. Två miljöarbetare på Ragn-Sells tömmer sopor i ett fritidshusområde i Vallentuna norr om Stockholm. En av renhållarna åker bakpå kärlstegen när bilen backar uppför en grusväg.

Någonting händer och mannen som är 60-årsåldern faller av och blir överbackad.

Snart har ett år och åtta månader gått sedan dödsolyckan. Åklagarmyndighetens riksenhet för miljö- och arbetsmiljöbrott håller fortfarande på med utredningen. Den innefattar misstanke om arbetsmiljöbrott och vållande till annans död.

Ärendet har bollats mellan flera olika åklagare, nu är det Bodil Bassman som leder utredningen.

– Förundersökningen pågår fortfarande. Vi är inne i ett intensivt skedde, mer kan jag inte säga på grund av sekretess, säger hon.

Är det rimligt att det tar mer än ett och ett halvt år innan förundersökningen är klar?

– På enheten har vi väldigt många ärenden. Dödsfall har absolut högsta prioritet, men det är ofta komplicerade utredningar och det kan komma in omständigheter som gör att det tar lång tid.

En genomgång av dödsolyckor i arbetslivet visar att det ofta tar fyra, fem år innan domstolarna sagt sitt. Är handläggningstiderna försvarbara?

– Nej, definitivt inte, säger Henric Ask som jobbar som jurist på LO-TCO Rättsskydd. Risken finns att brott preskriberas och vi ser hur åklagarna mer och mer använder sig av företagsbot. I stället för att hitta de personer som faktiskt är ansvariga. Företagsbot är enklare, då behöver man inte bevisa att en viss person gjort sig skyldig till oaktsamhet och uppsåt.

Hur påverkas de berörda av att det ofta tar fyra, fem år innan en dödsolycka i arbetslivet slutligen är prövad i domstol?

– Det får absolut följder, säger Henric Ask. I mitt arbete ser jag hur de inblandade faktiskt inte kommer ihåg vad som hände. Människor vill få det avklarat, vill kunna gå vidare. Det gäller alla parter.

– Jag brukar säga åt fackförbunden som anlitar oss att samla på sig så mycket dokumentation som möjligt när det sker olyckor. Det är inte ovanligt att skyddsutrustning som skulle ha funnits där sätts upp i efterhand.

Hur lång tid är rimlig innan en dödsolycka bör vara rättsligt prövad?

– Det är svårt att ange en exakt tid. Men ju fortare desto bättre, utan att man tummar på utredningsarbetet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.