Orimligt lång handläggningstid
I somras dog en 79-årig kvinna under en sopbil. Platsen var det lilla samhället Väderstad. För ett och ett halvt år sedan omkom en miljöarbetare i Vallentuna sedan han åkt bakpå en backande sopbil och ramlat av.
Det är de två senaste dödsolyckorna i en dyster serie. På 23 år, 1994–2016, har 22 personer mist livet och 102 skadats svårt i olyckor med sopbilar.
Ur statistiken går det inte att utläsa exakt hur många av olyckorna som skett med backande fordon, men mycket talar för att minst hälften handlar om just detta.
I Väderstad ska sopbilen tömma två kärl. Föraren backar ett 50-tal meter över en parkering och ser inte en äldre kvinna som hamnar under höger bakhjul. Intill parkeringen ligger en skola och ett fritidshem.
Polisutredningen pågår fortfarande.
Den 6 mars 2015, det är en fredag. Två miljöarbetare på Ragn-Sells tömmer sopor i ett fritidshusområde i Vallentuna norr om Stockholm. En av renhållarna åker bakpå kärlstegen när bilen backar uppför en grusväg.
Någonting händer och mannen som är 60-årsåldern faller av och blir överbackad.
Snart har ett år och åtta månader gått sedan dödsolyckan. Åklagarmyndighetens riksenhet för miljö- och arbetsmiljöbrott håller fortfarande på med utredningen. Den innefattar misstanke om arbetsmiljöbrott och vållande till annans död.
Ärendet har bollats mellan flera olika åklagare, nu är det Bodil Bassman som leder utredningen.
– Förundersökningen pågår fortfarande. Vi är inne i ett intensivt skedde, mer kan jag inte säga på grund av sekretess, säger hon.
Är det rimligt att det tar mer än ett och ett halvt år innan förundersökningen är klar?
– På enheten har vi väldigt många ärenden. Dödsfall har absolut högsta prioritet, men det är ofta komplicerade utredningar och det kan komma in omständigheter som gör att det tar lång tid.
En genomgång av dödsolyckor i arbetslivet visar att det ofta tar fyra, fem år innan domstolarna sagt sitt. Är handläggningstiderna försvarbara?
– Nej, definitivt inte, säger Henric Ask som jobbar som jurist på LO-TCO Rättsskydd. Risken finns att brott preskriberas och vi ser hur åklagarna mer och mer använder sig av företagsbot. I stället för att hitta de personer som faktiskt är ansvariga. Företagsbot är enklare, då behöver man inte bevisa att en viss person gjort sig skyldig till oaktsamhet och uppsåt.
Hur påverkas de berörda av att det ofta tar fyra, fem år innan en dödsolycka i arbetslivet slutligen är prövad i domstol?
– Det får absolut följder, säger Henric Ask. I mitt arbete ser jag hur de inblandade faktiskt inte kommer ihåg vad som hände. Människor vill få det avklarat, vill kunna gå vidare. Det gäller alla parter.
– Jag brukar säga åt fackförbunden som anlitar oss att samla på sig så mycket dokumentation som möjligt när det sker olyckor. Det är inte ovanligt att skyddsutrustning som skulle ha funnits där sätts upp i efterhand.
Hur lång tid är rimlig innan en dödsolycka bör vara rättsligt prövad?
– Det är svårt att ange en exakt tid. Men ju fortare desto bättre, utan att man tummar på utredningsarbetet.